Nekromanti Frågor om Drakar och Demoner: Thrudvagn

Wolfheart

Veteran
Har en fundering om detta underbara spel :gremsmile:

Är det bara krigaren som kan slåss i detta spel?

Det är ju bara denna arketyp som får lägga poäng på färdigheten då han får den från sitt yrke.

Eller kan man använda jakt som jägare istället för strid?

Anton P

Veteran
Man får ju slå för strid när man skapar karaktären, vissa får till och med slå 2 ggr (ett slag för bakgrunden och ett slag för folkslaget).

Jakt får inte användas i strid.

Möller

Hubert Hortlax
I princip ja, det är bara krigaren som kan slåss, från början. När väl äventyrspoängen börjar trilla in efter de första spelsessionerna står det spelarna fritt att köpa upp Strid, eller vilken färdighet de nu vill.

De gånger vi spelar DoD:T brukar vi dock tillåta alla arketyper att köpa från alla färdigheter redan från början, och bara se de angivna färdigheterna som riktlinjer.

roboman

Veteran
Har man uppväxtmiljön Skog och natur kommer man få slå två gånger för ett värde i strid (efter som alla får 1T6 för sin bakgrund dessutom).

Jag vet inte hur reglerna egentligen ska vara, men när vi spelar brukar alla få köpa alla färdigheter, dock med priset +1 per FV om färdigheten inte tillhör arketypen.
Vi har satt taket på 11 för vad man max kan ha från början.

Följden av detta blir att krigarkaraktärer jag gör alltid har 11 i FV från början, samt flertalet fördjupningar.
Övriga karaktärer brukar få FV 8, samt fördjupningarna Kampvana och Vapenbärare.
På så vis har alla möjlighet att bli stridsdugliga i min grupps Trudvang. Det är skönt att veta att man har en chans att överleva i alla fall!

Wolfheart

Veteran
Okej tack så mycket för all info :gremsmile:

Känner dock att jag skulle vilja spela spelet mer så att jag får lära mig reglerna bättre men finns ingen i min selgrupp som vill spela spelet :gremfrown:

Poseur

Swashbuckler
Varför inte?
Prova med att kompromissa?
Dina regler/deras spelvärd?
Din spelvärld/deras regler?
Ditt spel ena gången/deras spel andra gången?

/Poseur

Doctor_Hell

Veteran
för att det spelet suger getens håriga bollar därför vill ingen spela det ..

Som jägare kan du jaga med pil och båge och fälla en hjort men du kan inte sikta bågen på en man eller kvinna och skjuta dom

principen borde vara den samma kan en jägare skuta ett dödade skott mot en älg borde han kunna göra det mot en människa

men icke det går ingalunda för du har ingen stridsfärdighet

det är som att säga att du kan inte döda nån om du inte har militärträning elr du kan inte slå ner någon om du inte tränat kampsport och beviseligen kan man ju det alldeles utmärkt utan nån träning med tanke på hur många som i samhället råkar ut för våldsbrott varje dag

Möller

Hubert Hortlax
Det är inte av DoD:Ts regler givet att du så fort du försöker döda någon ska använda färdigheten Strid. Det är en övertolkning att använda Strid till allting. Med tanke på hur dåligt Riotminds förklarar sina regler så det dock inte svårt att göra den tolkningen.

Vill du skjuta en intet ont anande vakt i ryggen? Det är ju ingen strid! Använd Jakt, eller vad som nu är lämpligt. Vill du knivhugga någon i sömnen? Det är ju ingen strid! Använd Lönndom istället.

Ser man dessa gränsdragningar (och det är tyvärr verkligen inte lätt) så är det faktiskt ganska vettigt.

Simon

Swashbuckler
Tonen, tack!

för att det spelet suger getens håriga bollar därför vill ingen spela det ..
Var snäll och håll en trevligare ton här, tack, och visa större respekt för att dina medforumiter har en annan smak än du. Tack på förhand för visad hänsyn!

Poseur

Swashbuckler
Alltså oavsett vad jag tycker om Trudvagn så tycker tydligen TS om spelet och har väl all rätt till det.

Jag vill bara försöka komma med förslag på hur han ska få spela sitt nya favoritspel.

Liksom har du själv aldrig haft det problemet i spelgruppen är det ju sorgligt hur lika ni är.

Jag o min spelgrupp har det problemet mer eller mindre hela tiden vilket spel som ska spelas, då alla är så olika och tycker om olika spel för olika anledningar.
Därför är vi ofta tvungna att kompromissa vilket leder till spännande situationer.
Sedan att läsa fler rollspel gör en med stor sannolikhet till bättre spelare och spelledare, alla små tips och små inspirationer man kan få till andra spel, utvidgar ens erfarenheter.

Sedan huruvida reglerna i trudvagn är dåliga eller inte kan jag inte fullt uttrycka mig om, har inte spelat det mer än en gång som spelare så.

/Poseur

Doctor_Hell

Veteran
Vill påpeka att jag och wolfheart känner varandra irl därför tog jag mig friheten att använda ett mer målande språk =)

Poseur: sen ingår jag och wolfheart i samma spelgrupp så uppenbart är vi ju inte särskillt lika iaf inte när det kommer till frågan kring trugvagn =)

Botulf

Hero
Det heter Trudvang. Annars så är det en mycket relevant frågeställning.

Nu var det inte vad som efterfrågades men själv har jag allt mer börjat luta åt att försöka använda något annat system till DoDT på grund av alla konstigheter. Saga Trudvang exempelvis eller bygga ihop minisystemet Sagor från Midgård(två A4 totalt med regler och bestiarium) med med vissa bitar ur DoDT.

Botulf

Hero
Möller said:
Vill du skjuta en intet ont anande vakt i ryggen? Det är ju ingen strid! Använd Jakt, eller vad som nu är lämpligt. Vill du knivhugga någon i sömnen? Det är ju ingen strid! Använd Lönndom istället.

Ser man dessa gränsdragningar (och det är tyvärr verkligen inte lätt) så är det faktiskt ganska vettigt.
Det här var ett värdefullt råd.