Nekromanti Frågor om elexir

Jimmy

The One Ringkvist
Jag skickar detta inlägg igen och hoppas att någon kan ge mig ett svar på följande frågor.

1. I MM står det att det endast går att framställa elexir med besvärjelser som har räckvidden personlig, men i exemplet under används en besvärjelse med räckvidd beröring.

2. Varför har ett helande elexir en röd färg när den baseras på en biotropisk besvärjelse, borde inte detta elexir vara grönt?

Krille

Super Moderator
". I MM står det att det endast går att framställa elexir med besvärjelser som har räckvidden personlig, men i exemplet under används en besvärjelse med räckvidd beröring."

Du kan ju tolka det som att ett elixir alltid får räckvidden personlig, oavsett vilken räckvidd besvärjelsen hade tidigare.

"2. Varför har ett helande elexir en röd färg när den baseras på en biotropisk besvärjelse, borde inte detta elexir vara grönt?"

Faktum är att rött oftare associeras med liv än grönt. Rött är en tämligen varm färg, och det finns många riktigt giftiga nyanser av grönt som ser allt annat än hälsosamma ut.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Jimmy

The One Ringkvist
<I>"Du kan ju tolka det som att ett elixir alltid får räckvidden personlig, oavsett vilken räckvidd besvärjelsen hade tidigare."</I>

Det jag undrade var vilka besverjelser som man kunde använda vid skapende av elexir.

<I>"Faktum är att rött oftare associeras med liv än grönt. Rött är en tämligen varm färg, och det finns många riktigt giftiga nyanser av grönt som ser allt annat än hälsosamma ut."</I>

Vad är det då som bestämmer färgen på ett elexir, finns det inte någon regel alls eller kan ett elexir med samma verkan finnas i flera olika färger?

Krille

Super Moderator
"Det jag undrade var vilka besverjelser som man kunde använda vid skapende av elexir."

Fel av mig. Endast besvärjelser med räckvidd Personlig kan användas i elixir. Har den inte räckvidd Personlig, se till att den får det. Finns det ingen effekt för att göra en besvärjelse Personlig, gör en. Använd effekten Avstånd som mall.

"Vad är det då som bestämmer färgen på ett elexir"

Spelarens eller spelledarens tycke.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Eftersom att det är mindre avancerat att minska avståndet än att öka - så borde man kunna göra det automatiskt... räckvidd kan ju innebära "just precis här var jag står", och beröring kan innebära att man berör sig själv...

Jag ser ingen omöjlighet att dricka ett elixir som med effekten "blixt" - ja... man får ju förstås skada av det...

Öh... eller har jag fel?

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "We're finally gonna thcore Beavith!"

Lord of Empire

Warrior
Endast besvärjelser med räckvidd Personlig kan användas i elixir. Har den inte räckvidd Personlig, se till att den får det. Finns det ingen effekt för att göra en besvärjelse Personlig, gör en. Använd effekten Avstånd som mall.

Det kan man ju använda till riktigt roliga "lönnmördarelixir". *skälver av upphetsning*
Tänk bara ett elixir innehållande 'Diodactus pyrotropiska sfäroid' med räckvidden personlig. Kan man ha riktigt roligt med på ett smockfullt värdshus. /images/icons/smile.gif

/Erik, "Sadistiskt värre."

G

Guest

Guest
Vad jag har fattat så är det Personliga besvärjelser som det handlar om (exempelvis de med effekterna Hela trauma, Minska utmattning, o.s.v.)
Vad det gäller besvärjelser som blixt så gäller inte detta p.g.a. dess reckvidd. Det är om man ska kortfatta besvärjelser som påverkar personen i fråga direkt.

DEMON!

Jimmy

The One Ringkvist
Borde vara så, men vad som står i boken och så som jag uppfattade av Krilles inlägg så är det besvärjelser med räckvidden personlig som gäller. Självklar kan man ju som SL modifiera reglerna om man vill.