Nekromanti frågor om fältslag!

Eagle

Swordsman
Hej!

1. Har den consabriska armén uniform eller känner man igen soldaterna på det vapen/sköldmärke som de bär? Om så är fallet, när bär soldaterna sin barons vapenmärke och när bär de grevens eller hertigens vapenmärke?

2. Är det inte en risk att legosoldater eller bondemilis med dåliga heraldiska kunskaper av misstag börjar slåss mot en som är på samma sida som de själva?

3. Hur fungerar ordergivningen i slagfältet? Från högsta befäl ner till fotsoldat?

4. I boken krigsherren får man intrycket av att det inte är tillåtet att plundra fienden på slagfältet - men varför är det inte tillåtet att göra det? Har man inte rätt att ta krigsbyte?

5. Vad händer när en befälhavare dödas på slagfältet. Blir det totalt kaos och demoralisering i de egna leden eller finns det alltid en hög officer som vet exakt vad han förväntas göra om hans befälhavare dödas?

/Eagle

Arfert

Facit
Vet inte hur det fungerar i Consaber, men historisk kan man säga så här (lite generellt)...

2. Ja, sånt förekommer. Men man försöker undvika det genom att hålla formationer. Fältslag var inte om i Braveheart där folk sprang i stora hopar..

3. Man har använt massa olika metoder, ofta i kombination: kurirer med muntliga eller skrivna order, trumpetsigneler, trummor (och andra ljudsignaler), flaggor, verbal ordergivning (man ropar, och för ordern vidare). Eller som nån i Napoleon-krigen sa (kan ha varit Napoleon själv, jag måste slå upp det): "man sätter igång slafet och ser vad som händer".

4. Historiskt plundrade man som fan. Det där man ser på film med en massa döda på slagfält med kläder och vapen stämmer inte... man snodde allt, kvar blev de nakna liken.

5. ja det finns uppenbar risk för demoralisering och kaos, vilket kan ses exempelvis vid Hastings. Båda befälhavarna var illa ute flera gånger, och man kan säga att Wilhelm vann eftersom Harald Godwinson "dog först". Hade Wilhelm dragit det kortaste strået hade sannolikt normanderna förlorat.

Organ

Out of time, out of mind
Håller med om allt, med inpassen att plundring ofta var förbjudet fram tills det hela var avgjort. Man ville liksom inte ha soldater som helt plötsligt slutade slåss pga att man var upptagna med att sno grejor från lik. Mer än ett slag har gått förlorat för att t.ex. en kavallerichock som krossat och brutit igenom en av fiendens flyglar, istället för att vända om och attackera centern i ryggen och på så vis säkra segern, helt plötsligt fortsatt bakom fiendens linjer för att plundra trossen. Okontrollerad plundring har alltid varit ett problem. Det är t.ex. en av anledningarna till att man vid belägringar ofta utlovade ett visst antal dagar av plundring till anfallarna ifall de skulle vara segerika. Om de visste att de så småningom skulle få ta vad de ville så så var de ofta mer benägna slåss istället för att övergå till att plundra vid första bästa tillfälle.

/Anders

ripperdoc

Myrmidon
Jag minns inte exakt vad som står i Consaber, om det står något där om uniform, men min gissning är att de inte har uniform. I egenskap av att vara ett feodalt land så är en soldats lojalitet främst till sin länsherre och inte till kungen (och framförallt inte till landet). Därmed är det mer sannolikt att soldaterna bär sin länsherres märken.

Dock, bondemilis lär knappast ha någon märkning alls, eftersom de normalt inte får någon utrustning från länsherren. Och det lär variera mellan länsherrar hur välrustade de är och om de har tydliga vapenrockar eller inte. Det torde vara enkelt att ex. hitta kungens eller hertigars livgarden på slagfälten, eftersom de har mer resurser att spendera på sina närmaste trupper.

Organ

Out of time, out of mind
Sant. I vår värld så dök sådant som enhetliga uniformer upp först på 1600-talet. Innan dess så särskiljde man vän från fiende genom att den ena sidan ofta tog på sig något slags igenkänningstecken, som t.ex. en armbindel i en speciell färg, en särskild sorts blomma i hjälmen el.dyl.

/Anders

kefka

Hero
Ett litet kort svar.

1 och 2.

I vår historia var det hände det att man i varje arme gav ett specifikt stridsrop som man skulle använda för att undvika ett slåss med sin egen sida. Ofta med religösanknytning, "Gud är med oss" etc. I brist på uniformer kunde man också knyta ett band kring armen eller något liknande.

Marukusu

Hero
"I vår värld så dök sådant som enhetliga uniformer upp först på 1600-talet."

Nu ska jag göra något typiskt "Ymirskt" och påpeka att det finns gott om utomeuropeiska exempel på enhetliga uniformer innan 1600-talet. De spartanska hopliternas sköldar bar lambdatecknet (som stod för Lakedaimon), jag tror jag har läst något om att de akameniderna hade uniformer på sina soldater och Qin Shi Huangdis terrakottaarmé visar att Qin-imperiet hade ett välutvecklat uniformsystem.

Sedan finns det säkert andra exempel som jag inte känner till.

ripperdoc

Myrmidon
Marukusu said:
Nu ska jag göra något typiskt "Ymirskt" och påpeka att det finns gott om utomeuropeiska exempel på enhetliga uniformer innan 1600-talet.
Du har helt rätt. Det räcker med att titta på romarna för enhetliga uniformer (även om det varierade kraftigt över tid och plats där).

Men det råder ingen tvekan om att många Mundanska länder använder uniformer. Men Consaber är feodalt och lär sålunda inte vara en av de länderna.

Poseur

Swashbuckler
Jag håller helt med angående uniformer.
Consabers här lär nog max ha en armbindel eller liknande igenkänningstecken... Det finns ju dock ganska uppenbar anledning varför consabers ärkefiende har låtit utrusta sin nya armé med svarta armeuniformer... (M.O.R.A.L)

DesertRain

Hero
De länder i mundana jag kan se med enhetliga uniformer är:
Jargien
Thalamur
Cirefaliska samväldet

Övriga länder använder som tidigare nämnt armbindlar och liknande för att känna igen varandra.

Lycan

Hero
Jag tror inte att vi kan förutsätta att Qin hade ett välutvecklat uniformssystem baserat på terrakottaarméns rustningar - primärt som dessa är enfärgade. Utan färger är det svårt att säga om terrakottasoldaterna är uniformerade eller bara, till följd av kulturella uttryck, har liknande rustningar.

- L

Regmolar

Swashbuckler
Cirefaliernas arméer bygger ju dock i stor utsträckning på legosoldater, och i tredje hand på en stor folkmilis, så det kan nog vara lite si och så på den punkten...

Snarare tror jag att man har sin [lämplig rang]-fursts färger/märken/annat.

Ehbron, Forion och Menon-Aun skulle också kunna ha uniformer, och med tanke på Pereines och Colonans läge och framåtanda (de drar väl åt republiker/demokratier om jag minns rätt?) kan de nog ha sådana också. Och med ett yrkesarmé under uppbyggnad kanske Damarien väljer att följa det jargiska mönstret och också anamma uniformer?

Marukusu

Hero
Hmm, jag trodde att arkeologer hade hittat såpass mycket figurer med kvarvarande färg att man hade kommit fram till att det fanns ett uniformssystem... skit samma. Det förekom uniformer innan 1600-talet i vilket fall.

Poseur

Swashbuckler
Cirefalska samväldets trupper är ju mestdels huskrigare och legosoldater plus en liten men ändock stor del vapenmästare.
Och vad vi vet är att deras utrustning skiljer stort vad gäller hur mycket familjen vill lägga på den...

Så någon enhetlig uniform där finns mig veterligen inte.

DesertRain

Hero
Det verkar som vi ser det här med huskrigare olika. Jag ser dem inte direkt som en milis utan som professionella soldater som ägnar sin tid åt att träna, inte jobba med annat som milismännen i ex Soldarn och Consaber gör.
När det blir strid så delas de in i regementen efter varifrån de kommer och vilket vapen de hanterar. Dessa huskrigarregementen har sedan en uniform.
Legosoldaterna har ju egen utrustning, vapenmästarna vet jag inte riktigt.