Nekromanti Frågor om Hus och dyl. (NEO)

Kullendorff

Warrior
Japp.

Ett par snabba.
Mina spelare håller på och öppnar värdshus.
Så jag har ett par frågor av ekonomisk art då tyvärr NeoGames har misat denna biten helt. Och då jag tyvärr inte kan greppa det ekonomiska flödet i Mundana riktigt så vänder jag mig återigen hit för hjälp

Hur mycket skulle det kosta att HYRA ett stort (+400m2), välbyggt, trevåningshus i Chadarians Hopp bättre kvarter?

Hur mycket kostar det att hyra en lyxvåning på cirka 100 kvadrat i samma stad?

Hmm det var väl allt för nu, dyker nog upp mer inatt dock då jag bara precis har börjat skriva.

Vad skulle det kosta att KÖPA motsvarande Hus i Chadarians Hopp (om det nu mot förmodan skulle bli till Salu)?

MvH
Kullendorff

Krille

Super Moderator
"Hur mycket skulle det kosta att HYRA ett stort (+400m2), välbyggt, trevåningshus i Chadarians Hopp bättre kvarter?"

You don't. As simple as that.

"Hyra" är en sådan där sak som inte har riktigt kommit upp i begreppsbilden på Mundana. Man kan möjligen vara arrendebonde och arrendera (läs: hyra) marken man odlar, mot en viss rätt saftig del av intäkterna från marken. Vad man "hyr" är så att säga rätten att bruka marken, men du får bruka den nästan hur du vill (inklusive genom att smälla upp ett hus) så länge som arrendet betalas. Men det är ett specialfall som gäller för mark. I städer finns ingen sådan möjlighet, iom att arrendet i så fall ligger utanför staden. Marken i staden ingår i så fall inte.

Som har sagts ett antal gånger tidigare i den här tråden: det bästa sättet att få ett hus i en stad är att ärva ett. Det näst bästa sättet att få ett hus i en stad är att bygga ett, antingen strax utanför staden eller genom att riva ett hus i staden man har ärvt eller köpt och smälla upp huset där. Skulle du nu mot all förmodan få tag på ett hus att köpa så kommer det kosta ungefär lika mycket som att bygga det.

Kullendorff

Warrior
Marknads ekonomi existerar ..

... tydligen i Mundana.

Jag tänker dock inte börja diskutera det ekonomiska flödet i Mundana med Krille då jag redan har vandrat nedför den vägen 1000 ggr ungefär.

I ett ekonomiskt system som motsvarar 1200-talets england så har du nog rätt. Dock är ju Mundanas (brist på?) ekonomiska system uppbyggt på ett sätt (med "bank verksamhet" och en STOR tjänste/service- sektor) som borde ge alla andra förutom grovarbetande bönder och de idellet arbetande hästuppfödarna ett våldsamt överflöd av kontanta medel. Så därför borde rimligtvis oxå uthyrning existera.

Vad jag vill veta är inte OM .. utan hurmycket det skulle kosta. För jag hoppas att det fanns typ en riktmall för sådant hos konstruktörerna. Dvs hur mycket skulle det KOSTA att BYGGA ett hus ... i en stad.

Där du INTE själv stod för råvarorna eller arbetskraften .. utan med kapitalistisk skönhet betalar för sådant.

Så jag ställer om frågan.

HUR mycket kostar det att hyra/bygga ett stort, bra placerat 3 våningshus i Chadarians Hopp?

Vad jag behöver är en uppskattning. Lite nuffror att jobba med helt enkelt. Vad kan det motsvara att hyra ett sådant hus?
Samma månatliga utgift som att betala 10 tunnbindares lön?
1 stridssvärd (neoGames variant) i månaden?

etc etc ....
MvH
Kullendorff
*vars Ars Magicka karaktär just har drabbats av allvarlig hybris*

lite kuriosa -- en hyfsad alkemist kan på 6 månader tjäna tillräckligt med cash för att köpa upp hela den "stående" Sabriska krigsmaktens hästar, förutsatt att han får tag på 12 assistenter som han betalar dubbelt och att han kan jobba 10 timmar om dagen. Samt att ovan nämda hästar nu skulle vara till salu....

Krille

Super Moderator
Re: Marknads ekonomi existerar ..

"HUR mycket kostar det att hyra/bygga ett stort, bra placerat 3 våningshus i Chadarians Hopp?"

...vilket fortfarande är ett ämne som varit uppe förut.

Placeringen har ingenting att göra med kostnaden. Eller jo, men inte för byggkostnaden. Antingen smäller du helt enkelt upp huset i utkanten av staden och ingen säger något illa om det, eller så får du tag på ett "bra placerat" hus mitt i staden. Om det inte är krig på gång så lär du få betala skjortan - stadsbor har ingen lust att flytta ut i onödan.

Men för själva byggnationen, räkna med tre månaders lön för en byggherre (full lön) och ett tiotal dagverkare (dagverkarlön). Har du inte materialet att bygga huset, dubbla kostnaden rätt av. Detta är bara för byggnationen.

Vill du köpa marken också... som sagt var, smäll upp värdshuset i stadens utkanter. Då lär ingen klaga. Vill du smälla upp huset mitt i staden så måste du köpa loss ett hus som redan finns, annars finns det ingen plats för det nya huset. I så fall får du betala lika mycket som det kostade att bygga huset (som ovan, med en månads lön per våning).

Sen kommer den stora kostnaden: att smöra för gillet så att man inte "råkar ut för en olycka" när värdshuset öppnar. Rollpersonerna behöver ett mästarbrev från värdshusgillet (obligatoriskt - de får inte ens öppna värdshus utan det, legalt sett) och en rejäl muta till övriga värdshusinnehavare i staden så att dessa går med på lite ökad konkurrens. Om detta inte sker...

...tja, som sagt var, "det vore ju trist om något skulle... hända. Värdshus är ju så ömtåliga, menar jag..."

"Dock är ju Mundanas (brist på?) ekonomiska system uppbyggt på ett sätt (med "bank verksamhet" och en STOR tjänste/service- sektor) som borde ge alla andra förutom grovarbetande bönder och de idellet arbetande hästuppfödarna ett våldsamt överflöd av kontanta medel. Så därför borde rimligtvis oxå uthyrning existera."

Snarare, därför borde rimligtvis prislistorna och ekonomin skrivas om. Den är helt knas.

Min rekommendation är att du kör med prislistorna i Västmark istället.

Bjorn

Hero
Asharien != Feodalstat

Nu ligger ju Chadrians hopp i Asharien och mig veterligt är Asharien ingen simpel feodalstat utan har snarare ett samhälle som för tankarna till Sverige under "frihetstiden" eller amerikas eller australiens nybyggarsamhällen.

Altså tycker i alla fall jag att det känns helt rimligt att man både köper, hyr och lånar hus kors och tvärs. Sedan så har jag för mig att rent formelt (=lagligt sett) finns det inte ens ett skråväsende i asharien, även om säkert de redan etablerade näringsidkarna inte låter det hindra dem från att sätta käppar i hjulet. (Att vara Asharier är ju som sagt att vara en "Born again Rebel" i sitt hjärta.) Nu kan jag ha fel (har inte boken här) men själva poängen med Asharien är ju avsaknaden av ett klassamhälle.

"Den som saknar möjlighet att försvara sin rätt ärom inte i mycket bättre situation än en träl. Därav skall envar garanteras rätten att beväpna sig, å ingen må inskränka hans rätt till att bära vapnen i hans ägo och att bruka dessa i försvar av sig eller de sina. Ingen må heller inskränka bruket av vapen för att försvara envar Ashariers rättigheter eller värderingar."
- Andra artikeln, Ashariska konstitutionen

/Bjorn

Krille

Super Moderator
Asharien = agrar ekonomi

"Nu kan jag ha fel (har inte boken här) men själva poängen med Asharien är ju avsaknaden av ett klassamhälle."

Avsaknaden av möjlighet att köpa hus beror inte så mycket på av klassamhället som på en agrar ekonomi i ett samhälle med primitiv infrastruktur.

Oavsett vilken samhällsmodell som man har så kvarstår ett enkelt faktum: hus finns inte att köpa eller hyra om de som bor i dem inte vill flytta. Folk vill inte flytta från en säker inkomstkälla. En säker inkomstkälla med den ekonomi och infrastruktur som gäller i Mundana som helhet flyttar inte på sig. Därför vill folk inte flytta från sina hus, och därför finns det inte hus att köpa eller hyra.

Bjorn

Hero
Re: Asharien = agrar ekonomi

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Oavsett vilken samhällsmodell som man har så kvarstår ett enkelt faktum: hus finns inte att köpa eller hyra om de som bor i dem inte vill flytta. Folk vill inte flytta från en säker inkomstkälla. En säker inkomstkälla med den ekonomi och infrastruktur som gäller i Mundana som helhet flyttar inte på sig. Därför vill folk inte flytta från sina hus, och därför finns det inte hus att köpa eller hyra.

<hr></blockquote>

Håller med om att "säkra inkomstkällor" knappast försvinner eller flyttar sig i större utsträckning. Dock så ser jag ingen anledning att anta att ALLA eller i Ashariens fall ens en majoritet av invånarna i städerma har en "säker inkomstkälla". Tänker mig snarare att ganska många lever av ekonomiska "möjligheter" som kan vara (i tidsrymd) allt ifrån tills när nästa "cattledrive" kommer fram tills när malmådern tar slut. När sådana mäniskors huvudsakliga födkrok ger upp är det väl ganska logiskt att sälja huset, packa sitt pick och pack och dra vidare till grönare jaktmarker...

Tycker rent allmänt att du övervärderar stabiliteten t.o.m. i ett feodalt samhälle, för att inte tala om "friare" samhällen som t.ex. Asharien. Det som krävs för att man skall kunna köpa hus är ju trotts allt bara att EN person har ETT hus till salu. (Och jag kan lätt komma på en hel hög scenarier på hur det kan hända.)

/Bjorn

Krille

Super Moderator

"Dock så ser jag ingen anledning att anta att ALLA eller i Ashariens fall ens en majoritet av invånarna i städerma har en "säker inkomstkälla"."

Tvärtom, skulle jag vilja säga. Jag har svårt att tänka mig att mindre än 90% av Ashariens befolkning är något annat än bönder, och landskapet uppmuntrar inte direkt till svedjebruk (tvärtom, faktiskt). Likadant städerna - majoriteten av dem är hopklumpade och beror helt och hållet på jordbruket.

"Tänker mig snarare att ganska många lever av ekonomiska "möjligheter" som kan vara (i tidsrymd) allt ifrån tills när nästa "cattledrive" kommer fram tills när malmådern tar slut."

Det är ont om gruvor i Chadarians hopp, och de som är beroende av boskapsuppfödning och boskapsdrivning lever med stor sannolikhet redan ett nomadiskt liv utan ett fast hem (och i synnerhet då inte ett trevåningshus med bra läge i gott skick).

"Tycker rent allmänt att du övervärderar stabiliteten t.o.m. i ett feodalt samhälle, för att inte tala om "friare" samhällen som t.ex. Asharien."

Tja, surprise: det gör inte jag. Det är inte på grund av samhället som jag inte tror på idén, utan på grund av ekonomin och teknologin. Personligen tycker jag att du har ett alldeles för modernt sätt att se på saken. Asharien är inte ett IT-samhälle med hög rörlighet hos arbetstillfällena och arbetskraften, utan i högsta grad ett jordbrukssamhälle. Samhällets ekonomi styrs helt och hållet av vad jorden kan producera, inklusive städernas verksamhet. För att du ska kunna ha en större rörlighet hos arbetsmarknaden så krävs mångfallt mer effektivt jordbruk och förmodligen även järnvägar för att transportera maten till de hungrande massorna.

För rent krasst så beror all yrkesverksamhet på en enda sak: mat. Utan mat så arbetar man inte, utan svälter ihjäl. Och med den jordbruksteknologi och infrastruktur som finns i Mundana, så, tyvärr, nittio procent av befolkningen är bönder och städerna är beroende av bönder. Stadsfolk flyttar inte omkring hipp som haver, eftersom bönderna inte flyttar.

"Det som krävs för att man skall kunna köpa hus är ju trotts allt bara att EN person har ETT hus till salu. (Och jag kan lätt komma på en hel hög scenarier på hur det kan hända.)"

Det är inga problem att komma på scenarier. Frågan är bara om de är sannolika givet omständigheterna.

Virocon

Swordsman
Mina herrar...

Först och främst, Bjorn: Var fann du Ashariens konstitution, hittade du på delarna eller har jag missat dem på någon sida?

Sedan Krille: Man behöver ju inte vänta på en jordbävning för att folk ska flytta på sig, allt som krävs är ju att man erbjuder dem en alternativ bostad.
Man skulle ju kunna resa ett hus i utkanten av staden, så har man i alla fall fått ett bra läge medan de andra ännu har en bostad. Om tvivel kvarstår kan man ju betala viss kontant ersättning. Ett hus i innerstan är väl inte ouppnåeligt?

Bjorn

Hero

Till att börja med skulle jag vilja säga att det är uppenbart att Mundana är ett "lapptäcke" av olika områden skrivna av olika författare med olika värderingar, kunskaper och syn på saker och ting. IMNSHO skulle de knappast "i verkligheten" funka speciellt koherent tillsammans men vad gör väl det??? Det är ju trotts allt bara ett spel...

Slutligen så gissar jag också att Asharina är rätt långt från DIN idealvision av mundana om du hade fått göra spelet själv... Har jag fel?

"Dock så ser jag ingen anledning att anta att ALLA eller i Ashariens fall ens en majoritet av invånarna i städerma har en "säker inkomstkälla"."

Tvärtom, skulle jag vilja säga. Jag har svårt att tänka mig att mindre än 90% av Ashariens befolkning är något annat än bönder, och landskapet uppmuntrar inte direkt till svedjebruk (tvärtom, faktiskt). Likadant städerna - majoriteten av dem är hopklumpade och beror helt och hållet på jordbruket.

<hr></blockquote>

Ja jag sa faktiskt STÄDERNAS befolkning. Att en majoritet av den TOTALA befolkningen är bönder håller jag helt klart med om, även om jag är osäker på om det verkligen är så stor andel som 90%.

(Ska man följa A&S befolkningssiffror så bor typ 60.000 av ashariens 190.000 i de namngivna städer som finns. Men efterssom jag inte köper de siffrorna själv så får du ta den debatten med Dan /images/icons/cool.gif)

Det är ont om gruvor i Chadarians hopp, och de som är beroende av boskapsuppfödning och boskapsdrivning lever med stor sannolikhet redan ett nomadiskt liv utan ett fast hem (och i synnerhet då inte ett trevåningshus med bra läge i gott skick).

<hr></blockquote>

Nu var boskapsHANDEL och gruvdrift etc bara exempel. Hade inte tillgång till boken just då. Efter att ha konsulterat källmaterialet (A&S sid 47) så visar det sig att huvudnäringarna istället är Högre utbildning, pärlhandel/fiske och skepsbyggnad. Hur som helst inte inkomster som JAG skulle klacificera som säkra, speciellt inte över längre tidsrymder.

Tja, surprise: det gör inte jag. Det är inte på grund av samhället som jag inte tror på idén, utan på grund av ekonomin och teknologin. Personligen tycker jag att du har ett alldeles för modernt sätt att se på saken. Asharien är inte ett IT-samhälle med hög rörlighet hos arbetstillfällena och arbetskraften, utan i högsta grad ett jordbrukssamhälle. Samhällets ekonomi styrs helt och hållet av vad jorden kan producera, inklusive städernas verksamhet. För att du ska kunna ha en större rörlighet hos arbetsmarknaden så krävs mångfallt mer effektivt jordbruk och förmodligen även järnvägar för att transportera maten till de hungrande massorna.

<hr></blockquote>

No suprice! :)

Men om nu samhället inte har någon betydelse, hur kan du då förklara hur t.ex. Romariket (som knappast hade en högre "teknologisk" nivå än mundana) kunde försörja en huvudstad på sisådär 200.000-2.000.000 (beroende på epok och vilken forskare man frågar) där väldigt lite av verksamheten hade med den omedelbara försörjningen (=Mat) att göra och detta utan järnvägar eller annat "fusk".

Asharien har dessutom en rätt "praktisk" infrastruktur, där nästan alla större städer ligger vid kusten eller segelbara floder, vilket gör det möjligt för Asharien att överleva på en nivå klart över vad den inhemska matproduktionen tillåter utan istället till avsevärd del livnära sig på importerat spanmål och kött. (De tre största importvarorna till Asharien är enl A&S sid 41: Spannmål, kött, dryck.)

Nåja, det är helt uppenbart att vi inte kommer så mycket längre... En sak kan man dock enkelt fastslå: Det finns hus i Ashariska städer, och om/när de är till salu/uthyrning kostar de pengar! /images/icons/devil.gif
(Hittade just att enligt prislistan i Eon II kostar hyra kamare, möblerad 15s/månad och Rum, möblerat 30s/månad. Är väl egentligen bara att multiplicera beroende på boendeyta för att få en hushyra. Vill man köpa huset lär man väl få punga ut motsvarande en 5-10 års hyra i alla fall.)

/Bjorn

Bjorn

Hero
Re: Mina herrar...

Först och främst, Bjorn: Var fann du Ashariens konstitution, hittade du på delarna eller har jag missat dem på någon sida?

<hr></blockquote>

Nej då du har inte missat den utan det spånade jag fram helt själv. Dock så är ju hela Asharien en så uppenbar "rip" på nybyggartidens USA att det inte är svårt att gissa ungefär hur den författning (som nämns i allmänna drag) ser ut.

/Bjorn

Krille

Super Moderator
Re: Mina herrar...

"Var fann du Ashariens konstitution, hittade du på delarna eller har jag missat dem på någon sida?"

Den är mer eller mindre snodd från den amerikanska författningens andra tillägg. The right to own and bear arms, du vet.

"Ett hus i innerstan är väl inte ouppnåeligt?"

Snudd på. Gissa vilka som redan bor i innerstan? Just det, de som har bott där längst och kunnat bo kvar (dvs de som har jobbat till sig en jefla massa status) eller de som är rika nog att kunna flytta ut de som inte är det (dvs de som är rika nog att ha snorhög status). Tror du att det rika innefolket nöjer sig med ett ruckel i utkanten tillsammans med drägget i utbyte?

Krille

Super Moderator

"Slutligen så gissar jag också att Asharina är rätt långt från DIN idealvision av mundana om du hade fått göra spelet själv... Har jag fel?"

Japp. Jag har nämligen ingen idealvision.

"Efter att ha konsulterat källmaterialet (A&S sid 47) så visar det sig att huvudnäringarna istället är Högre utbildning, pärlhandel/fiske och skepsbyggnad. Hur som helst inte inkomster som JAG skulle klacificera som säkra, speciellt inte över längre tidsrymder."

Det skulle jag, högre utbildning och skeppsbyggnad i synnerhet. Det är ingen slump att skeppsvarv har varit stabila som skeppsvarv under århundraden ända fram till industrialismen på Jorden. Stapelbäddar flyttar heller inte på sig, och Cambridge har så vitt jag vet legat i Cambridge sedan normandisk tid.

"Men om nu samhället inte har någon betydelse, hur kan du då förklara hur t.ex. Romariket (som knappast hade en högre "teknologisk" nivå än mundana) kunde försörja en huvudstad på sisådär 200.000-2.000.000 (beroende på epok och vilken forskare man frågar) där väldigt lite av verksamheten hade med den omedelbara försörjningen (=Mat) att göra och detta utan järnvägar eller annat "fusk"."

Mycket enkelt: Medelhavet var ett romerskt innanhav och Rom ligger vid en seglingsbar flod.

Titta på en karta över Romarriket. Där det finns kust, där finns det romare. Riket håller sig längs med kusten hårdare än en jungfru kniper ihop benen, och de enda undantagen (Gallien, typ) kom adlrig att bidra till Roms försörjning. Rom (staden) försörjdes huvudsakligen av spanska och nordafrikanska kolonier, medan Brittanien, Germanien och Gallien var mer inkomstslukande avkrokar.

Titta på en karta över Asharien. För att komma från en flod till en annan behöver man ge sig ut i den pirat- och cirefalierinfesterade Rhungsjön. Det finns ingen möjlighet att flytta jordbruksprodukter från ett ställe till ett annat annat än längs med floden. Mycket riktigt ligger de flesta städer också vid floderna som också får stå för bevattningen av åkrarna. Trots detta räcker det inte - Asharien är tvunget att importera mer mat än vad som produceras.

Kullendorff

Warrior
*bugar och bockar*

Man tackar Krille.

Ett konkret svar på hur mycket det kostar.
Att det kostar plenty visste vi redan om, men nu vet vi oxåhur mycket - bra bra.

Tyvärr bidde det dock lite väl billigt ändå.
;]
Ja ja ...

Jag har personligen redan börjat göra om hela det ekonomiska systemet i Eon totalt. Problemet är att det är jobbigt som satan med alla löner och så .. men det e på väg.

Ska läsa igenom Västmark och spana lite där.

MvH
Kullendorff

Kullendorff

Warrior
Pengar och Jox - Västmark (krille)

Efter snabb koll i Västmark's prislister så håller jag med.

Dom är klockrena, vad jag skulle behöva är lite hjälp med löner. Vad en normal daglönare som får pengar i lön (inte många men dom finns) drar in per vecka/månad typ.

Jag är väldans medveten om att för den generella bonden så existerar knappast cash men det finns ju yrken som vill ha silver för vad dom gör (yrkessoldater, vägvisare, lärare) etc etc ... så om du har lust att bara göra en liten höftning vad ett par (2-4) olika personer med olika yrken tjänar så kan jag själv applicera det på de flesta andra yrken.

--------

Vilka uppenbara skillnader ser du mellan Mundanas ekonomi (så som den BÖR vara inte så som den gestaltas i diverse tabeller) och Västmarks?
Med andra ord vad bör jag tänka på då jag implenterar Västmarks ekonomiska flöde i Mundana?

Det var allt för nu.

MvH
Kullendorff
*som nu bidde glad igen*

Krille

Super Moderator
Lön i Västmark (OT)

"vad jag skulle behöva är lite hjälp med löner."

Faktum är att väldigt få personer får lön över huvud taget i Västmark. För att lista upp några vanliga, "av tradition" avlönade yrken:

Daglönare: Ett mål mat och ett silver.
Legosoldater: Tre mål mat, kläder och plundringsrätt.
Knekt: Tre mål mat om dagen, kläder, utrustning, tak över huvudet och eventuellt lite fickpengar.
Lärare: Tja, med tanke på att hela lärarkåren är munkar och/eller präster, tre magra mål mat om dagen och en munkkåpa. En egen cell får han också.
Riddare: En förläning och inkomsterna därifrån.
Byggherre: Får en klumpsumma för att bygga något. Allt som inte går åt till dagverkare och material får han behålla.

Kort sagt, kontant ersättning är väldigt ovanligt i Västmark. Det är i princip daglönaren som får lön.

"Vilka uppenbara skillnader ser du mellan Mundanas ekonomi (så som den BÖR vara inte så som den gestaltas i diverse tabeller) och Västmarks?"

Mundana har en penningekonomi (om än en gryende sådan). Västmark har en bytesekonomi och har inte kommit till penningekonomin än.

Det är dock inte så mycket som behöver göras. Några få yrken behöver lön, och den sätts enkelt till en halv till en silver om dagen för ett okvalificerat yrke (daglönare, träckkörare, stridspitt etc), och tio silver om dagen för ett kvalificerat yrke (byggherre, arkitekt, lärare etc). Grundregeln är att om man har tak över huvudet så ska man klara sig på ett pund silver om året (240d).

Bjorn

Hero

Titta på en karta över Asharien. För att komma från en flod till en annan behöver man ge sig ut i den pirat- och cirefalierinfesterade Rhungsjön. Det finns ingen möjlighet att flytta jordbruksprodukter från ett ställe till ett annat annat än längs med floden. Mycket riktigt ligger de flesta städer också vid floderna som också får stå för bevattningen av åkrarna. Trots detta räcker det inte - Asharien är tvunget att importera mer mat än vad som produceras.

<hr></blockquote>

Motsäger du inte dig själv nu???

Bevisligen importerar man mat över Rhungsjön alldeles oavsett om den är piratinfesterad eller inte. Sedan så vet jag inte riktigt vad du menar med den sista komentaren. Menar du att (Total mängd behövd mat > mängd inhemskt producerad mat) eller att importen verkligen är större än den mängd mat som produceras (mängd importerad mat > mängd inhemsk mat)?

Oavsett vilket som gäller så kan man ju rent logiskt säga att Asharien rimligtvis måste vara nettoexportör av andra varor för att ha RÅD att vara så pass stor nettoimportör av livsmedel. Enligt beskrivningarna i A&S så är det man exporterar ofta "tillverkade" varor såsom fartyg, bearbetade metallföremål och liknande. Själv tycker jag att det är ett bevis så gott som något på att man har börjat ta de första stegen UT ur det agrara samhället. Men det är min åsikt och du delar den säkert inte!?! /images/icons/smile.gif

Rent allmänt tycker jag att (iaf västra) Mundana har en scioekonomi som mer för tankarna till antiken eller möjligtvis renesansen men du är ju en "insnöad medetidsfjant" så jag låter dig leva med dina anti-frihetsdrömmar...
/images/icons/devil.gif/images/icons/cool.gif/images/icons/tonguea.gif

/Bjorn

Krille

Super Moderator

"Bevisligen importerar man mat över Rhungsjön alldeles oavsett om den är piratinfesterad eller inte."

Vad jag menar är att Asharien, till skillnad från Rom, inte har hela sin infrastruktur baserad på ett innanhav, eftersom Rhungsjön inte är Ashariens innanhav.

Hela Roms infrastruktur byggde på att romarriket låg längs med kusten av Medelhavet. Alla förnödenheter som Rom behövde kom via havet. Det fanns ingen landbaserad infrastruktur vare sig vid avsändare eller mottagare, utan allt kunde i princip gå med båt hela vägen till Rom. Detta var för övrigt var orsaken till de puniska krigen mot Kartago - Kartago hotade sjöförbindelserna till Spanien och östra Medelhavet i en tid då Rom växte som bäst och verkligen behövde det spannmål som fördes in. Efter att Kartago var förstört så växte Rom något ofantligt, eftersom det fanns möjlighet att flytta spannmål från Spanien, Nordafrika och östra Medelhavet, helt ohotat hela vägen till Rom.

Utöver en sjöhandelsbaserad infrastruktur så har Rom en annan enorm skillnad: en stark stadsmakt. Rom var ett imperium (i betydelsen att en metropol styr, lat. imperat, ett antal periferier) långt innan det var ett kejsardöme. I princip var det de puniska krigen som möjliggjorde denna utveckling. Innan dess var Rom en liten skitstad med gott jordbruk runt omkring, snarast jämförbar med tidiga antikens stadsstater runt om medelhavet. Det var då inte mat som transporterades mellan städerna, utan lyxvaror. Maten producerades lokalt. Först efter att Kartago förstördes, då Rom blev ett imperium och hade möjlighet att påtvinga en centraliserad statsmakt med snabba ohotade sjöhandelsvägar, först då kunde Rom växa till sin enorma storlek.

Att samma infrastruktur är applicerbar på Asharien, ett land med exceptionellt mycket inland i förhållande till kust och ett pirat/cirefalierinfesterat vatten utanför den lilla kusten finner jag bara löjligt. En bättre liknelse vore snarare Tyskland och Hansan.

Handelsekonomin var helt och hållet skild från statsekonomin. Den tyske kejsaren tog upp skatt genom att flytta omkring hovet till de olika storfurstarna et cetera, vilket när pengarna blev dominerande i ekonomin under 13 och 1400-tal ledde till Hansans enorma makt, adelns frigörelse från kaisern och en kraftigt minskad kungamakt. Den verkliga makten förflyttades från kejsaren till hansestäderna, och Tyskland slets sönder av ständiga småkrig. Minus småkrigen är det väl här vi står.

Det finns väldigt få matvaror som lämpar sig för längre transport. Förutom torkad torsk från Norge (som var en rätt stor exportprodukt) så producerades maten fortfarande lokalt. Handeln skedde med salt, kläde, järn, koppar, ädelmetaller, vapen och ren lyxproduktion. Maten stannade trots detta lokalt, eftersom den givet infrastrukturen inte kunde klara sig längre.

Och ska vi nu fullfölja den liknelsen så är hansestäderna inte bara idoga handelsplatser, utan dessutom tillverkningsplatser och lärocentra och har varit sådana sedan vikingatiden. Städer är beständiga. Städer är ett förtroendekapital. De växer eller krymper, men det är sällan de fluktuerar på samma sätt som börsen idag. Svängningarna sker under bra mycket längre tidsrymder än så. Det som kan ge en snabb förändring av en stad givet den infrastruktur och ekonomi som finns är i princip större händelser: krig, svält, pest och andra katastrofer. I övrigt sker förändringen i en riktning över flera årtionden. Hade det varit på något annat sätt så hade städer över huvud taget inte kunnat ha kommit att bli städer.

"Menar du att (Total mängd behövd mat > mängd inhemskt producerad mat) eller att importen verkligen är större än den mängd mat som produceras (mängd importerad mat > mängd inhemsk mat)?"

Det förra.

"Rent allmänt tycker jag att (iaf västra) Mundana har en scioekonomi som mer för tankarna till antiken eller möjligtvis renesansen men du är ju en "insnöad medetidsfjant" så jag låter dig leva med dina anti-frihetsdrömmar..."

Är väl rätt lugnt. Rent allmänt tycker jag att ekonomin i västra Mundana inte ens skulle hålla och att Asharien är en anarkistisk cowboy-inspirerad önskedröm, så jag låter dig leva med dina drömmar om ensamma cowboys som rider in i solnedgången tillsammans med Grace Kelly...

Bjorn

Hero
Touché [ant]

Är väl rätt lugnt. Rent allmänt tycker jag att ekonomin i västra Mundana inte ens skulle hålla och att Asharien är en anarkistisk cowboy-inspirerad önskedröm, så jag låter dig leva med dina drömmar om ensamma cowboys som rider in i solnedgången tillsammans med Grace Kelly...

<hr></blockquote>

Mmmm, Grace Kelly... Tja varför inte...
/images/icons/cool.gif/images/icons/devil.gif/images/icons/wink.gif

Smaken är ju bekant olika, själv tycker jag att Asharien tillsamans med Wolfen Empire från Palladium är bland dom mest välgjorda och intresantaste fantasyrikena jag har spelat/spelledit i. Sedan att det finns enstaka detaljer som jag har svårt att "köpa" är en annan sak, men det gör det iofs i ALLA världsbeskrivningar jag läst...

/Bjorn