Re: Asharien = agrar ekonomi
Till att börja med skulle jag vilja säga att det är uppenbart att Mundana är ett "lapptäcke" av olika områden skrivna av olika författare med olika värderingar, kunskaper och syn på saker och ting. IMNSHO skulle de knappast "i verkligheten" funka speciellt koherent tillsammans men vad gör väl det??? Det är ju trotts allt bara ett spel...
Slutligen så gissar jag också att Asharina är rätt långt från DIN idealvision av mundana om du hade fått göra spelet själv... Har jag fel?
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>
"Dock så ser jag ingen anledning att anta att ALLA eller i Ashariens fall ens en majoritet av invånarna i städerma har en "säker inkomstkälla"."
Tvärtom, skulle jag vilja säga. Jag har svårt att tänka mig att mindre än 90% av Ashariens befolkning är något annat än bönder, och landskapet uppmuntrar inte direkt till svedjebruk (tvärtom, faktiskt). Likadant städerna - majoriteten av dem är hopklumpade och beror helt och hållet på jordbruket.
<hr></blockquote>
Ja jag sa faktiskt STÄDERNAS befolkning. Att en majoritet av den TOTALA befolkningen är bönder håller jag helt klart med om, även om jag är osäker på om det verkligen är så stor andel som 90%.
(Ska man följa A&S befolkningssiffror så bor typ 60.000 av ashariens 190.000 i de namngivna städer som finns. Men efterssom jag inte köper de siffrorna själv så får du ta den debatten med Dan /images/icons/cool.gif)
Det är ont om gruvor i Chadarians hopp, och de som är beroende av boskapsuppfödning och boskapsdrivning lever med stor sannolikhet redan ett nomadiskt liv utan ett fast hem (och i synnerhet då inte ett trevåningshus med bra läge i gott skick).
<hr></blockquote>
Nu var boskapsHANDEL och gruvdrift etc bara exempel. Hade inte tillgång till boken just då. Efter att ha konsulterat källmaterialet (A&S sid 47) så visar det sig att huvudnäringarna istället är Högre utbildning, pärlhandel/fiske och skepsbyggnad. Hur som helst inte inkomster som JAG skulle klacificera som säkra, speciellt inte över längre tidsrymder.
Tja, surprise: det gör inte jag. Det är inte på grund av samhället som jag inte tror på idén, utan på grund av ekonomin och teknologin. Personligen tycker jag att du har ett alldeles för modernt sätt att se på saken. Asharien är inte ett IT-samhälle med hög rörlighet hos arbetstillfällena och arbetskraften, utan i högsta grad ett jordbrukssamhälle. Samhällets ekonomi styrs helt och hållet av vad jorden kan producera, inklusive städernas verksamhet. För att du ska kunna ha en större rörlighet hos arbetsmarknaden så krävs mångfallt mer effektivt jordbruk och förmodligen även järnvägar för att transportera maten till de hungrande massorna.
<hr></blockquote>
No suprice!
Men om nu samhället inte har någon betydelse, hur kan du då förklara hur t.ex. Romariket (som knappast hade en högre "teknologisk" nivå än mundana) kunde försörja en huvudstad på sisådär 200.000-2.000.000 (beroende på epok och vilken forskare man frågar) där väldigt lite av verksamheten hade med den omedelbara försörjningen (=Mat) att göra och detta utan järnvägar eller annat "fusk".
Asharien har dessutom en rätt "praktisk" infrastruktur, där nästan alla större städer ligger vid kusten eller segelbara floder, vilket gör det möjligt för Asharien att överleva på en nivå klart över vad den inhemska matproduktionen tillåter utan istället till avsevärd del livnära sig på importerat spanmål och kött. (De tre största importvarorna till Asharien är enl A&S sid 41: Spannmål, kött, dryck.)
Nåja, det är helt uppenbart att vi inte kommer så mycket längre... En sak kan man dock enkelt fastslå: Det finns hus i Ashariska städer, och om/när de är till salu/uthyrning kostar de pengar! /images/icons/devil.gif
(Hittade just att enligt prislistan i Eon II kostar hyra kamare, möblerad 15s/månad och Rum, möblerat 30s/månad. Är väl egentligen bara att multiplicera beroende på boendeyta för att få en hushyra. Vill man köpa huset lär man väl få punga ut motsvarande en 5-10 års hyra i alla fall.)
/Bjorn