Nekromanti Frågor om kaparbrev

Master Pelle

Warrior
Jag har läst om Sjöfarare och Pirater och jag undra över saken om kaparbrev som ger pirater tillstånd att plundra från andra skeppen.

Nu kommer jag till några följade frågor:
1: Vilka länder använder kaparbrevar?
2: Vad brukar vissa länder använda kaparnar mot andra länder?
3: Hur fixa man fram kaparbrev om man är pirat?
4: Hur mycket ungefär får kapare betala sina utgifter?

Fahnen

Swordsman
Nu kommer jag till några följade frågor:
1: Vilka länder använder kaparbrevar?
2: Vad brukar vissa länder använda kaparnar mot andra länder?
3: Hur fixa man fram kaparbrev om man är pirat?
4: Hur mycket ungefär får kapare betala sina utgifter?

1: Vet icket
2: Jag skulle tro det
3: Lokal makthavare
4: Ingen anning

Midar piratdvärgen

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
" 1: Vilka länder använder kaparbrevar? "

Dom flesta sjöfarande nationer (Consaber, Soldarn, Cirefaliska samväldet, Thalamur mfl) utfärdar kaparbrev för att inofficiellt (stavas det så?) förstöra för handelskonkurrenter och liknande.

" 2: Vad brukar vissa länder använda kaparnar mot andra länder? "

Din fråga är något otydlig pga. formuleringen, men jag antar att du menar "Vad brukar länderna använda kaparna emot?"
Som jag skrev på fråga 1 så används kaparbrev för att störa fiendens/konkurrenter handelsflottor och på så sätt minska deras inkomster.

" 3: Hur fixa man fram kaparbrev om man är pirat? "

Mest troligt så utfärdas dessa av kungen, eller kanske av Amiralen för landets flotta. Annars kanske man kan få ett kaparbrev av någon lokal makthavare.

" 4: Hur mycket ungefär får kapare betala sina utgifter? "

Som i fråga 2 så är din fråga lite svårförstådd... Om du menar "Hur mycket får kapare betala för att få ett kaparbrev?" så är svaret at det varierar från nation till nation. En del utfärdar dessa gratis, andra utfärdar dessa mot en årlig summa silver (och om man nu har svårt att få ett kaparbrev så kan man ju alltid ta till mutor :gremwink:)

Schyte

Veteran
1. Ingen (inte officelt skulle jag tro.)Men endå alla(Med kust(gissning))
2. Inte mot någon (se ovan.). Men mot de ekonomiska jättarna
3. Inte en aning. Var pirat, bli fångad, välj mellan att kapa för dem eller dö(kanske?)(Har för mig att det fanns någon amiral som blev kunglig kapare(Britt tror jag)Men detta är osäkert)
4. Beror nog på flottans storlek och vad som händer med skeppet/skeppen. Även hur många som ingår i besättningen är en del

Astyrael

Veteran
Vi gjorde så att alla makthavarna med kustremsa vill säga har vatten kan utfärda ett piratbrev, men en baron med kort kustremsa och lite vatten ger inte direkt piraten något spelrum.

Däremot om Riksamiralen eller Konungen utfärdar ett kaparbrev så täcker det hela rikets vatten.

Sedan gäller det ju att piraterna håller sig till de regler som de fått i brevet annars så blir de ju fredlösa (igen).

Korpen

Hero
Kaparbrev är inte geografiska till sin natur, de ger innehavaren rätt att anfalla och ta skepp från fiender (vilka de är står i kaparbrevet), dock så tar de inte upp VAR han gör det.

Astyrael

Veteran
Där gåt våran uppfattning isär då jag anser att så länge de är inom det geografiska område som tillhör den herre som utfärdat brevet så får även piraterna skydd vid förfrågan om det finns resurser samt tid.

Korpen

Hero
Nu får jag intrycket att vi pratar om olika saker. En sabrisk kapare har rätt att vistas på sabriskt vatten, lägga till i hamnar och sälja varor som han tagit från fientliga skepp öppet.
Däremot så har han antagligen ingen rätt att anfall skepp på sabriskt vatten, det skulle skada consaber självt.

Kapare är offensiva vapen, man utfärdar kaparbrev för att störa fiendens sjöfrart och handel samt ev. plundra längs med hans kust. Man utställer INTE kaparbrev för att skydda den egna kusten, det är örlogsflottans jobb.