Nekromanti Frågor om mission.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hej.

Jag har lite frågor som rör det rent praktiska kring mission.

Hur går man tillväga om man ska, <basröst>omvända hedningar</basröst> ?
Det är väl knappast så att man knatar in i närmsta hedninga by och förklarar
"att ni ska minsann förkasta er(a) larviga gud(ar), och konvertera till min nya, förbättrade gudom."

andra relaterade frågor:

har kikat lite i consaber boken, men hittar inget entydigt svar.
Idkar St. Eoboth orden mission ?
Idkar den sabriska kyrkan mission överhuvudtaget ?
om ja: Vilka försöker dom då omvända ? Tokon kanske ?

Tack på förhand för eventuella svar

/Naug

Tyr

Hero
Följande text beskriver hur jag har fått för mig att missioner fungerar (religon var aldrig min starka sida) + lite egna antaganden:

Missionen är nog en ganska långsam process som börjar med att man måste vinna hedningarnas förtroende. I början handlar det nog mycket om att umgås med hedningarna, lära av dom men också låta dom lära av dig. Skapa ett samförstånd mellan er.

När förtroendet är vunnet så börjar missionen på allvar. Man predikar för hedningarna på ett sätt som kittlar åhörarnas nyfikenhet, och gör att de vill veta mer. Det är nog viktigt att man låter åhörarna vara delaktiga i predikan. Låt dom ställa frågor, och svara sedan på dom efter bästa förmåga. Du kan lämna uppenbara luckor i din predikan, och på så sätt styra vilka frågor man kommer få (allt för att angagera och få dig att stå i bättre dager). Om man inte lyckas engagera lyssnarna så kommer man antagligen inte lyckas att konvertera dom heller. Detta steg kommer säkerligen ta månader, och otaliga predikningar att genomföra. Och det kommer förstås bara vara lokalt, men det är alltid en början.

När man känner att man har fått en god grund att stå på så går man med korta steg emot uppförandet av ett tempel tillägnat din gud, i takt med att skaran troende ökar. När templet väl är klart så finns det så många troende att konverteringen nästan flyter på av sig självt, iaf lokalt, och religionens fotfäste i hedningaland är säkrat för stunden. Och nu är det kanske dags att dra vidare, för att fortsätta konverteringen i andra delar av landet.

Mogger

Hipsteranka
Hur går man tillväga om man ska, omvända hedningar ?
Det är väl knappast så att man knatar in i närmsta hedninga by och förklarar
"att ni ska minsann förkasta er(a) larviga gud(ar), och konvertera till min nya, förbättrade gudom."

Jo. Helst uppbackad av vapenmakt. Exempel ur vår egen historia pekar åtminstone på det. Rimligtvis beror det även på hur omvändaren ser på hedningen och vilken karaktär det är på deras respektive religion. I många fall är hedning synonymt med vilde eller barbar och då är det fritt fram att påtvinga hedningen en ny trosuppfattning med svärd i hand. På många håll i Mundana dyrkas en panteon av gudar. Då är det ofta inga problem att lägga till ytterliggare en. Jfr romarna och den kristna guden. De hade redan en hög med gudar, en till spelade ingen roll. Religioner som däremot anser att deras gud är den enda sanna är det svårare med. Här krävs det att guden ersätts med en annan. Helst med vapenmakt.
Givetvis kan det föras en mindre våldsam mission men om inte omvändaren använder våld så tenderar den som skall omvändas att göra det. Jmr vikingarna.

Idkar den sabriska kyrkan mission överhuvudtaget ?
om ja: Vilka försöker dom då omvända ? Tokon kanske ?

Givetvis Tokon. Det är ju Calnias primods livsmål. De ateistiska Alarinnalverna borde också ligga illa till.

Traffaut

Belgarth

Swordsman
De ateistiska Alarinnalverna borde också ligga illa till.

varför dom har köp slåt om sitt eget rike och har blivit erkända av människorna som bor där

Krille

Super Moderator
"varför dom har köp slåt om sitt eget rike och har blivit erkända av människorna som bor där"

En framträdande grej med mission är att den skiter fullständigt i nationsgränser.

lyfalitrorjag

Veteran
ja det är exat vad jag skulle göra. eller så försöker man ge dom nåt för att tro på ens egen gud