Doctor_Hell
Veteran
har läst igenom stridskapitlet och har några funderingar som jag hoppats att ni här på forumet kunnde hjälpa mig med ....
jag e med på att man ska slå initiativ i vanlig ordning och agera efter det och att man kan välja mellan att attackera nån , försvara sig mot en attack , kasta magi , förflytta sig utföra ett stunt osv
jag är även med på att det funkar nått likande det här
börje har 15 i svärd och han attackerar bengt som har 14 i svärd varvid man skall ta differansen mellan dom olika värdena + - olika modifieringar och skulle bengt vart obeväpnad tar man hans värde i slagsmål och om han inte har skagsmål tar man hans stridsvärde sen slår man en t20 och lägger till differensen possetiv eller negativ och läser av värdet på en tabell inga svårigheter där
men om bengt helt plötsligt skulle få för sig att vara en jobbig jäkel och försvara sig hur funkar det då ?
är med på att för undvika ska man tex ta sitt värde i undvika eller liknande lämpligt värde och sätta mot anfallarens värde i tex svärd +- olika bonusar och sen läsa av resultatet på en tabell och så kan man lyckas delvis fullt ut och perfekt och lyckas man bara delvis så ska anfallaren slå ett attack slag och se om man träffar varvid försvararen får halv skada eller nått sånt men om anfallaren bara lyckas delvis då ger man ju halv skada på en attack ska försvarren få 1/3 skada då eller om anfallaren slår ett lyckat eller perfekt slag hur funkar det då ?
och parera , säg att börje anfaller bengt som försvarar sig börje anfaller med sitt svärd som han har 15 i och bengt försvarar sig med sitt värde på 14 vilket ger bengt en differans på -1 men vi säger att bengt klarar slaget då ska man inte slå för börjes attack sålångt e jag men om bengt bara lyckas delvis med sitt slag så ska man slå för börjes attack och se om han träffar om han inte träffar fine då e det ju ganska enkelt men om han träffar hur funkar det då vid säg delvis lyckat , lyckat eller perfekt slag ?
jag e med på att man ska slå initiativ i vanlig ordning och agera efter det och att man kan välja mellan att attackera nån , försvara sig mot en attack , kasta magi , förflytta sig utföra ett stunt osv
jag är även med på att det funkar nått likande det här
börje har 15 i svärd och han attackerar bengt som har 14 i svärd varvid man skall ta differansen mellan dom olika värdena + - olika modifieringar och skulle bengt vart obeväpnad tar man hans värde i slagsmål och om han inte har skagsmål tar man hans stridsvärde sen slår man en t20 och lägger till differensen possetiv eller negativ och läser av värdet på en tabell inga svårigheter där
men om bengt helt plötsligt skulle få för sig att vara en jobbig jäkel och försvara sig hur funkar det då ?
är med på att för undvika ska man tex ta sitt värde i undvika eller liknande lämpligt värde och sätta mot anfallarens värde i tex svärd +- olika bonusar och sen läsa av resultatet på en tabell och så kan man lyckas delvis fullt ut och perfekt och lyckas man bara delvis så ska anfallaren slå ett attack slag och se om man träffar varvid försvararen får halv skada eller nått sånt men om anfallaren bara lyckas delvis då ger man ju halv skada på en attack ska försvarren få 1/3 skada då eller om anfallaren slår ett lyckat eller perfekt slag hur funkar det då ?
och parera , säg att börje anfaller bengt som försvarar sig börje anfaller med sitt svärd som han har 15 i och bengt försvarar sig med sitt värde på 14 vilket ger bengt en differans på -1 men vi säger att bengt klarar slaget då ska man inte slå för börjes attack sålångt e jag men om bengt bara lyckas delvis med sitt slag så ska man slå för börjes attack och se om han träffar om han inte träffar fine då e det ju ganska enkelt men om han träffar hur funkar det då vid säg delvis lyckat , lyckat eller perfekt slag ?