Nekromanti frågor om strid & sånt

mr colt

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
144
Location
uppsala\sverige
jag har några frågon som jag gärna vill ha svar på:

1 hur lång tid tar det för en ambulans att komma till den skadade?

2 vad finns det för olika duel sätt?

3 hur stark samanlängkade är de flesta gäng?

4 är det vanligt med eldvapen i undrevärlden eller andvänds närstrids vapen ofta?

5 min spelargrupp är nästan oslagbara i eldstrider hur ska jag få fiender att framstå svåra och inte som "kanon mat"??

jag skulle bli tacksam om jag fick savar på minar frågor!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"1 hur lång tid tar det för en ambulans att komma till den skadade?"

Allt mellan en stund och ett tag, beroende på sjukförsäkring, trafiksituation, om någon ringer 112 (eller 911) och hot runtomkring.

"2 vad finns det för olika duel sätt?"

Endast en sort: olagliga.

"3 hur stark samanlängkade är de flesta gäng?"

Så stark som gängets ledare.

"4 är det vanligt med eldvapen i undrevärlden eller andvänds närstrids vapen ofta?"

Handeldvapen är vanliga, ja. Speciellt inom den organiserade brottsligheten.

"5 min spelargrupp är nästan oslagbara i eldstrider hur ska jag få fiender att framstå svåra och inte som "kanon mat"??"

Använd responshandlingar. Så fort en rollperson gör en aktiv handling (till exempel skjuta mot en skurk) så får alla andra göra responshandlingar. Se då till att responshandlingen är att skjuta jävel på den som skjöt. Dina spelares rollpersoner blir plötsligt bra mycket mer sårbara och skurkarna blir bra mycket farligare.
 

ZerXes

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
96
Location
Strömstad
lösningen på problem 5 är iallafall 15mmAMR! sätt ut några sniper campers jävlar som skjuter lite mot din RPs, gärna missa dom första skotten och spräng en blommkruka eller en spegel lr nåt. dessa skall oxå vara jömmda så RParna inte ser dom i början iallafall så dom får springa runt lite med kulorna vinande om öronen....=]
 

krazhnaya

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
76
Location
sthlm, swe
ang RPs o eldstrider, mitt problem som sl brukar vara att få spelarna att förstå att det inte spelar så stor roll hur mycket vapen dom har med sig, jag (sl) har alltid större och fler vapen
/images/icons/tonguea.gif
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Låt fiender tänka.

5)

Det stora problemet när SL sätter upp fiender åt sina spelare är inte att dom inte blir stora astunga fightersvin. Problemet är att dom blir astunga asdumma fightersvin.
Låt deras fiender tänka !
Särskillt om dom är stora antagonister. Låt det bli en katt och råtta lek över hela den övergivna flyghangaren. Låt fienden använda sig av varje fult trick i boken. Låt fienden bli så omoraliskt elak så att det är på gränsen till att det inte är kul längre. Skulle någon av dina spelare hamna in en uppenbar fälla som fienden satt upp. Var inte snäll SL då ! Ge honom full skada för sin klantighet (troligtvis dödar det honom).

Ett annat alternativ som faktiskt jag tycker fungerar bättre är att man tar ner allting på en mycket mer behaglig nivå. Om ni ska göra nya karaktärer nån gång.
Jag kan ta mitt kommande äventyr som ett exempel:
Mina fyra spelare kommer att spela 4 st 15 åringar. Dom har precis börjat i High School i Californien. Värdesmässigt så är dom fullständigt menlösa. Dom har hållit i ett skjutvapen i hela sitt liv. Dom har sett dom på bio.
Kanske att dom skulle kunna ha kommit över en kniv om dom verkligen ansträngt sig, men åandra sidan så får dom inga enheter för att köpa strids färdigheter (15åringar kan inte slåss). Detta gör att om det blir våldsamt i äventyret så kommer dom att bli fullständigt livrädda. Senare äventyr kommer att utspela sig när dom är runt 16 och sedan runt 22. Då har dom blivit LITE bättre. Fortfarande är dom kass om man jämför med den genomsnittlige NeoTech karaktären.
På detta vis blir det enklare för SL att göra utmanande strider eftersom RPs knappt kan slåss ! /images/icons/grin.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Knoddar?

Ska du låta dem spela osnutna yngel? Jag beundrar din grymhet, grottis /images/icons/laugh.gif


Storuggla, tycker det är helt rätt
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hujedamig

Vad är det för elaka planer du har i beredskap för dina stackars spelare?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Knoddar?

Jag beundrar din grymhet, grottis

Man tackar.
Sa jag att dom är alla adoptivbarn och fyrlingar också ? /images/icons/grin.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Knoddar?

Ojojoj, har du läst för mycket Dickens eller nått? /images/icons/wink.gif


Storuggla, gilla misär
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Knoddar?

Kan det bli mycket värre? Fattas bara att de är siamesiska fyrlingar. /images/icons/smile.gif
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Svar till 5:

Jag har sagt det förut, säger det igen, och är beredd på att ingen tror mig den här gången heller: BLÖDNING!

Få alla spelare att inse att om de inte illa j-a kvickt förbinder varenda liten småblödning kommer de att stendö, vare sig de 'vinner' striden eller inte. Det kräver lite bokföring, men är värt det i slutändan.

Efter att alla spelare helt sonika förblödde och dog efter en strid tror jag de fattade galoppen... Nu springer å andra sidan alla runt med 14-16 i Första Hjälpen och minst 4 FH-lådor var, men de drar sig i alla fall ur striden vid minsta blodspillan /images/icons/grin.gif

Sedan har det även visat sig att gammal hederlig taktik från SLPernas sida kan göra underverk. Det kan finnas en anledning till att insatsstyrkor använder saker som tårgas, flash-bangs och rök när de ska ta hand om en massa bråkstakar. Är RPna sedan sådana cybermonster att de inte störs av höga smällar, stoboskopiska blixtar, kemstridsmedel och en sikt på 2cm är det nog dags att kalla in Interpol...
 
Top