Hej!
Jag har läst igenom introäventyret och har några frågor:
1. Vad har Lord Aschaffenberg för plikter och befogenheter? Förvaltar han egen mark, driver han in skatter eller vad är det i praktiken hans adelsroll "lord" har för funktion?
2. Hur ser rangordningen inom adeln i imperiet ut? vad skiljer den ena från den andra ifråga om maktbefogenhet och ansvar?
3. Vad har egentligen kultens medlemmar för intresse av att framkalla demonen och genomföra cermonin? Att Andreas blev intresserad är ju lätt att förstå, eftersom målningen visade honom spännande saker. Men vad har kulten för drivkraft till att göra det som de gör?
4. Om offercermonin har genomförts tidigare, så borde det rimligtvis finnas ledtrådar rörande de personer som tidigare försvunnit (offrats). Även fastän många är drogade så är de ju inte hjärndöda. Det borde också finnas döda kroppar begravda någonstans för kulten har väl inte låtit kropparna ligga och ruttna nere i källaren, doften av lik borde sprida sig via luftgångarna till resten av huset.
5. Om förgiftningen beror på om du äter "rätt" eller "fel" mat, så är det föga troligt att alla icke kultmedlemmar alltid äter den förgiftade maten. Det borde rimligtvis finnas personer som vissa dagar inte blivit förgiftade då de valt "rätt" mat utan att vara medvetna om det. Inte sant?
6. Beastmen anfaller regelbundet The Lodge... men vad jag inte förstår är varför Lord Aschaffenberg inte gett sig på att försöka spåra upp Beastmens tillhåll och ta itu med problemet på sina egna villkor istället för att bara reagera på Bestmens attacker. Beastmen är ju inga ninjor precis och de verkar ju inte speciellt smarta. Aschaffenberg har ju soldater till sitt förfogande, är det inte hans jobb att se till så att människor kan färdas tryggt i trakten - att Aschaffenberg åtminstone patrullerar vägarna? Men i äventyret så får man intryck av att de inte gör någonting annat om dagarna än att trycka innanför murarna isolerade från omvärlden.
7. Andreas försvann i målningen, inte sant? Finns det någon ledtråd i äventyret som kan ge en hint om att Andeas går att rädda?! Om de i början av äventyret fått i uppgift att ta reda på var andreas är, så känns det som lite antiklimax om allt de lyckats med är att döda lite kultister och beastmen... hur får de veta att Andreas är i målningen? Och hur skall man göra för att rädda honom?
8. Varför är alla så totalt ointresserade av vart Andreas tagit vägen? Det tycker jag är mycket märkligt. Bara för han drog skam över sin familj, så är det ju ändå märkligt att man bara så fort han försvinner tillsätter Lord Aschaffenberg som ersättare utan att ha gjort en grundlig utredning. Lord Aschaffenberg borde väl vara lite mer intresserad av vad som hänt med Andreas än att vara fokuserad på att få möblerna rätt i sitt hus? Vill han dessutom ta reda på varför tjänstefolket beter sig som de gör så borde han väl ha ännu större anledning att gräva i det förflutna och gå till botten med Andreas försvinnande?!
9. Om RP hittar Chaoskultens offerplats i källaren och berättar det för Lord Achaffenberg, hur ska han då reagera tycker ni? Hur ska han skilja de skyldiga från de oskyldiga?
10. Om nu kultens ledare är så bekymrad över att någon ska upptäcka vad de håller på med. Varför dödar de helt enkelt inte de personer som är drogade, lägger skulden på Beastmen och slipper gå runt och smussla med vad de håller på med och kan dyrka Kaos öppet?
11. Jag läste att The lodge hade en strategisk plats tidigare i samband med kriget mot Chaos. Men vad fyller The lodge för funktion just nu? Är det en "jaktstuga" som det stod om i äventyret, vem är jaktstugan till för och hur ofta sker det jakt? Jag får intrycket av att det inte sker någon jakt överhuvudtaget. Om platsen inte har någon strategisk funktion längre, varför har man helt enkelt inte övergivit platsen till förmån för en viktigare plats där soldaterna kan vara till större nytta?
12. Vad händer om RP förstår att tavlan är otäck och försöker förstöra den? När de inte lyckas förstöra den så kommer de rimligtvis bli ännu mer frustrerade och övertygade om att den utgör ett hot och öka sina ansträngningar. Så vad händer med äventyret om RP väljer att ta målningen och göra sig av med den i skogen, kasta bort den. Det har inte äventyrsförfattaren tänkt på. Då kan inte cermonin äga rum och anfallet mot The Lodge kommer inte heller att ske, eftersom Beastmen dras till målningen. För att inte väcka misstankar så borde ju kultens ledare försöka måla över motivet i tavlan med något lite mer anspråklöst/oskyldigt motiv som inte väcker misstankar.
....
Nu kan det framstå som om jag inte gillar äventyret. Det gör jag. Tycker framförallt om detektivaspekten med en hel del social interaktion där många av SLP har ledtrådar att ge. Men jag ser logiska brister som jag gärna vill ha hjälp med att besvara. Hoppas någon kan hjälpa mig
Tack på förhand!
/Eagle
Jag har läst igenom introäventyret och har några frågor:
1. Vad har Lord Aschaffenberg för plikter och befogenheter? Förvaltar han egen mark, driver han in skatter eller vad är det i praktiken hans adelsroll "lord" har för funktion?
2. Hur ser rangordningen inom adeln i imperiet ut? vad skiljer den ena från den andra ifråga om maktbefogenhet och ansvar?
3. Vad har egentligen kultens medlemmar för intresse av att framkalla demonen och genomföra cermonin? Att Andreas blev intresserad är ju lätt att förstå, eftersom målningen visade honom spännande saker. Men vad har kulten för drivkraft till att göra det som de gör?
4. Om offercermonin har genomförts tidigare, så borde det rimligtvis finnas ledtrådar rörande de personer som tidigare försvunnit (offrats). Även fastän många är drogade så är de ju inte hjärndöda. Det borde också finnas döda kroppar begravda någonstans för kulten har väl inte låtit kropparna ligga och ruttna nere i källaren, doften av lik borde sprida sig via luftgångarna till resten av huset.
5. Om förgiftningen beror på om du äter "rätt" eller "fel" mat, så är det föga troligt att alla icke kultmedlemmar alltid äter den förgiftade maten. Det borde rimligtvis finnas personer som vissa dagar inte blivit förgiftade då de valt "rätt" mat utan att vara medvetna om det. Inte sant?
6. Beastmen anfaller regelbundet The Lodge... men vad jag inte förstår är varför Lord Aschaffenberg inte gett sig på att försöka spåra upp Beastmens tillhåll och ta itu med problemet på sina egna villkor istället för att bara reagera på Bestmens attacker. Beastmen är ju inga ninjor precis och de verkar ju inte speciellt smarta. Aschaffenberg har ju soldater till sitt förfogande, är det inte hans jobb att se till så att människor kan färdas tryggt i trakten - att Aschaffenberg åtminstone patrullerar vägarna? Men i äventyret så får man intryck av att de inte gör någonting annat om dagarna än att trycka innanför murarna isolerade från omvärlden.
7. Andreas försvann i målningen, inte sant? Finns det någon ledtråd i äventyret som kan ge en hint om att Andeas går att rädda?! Om de i början av äventyret fått i uppgift att ta reda på var andreas är, så känns det som lite antiklimax om allt de lyckats med är att döda lite kultister och beastmen... hur får de veta att Andreas är i målningen? Och hur skall man göra för att rädda honom?
8. Varför är alla så totalt ointresserade av vart Andreas tagit vägen? Det tycker jag är mycket märkligt. Bara för han drog skam över sin familj, så är det ju ändå märkligt att man bara så fort han försvinner tillsätter Lord Aschaffenberg som ersättare utan att ha gjort en grundlig utredning. Lord Aschaffenberg borde väl vara lite mer intresserad av vad som hänt med Andreas än att vara fokuserad på att få möblerna rätt i sitt hus? Vill han dessutom ta reda på varför tjänstefolket beter sig som de gör så borde han väl ha ännu större anledning att gräva i det förflutna och gå till botten med Andreas försvinnande?!
9. Om RP hittar Chaoskultens offerplats i källaren och berättar det för Lord Achaffenberg, hur ska han då reagera tycker ni? Hur ska han skilja de skyldiga från de oskyldiga?
10. Om nu kultens ledare är så bekymrad över att någon ska upptäcka vad de håller på med. Varför dödar de helt enkelt inte de personer som är drogade, lägger skulden på Beastmen och slipper gå runt och smussla med vad de håller på med och kan dyrka Kaos öppet?
11. Jag läste att The lodge hade en strategisk plats tidigare i samband med kriget mot Chaos. Men vad fyller The lodge för funktion just nu? Är det en "jaktstuga" som det stod om i äventyret, vem är jaktstugan till för och hur ofta sker det jakt? Jag får intrycket av att det inte sker någon jakt överhuvudtaget. Om platsen inte har någon strategisk funktion längre, varför har man helt enkelt inte övergivit platsen till förmån för en viktigare plats där soldaterna kan vara till större nytta?
12. Vad händer om RP förstår att tavlan är otäck och försöker förstöra den? När de inte lyckas förstöra den så kommer de rimligtvis bli ännu mer frustrerade och övertygade om att den utgör ett hot och öka sina ansträngningar. Så vad händer med äventyret om RP väljer att ta målningen och göra sig av med den i skogen, kasta bort den. Det har inte äventyrsförfattaren tänkt på. Då kan inte cermonin äga rum och anfallet mot The Lodge kommer inte heller att ske, eftersom Beastmen dras till målningen. För att inte väcka misstankar så borde ju kultens ledare försöka måla över motivet i tavlan med något lite mer anspråklöst/oskyldigt motiv som inte väcker misstankar.
....
Nu kan det framstå som om jag inte gillar äventyret. Det gör jag. Tycker framförallt om detektivaspekten med en hel del social interaktion där många av SLP har ledtrådar att ge. Men jag ser logiska brister som jag gärna vill ha hjälp med att besvara. Hoppas någon kan hjälpa mig
Tack på förhand!
/Eagle