Nekromanti Frågor om Witchcraft

solvebring

Superhero
Ja, jag vet att Witchcraft finns för gratis nedladdning, det finns på samma plats som där Eden Studios berättar om spelet. Dock föredrar jag alltid bokform, och dessutom blir det jobbigt att smyga ut över 200 sidor på skolans skrivare. Jag har nämligen ingen lust att göra det hemma på skrivaren där jag kommer få byta patron.

Kan du berätta mer om spelet?
Är det bara att trippa runt som magiker i nutid och annars ganska likt grottkrälet?
Eller är det mer djup... Är man alltid tjej, och det tonåring och häxa med allmänna problem med själsmörker och dåligt samvete?
Kort och gott, vad går det ut på och vad kan tänkas hända under ett speltillfälle?

Krille

Super Moderator
Om Witchcraft

Witchcraft är... om man vill vara snäll, World of Darkness (dvs Vampire, Werewolf mfl) som det borde ha varit. Det har precis det som World of Darkness har, det vill säga en klick övernaturliga varelser som lever i ett antal fraktioner som hatar varandra. Dessutom har de utomstående fiender som gör att de måste ibland enas för att överleva. Och snart inträffar något som bäst kan liknas vid apokalypsen. Det är mycket ösregn, natt och dimmiga bakgator, uppblandat med en gothig new age-estetik.

Den stora skillnaden är att världen är friare och inte lika inlåst på WoDs splatböckers runkpedantiska beskrivningar av varenda sten, plus att det har ett regelsystem som går att använda och som flyter bra i sig själv utan att man behöver ignorera det. Det är enkelt att stoppa in fler saker utan att det redan är behandlat och det finns inte särskilt många fall av "nä, sån är Baba Yaga inte alls för det står i Novosibirsk By Night på sidan femtielva". Det är jefligt skönt.

I grundboken finns fem olika magiska samfund, och man tillhör något av dem. Det är inte något krav att vara tjej eller tonåring, men själsmörker brukar i allmänhet komma automagiskt från spelarna själva. Splatböcker lägger till andra magiska samfund och fler yttre fiender.

---

Spelet har framförallt två nackdelar. Den ena är att CJ Carella är märkbart väldigt mycket mer förtjust i wicca-traditionen än någon annan, så majoriteten av allt material är wicca-relaterat eller har wicca som måttstock. Det gör att man tvingas göra saker själv om man ska spela rosenkreutsare, psykkabalist, eller vad de andra två traditionerna nu hette.

Det andra är layouten. Den ger mig ögonblödningar.

Bortsett från det är det ett trevligt rollspel. Det är ett konventionellt skill-baserat slå-över-svårigheten-system med poängbaserad rollpersonsgenerering och för- och nackdelar, och ger gott om hjälp för rollpersoner i form av mallar. Skalan är rätt lågupplöst och grovhuggen, ungefär på samma nivå som World of Darkness.

Det går att kombinera rätt smärtfritt med All flesh must be eaten eller Conspiracy X (version 2.0 då), även om dessa egentligen har sina separata speluniversa.

Spelet körs rätt framgångsrikt med hjälp av en fisktank (dvs, sätt ihop en massa fraktioner som hatar varandra, släpp ner rollpersonerna, och se vad som händer). Det funkar nog skitbra med relationer och bomber också à la Noir.

solvebring

Superhero
Re: Om Witchcraft

Det låter mysigt mörkt och häftigt det där.
Jag får lite känslovibbar av amerikanska TV-serier då folk kan se döda, råka på demoner, spöken etc. i nutida världar.
Är det mycket tyngt av strid, eller vad brukar spelscessionerna i stort gå ut på?

Den ena är att CJ Carella är märkbart väldigt mycket mer förtjust i wicca-traditionen än någon annan, så majoriteten av allt material är wicca-relaterat eller har wicca som måttstock. Det gör att man tvingas göra saker själv om man ska spela rosenkreutsare, psykkabalist, eller vad de andra två traditionerna nu hette.
Hm?

Krille

Super Moderator

När man gör rollpersoner så får man välja en av fem traditioner. Tre av dem är wicca, rosenkreutzare (Rosicrucians) och psykkabalister (Cabal of the Psyche). De har var och en sin egen syn på hur världen fungerar, då ur magisk/övernaturlig synvinkel. Rosenkreutzare har sina idéer om arkitekten och sin hierarkiska organisation som skyddar världen från hemskhet; wicca är ekorrdyrkande tedrickare; och psykkabalisterna är telepater med new age-ångest. Två till finns och jag kommer inte ihåg vad de heter (vilket säger en del om hur menlösa jag tyckte de var). Poängen är att CJ Carella skriver dubbelt så mycket om wicca som om de andra fyra ihop. Det verkar mest som att de stoppats in på en halvvolley för att hans redaktör tyckte att de behövdes eftersom White Wolf har sådana i Vampire mfl.

Det finns inget särskilt "så här går en typisk spelsession till" i Witchcraft. Det kan lika gärna vara såpaintriger inom spelgruppen som politiska intriger utom spelgruppen gentemot allt annat, filosofiskt dravel om hur världen är, eller rent action-monsterröjande fast med magiska hagelbrakare. Spelsystemet stöder inte någondera stilen särskilt mycket, utan ger spelarna mest den vanliga mixen av hur man dyrkar dörrar och bankar gobbos. Resten får implementeras av spelgruppen själva.

Därav min kommentar om fisktank eller relationskarta/bomber. Det bästa sättet att få äventyr är att slänga ihop en fisktank med en massa fiskar som vill äta upp varandra, eller en relationskarta med en massa fiskar som vill äta upp rollpersonerna, och sen se vad som händer. Blir resultatet fetös så blir det; blir det ångestnavelpillande så blir det.

Det stämmer rätt bra med min erfarenhet av andras spelande. En del har ramlat in i den typiska Vampire-powerintrigen; andra har snöat in sig på ångest; några har försökt med skräck; den kampanj som jag var med i handlade mest om självförverkligande och utanförskap.

Witchcraft låter intressant samtidigt som det verkar påminna väldigt mkt om Mage the Awakening.

Hur/varför påminner det om Vampire/Werewolf?

Krille

Super Moderator

• Övernaturliga rollpersoner? Check.
  • Som tycker synd om sig? Check.
  • En massa Anakronistiska Termer som skrivs med Versaler? Check.
  • Ett antal olika grupperingar av samma övernaturliga koncept? Check.
  • En lista per gruppering med stereotypa åsikter om de andra grupperingarna? Check.
  • Ett skitlass maktspel mellan de olika grupperingarna? Check.

solvebring

Superhero

Okej. Då förstår jag hur det ligger till. Man kan ju då kort tillägga att det är synd och skam när en författare gör på det viset; spinner på sin egen favorit och lämnar resten åt slumpen. Det är inte vidare schysst mot spelarna/läsarna om man säger så, eftersom det lämnar dem på bar backe om de intresserar sig för annat än Wicca.

Det finns inget särskilt "så här går en typisk spelsession till" i Witchcraft. Det kan lika gärna vara såpaintriger inom spelgruppen som politiska intriger utom spelgruppen gentemot allt annat, filosofiskt dravel om hur världen är, eller rent action-monsterröjande fast med magiska hagelbrakare. Spelsystemet stöder inte någondera stilen särskilt mycket, utan ger spelarna mest den vanliga mixen av hur man dyrkar dörrar och bankar gobbos. Resten får implementeras av spelgruppen själva.
Det var i alla fall skönt att höra. System som speciellt ämnar sig för t.ex. en hel del strid är svåra att komma ifrån. Jag menar, D&D är t.ex. byggt för grottkräl med en hel del strid. Försöker man då göra D&D till något annat bortemellan så blir det en hel del svårigheter och man får bygga det mesta själv, för det är ju tänkt att vara strid; systemet innehåller ju så mycket stridsstöd.
Nu var det kanske ett dåligt exempel, eftersom D&D är grottkräl och skall vara grottkräl, men du förstår säkert vad jag ämnar syfta på?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

solvebring said:
Man kan ju då kort tillägga att det är synd och skam när en författare gör på det viset; spinner på sin egen favorit och lämnar resten åt slumpen.
Fast om Krilles notering att det var ne redaktör som tvingade in dem i spelet så är det ju inte författarens fel. :gremwink:

Jag tycker inte det är fel i sig, så länge det inte blir obalanserat. Skalar man bort icke-wicca så blir det säkert jättebra.

solvebring

Superhero

Jo, men man lär tappa en massa skoj på det om man skalar bort allt icke-wicca, vilket lämnar en med endast en av fem kvar.

Robert Jonsson

Som det är skrivet nu, absolut. Vad jag menade var snarare att om Carella istället hade fokuserat enbart på wiccan och målat upp skillnaderna där så hade det kanske varit mer balanserat.

Krille

Super Moderator

Endyamon said:
Fast om Krilles notering att det var ne redaktör som tvingade in dem i spelet så är det ju inte författarens fel. :gremwink:
Fast ska man vara riktigt petig så är det mest en känsla som jag får av att läsa spelet. Huruvida det är så vet jag inte. Det är en hypotes, inte fakta.

Robert Jonsson

Jag missade orden "är sann" i mitt inlägg. Jag antog att det var din känsla vi talade om, inte rena fakta.

solvebring

Superhero

Nå, är det någon kom kan ta något exempel och återberätta lite, kort, om en spelscession så man kan få en bild?

... Vad är det för system förresten?
Har ju fattat att det är slå över svårighetsgrad med mod, men är det D20, eller är det mer som Feng Shui, eller... ?

Robert Jonsson

Systemet till Witchcraft är väl Unisystem (samma som används till Angeloch Buffy, men lite mer avancerat) och i så fall gäller alla slag med två T10:or. Det är alltså mer som Bortom och Wastelands, än D20. Feng Shui kan jag dock inte säga varken bu eller bä om.

Krille

Super Moderator
Skalor = fjantfråga!

solvebring said:
... Vad är det för system förresten?
Har ju fattat att det är slå över svårighetsgrad med mod, men är det D20, eller är det mer som Feng Shui, eller... ?
Liksom, fjantfråga! (ursäkta) Det spelar ingen roll vilken skala som tärningar och sperlvärden har, så länge som de funkar ihop!

Nu är det så att Unisystem kör med en klase alternativ: 1T10 är standard, 2T6 finns för dem som inte vet var man köper T10, kortlek finns för dem som tycker att tärningar är Djävulens redskap, och tärningslöst finns för dem som även hatar spelkort.

Till det slumpvärde som man får fram med något av alternativen ovan lägger man ett attribut, en färdighet och drar ifrån en svårighet. Sen jämför man hela faderullan med talet 9. Kommer man över det så gick det bra, gör man det inte så gick det sämre.

Men poängen är, vilka tal man har i slumpgenerator, attribut, färdigheter, svårigheter och talet man jämför med spelar väl ingen roll rent systemmässigt? Hade du slagit 1T100, och lagt till attribut och färdigheter på skalan 1-50 och svårigheter på skalan 1-100, och jämfört summan med 90, så hade du fortfarande gjort på samma sätt. Siffrorna är det enda som skiljer, men det är exakt samma algoritm.

Nightowl

Champion

Endyamon said:
Systemet till Witchcraft är väl Unisystem (samma som används till Angeloch Buffy, men lite mer avancerat) och i så fall gäller alla slag med två T10:or. Det är alltså mer som Bortom och Wastelands, än D20. Feng Shui kan jag dock inte säga varken bu eller bä om.
Va? När vi spelade unisystem slog vi bara en T10...?

Erik

solvebring

Superhero
Re: Skalor = fjantfråga!

Mjo, mjo...Sant, dum fråga faktiskt. *Rodnar*
Har nog aldrig tänkt på det så linjärt, att skillnaderna egentligen inte är större än vad du säger. Ber om ursäkt för det.

solvebring

Superhero
Re: Skalor = fjantfråga!

Krille pratade ju förresten om att Witchcraft lätt kan anta vilken form som helst. Vill man slakta kan man göra det, vill man vara gotisk fjortis kan man vara det osv.
Finns det då något spel att rekommendera som är mörkt som natten, regnigt och dimmigt, depressivt med mycket själsmörker - pangbom evil darkness rakt igenom?
Är Dark Ages så, eller är det mer amerikanskt zombie-lir?
Ja, behöver alltså inte vara världens tyngsta skit regelmässigt, men gärna stämningsmässigt. :gremwink:

Robert Jonsson

Nightowl said:
Va? När vi spelade unisystem slog vi bara en T10...?
Det är 1T10. Jag skrev fel. Jag skyller på att jag mår dåligt pga. av en hemsk tandvärk och inte tänker riktigt klart nu. :gremfrown: