Nekromanti Frågor som har med Förflyttning att göra

Efreet

Veteran
Skulle nån kunna ge mej en förståelig guide som säger hur man ska göra när man ska gå långa sträckor, var man använder SR och så vidare. Tack alla

Legioth

Swordsman
Skall försöka ge några vettiga svar, även om det är lite svårt då man inte har någon regelbok tillgänglig just nu. Dessa svar är det som gäller i DoD 4, men samma principer borde också gälla i andra versioner.

Då det gäller att förflytta sig så beror förfarandet på hur lång sträcka man skall röra sig och hur mycket tid man har på sig.

Det snabbaste och exaktaste är i strid, eller andra spännande situationer. Då använder man tidsenheten SR, stridsrunda. En SR är 5 sekunder, och på den tiden hinner man förflytta sin förflyttning antal rutor om man skall göra något annat samtidigt. Om man bara springer allt vad man orkar så kommer man 3 ggr så långt, men då får man inte bära på något eller ha otympliga kläder..
En ruta är en kvadrat med 1.5 meters sida. Här kommer en liten ologisk detalj, om man vill förflytta sig till en ruta som är snett bredvid, dit det altså är ca 2.1 meter ( 1.5 * sqrt(2) ) så måste man antingen flytta sig en ruta diagonalt, 1.5 m, eller en ruta framåt och en ruta åt sidan, totalt 3 meter. Men här är det ju SL:s omdöme som avgör.
En "vanlig" karaktär i DoD 4 har 10 eller 11 som förflyttning. Om man har 11 i förflyttning så hinner man 99 meter på 10 sekunder, det tar alltså 10.1 sekunder att springa 100 meter. Med förflyttningen 10 kommer man 90 meter på 10 sekunder, ett hundrameterslopp tar då 11.1 sekunder.
I strid så har man knappast möjlighet att spurta, eftersom man då har en massa otympliga vapen som hindrar ens rörelse. Då gäller det att man kan ta ut sin vanliga förflyttning (inte den *3) om man inte gör något annat, och halva den om man samtidigt deltar aktivt i striden. För vissa färdigheter, t.ex. smyga, simma och klätra finns det speciella regler för hur snabbt det gå (är dock inte säker på hur det är i 6:an, men det är ofta ganska lätt att komma till en rimlig uppskattning).

Då det gäller längre förföyttningar så finns det en tabell i regelboken (även här är jag inte säker på hur det är med DoD 6, men det borde finnas). Om jag inte minns helt fel så går man t.ex. 20 km på en dag om man håller normal takt, medan man hinner 30 km om man joggar. Dock krävs det diverse kontrollslag för att se om föflyttningen lyckas utan problem vid de högre hastigheterna, men det borde framgå i tabellen.

Som alltid är det ju dock SL:s bedömning som avgör exakt hur långt man hinner eller hur länge det tar.

Cohen

Swordsman
Då det gäller längre förföyttningar så finns det en tabell i regelboken (även här är jag inte säker på hur det är med DoD 6, men det borde finnas).

Det finns det.

Staffan

Myrmidon
Här kommer en liten ologisk detalj, om man vill förflytta sig till en ruta som är snett bredvid, dit det altså är ca 2.1 meter ( 1.5 * sqrt(2) ) så måste man antingen flytta sig en ruta diagonalt, 1.5 m, eller en ruta framåt och en ruta åt sidan, totalt 3 meter.
Om man vill vara petig så kan man ju räkna diagonala steg som 1,5 rutor. 1,5 är lite mer än kvadratroten ur 2, men inte störande mycket så.

Basenanji

Postd20modernist
Långa förflyttningar (Expert)

[color:\\"red\\"] Drakar och Demoner Expert [/color]

För strider kolla de andras kommentarer i tråden, men för längre förflyttningar finns utförlig information på sidan E 71.

Exempel:
Efter åtta timmars (gång-)marsch har man, på följande underlag, hunnit:
Väg 35 km
Öppen terräng 30 km
Öppen skog 25 km
Tät skog 15 km

Modifikationer, fler terrängtyper, vad som händer om man följer en stig, hur långt man färdas till häst mm är beskrivet i regelboken.

Lycka till!
/Basenanji

Trystvidje

Veteran
Långa förflyttningar (DoD6)

Förhoppningsvis kommer även snart Quickfot (i ny version?) att åter finnas på internet för nedladning, i samband med återuppståndelsen av SkymningsSagor.

För er som inte vet, är Quickfot ett program gjort för att beräkna hur lång tid det tar att färdas längre sträckor. Sätt ut punkter där färdvägen går, och programmet räknar ut tiden, med hjälp av faktorer som väder, underlag, terräng, fordon och dylikt.
(se Riotminds forum, tråden "Lite information om Quickfot" för mer info)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag kan faktiskt inte påminna mig om att jag någonsin använt förflyttning, vare sig i strid eller vid vildmarksförflyttning. I strid har det nog inte uppstått några situationer där det varit nödvändigt att ha så exakt koll, och när rollpersonerna reser uppskattar jag hastigheten efter vad som passar historien (främst för att de flesta av mina världskartor saknar skala). Ingen har någonsin klagat...