Nekromanti Frågor till neogames ( eller vem som helst)

MovinGalt

Warrior
Köpte Showdown: Berlin i lördags och läste igenom den samma dag. Bra, men lite kort kanske :gremwink:

Nu har jag bara en fråga här ( som jag kom på när jag kollade layouten i boken), vilket program använder ni när ni gör era moduler/rollformulär och annat liknande. Alltså den här med många olika nyanser i grått och grejer :gremlaugh:. Det kanske är självklart, men jag vet faktiskt inte :gremconfused:.

Är det samma program ni använder när ni gör kartor, och går det att använda som privatperson? De blir så snyggt tycker jag :gremwink: och det skulle vara kul om man kunde göra sådana kartor när man skriver äventyr. :gremwink:

Svar ombeds, och om någon vet var man kan få tag i det programmet ( om det finns att köpa/ladda ner) så är jag tacksam för sådana upplysningar också.

Krille

Super Moderator
"Nu har jag bara en fråga här ( som jag kom på när jag kollade layouten i boken), vilket program använder ni när ni gör era moduler/ rollformulär och annat liknande. Alltså den här med många olika nyanser i grått och grejer . Det kanske är självklart, men jag vet faktiskt inte ."

En hel räcka program används. Texten skrivs normalt i Word och monteras och layoutas i Quakr XPress. Bakgrundsmönster skapas i Photoshop, i vilket även bilderna redigeras. Formulär och grafiska element skapas i Adobe Illustrator. Samtliga kan skaffas av privatpersoner, antingen legalt för en kasse tusenlappar styck eller illegalt på annat sätt.

Ett litet råd dock: det räcker inte att ha programmen. Man måste kunna hantera dem också.

FFF

Veteran
Ett litet råd dock: det räcker inte att ha programmen. Man måste kunna hantera dem också.
Quark kostar väl i runda slängar 20.000 något mycket få kommer att kunna dra in på sitt rollspel, så jag skulle rekomendera att man är djävligt seriös innan man slänger ut två månadslöner på det.

Quark är ju lite bökigt att lära sig också så jag rekomenderar inte att man lägger sina pengar på det för att sedan inte använda det.

Snow

Swashbuckler
Quark tappar väl en hel del mark jämfört med indesign i tryckeribranshen? och det kostar bara typ 8000:-
(som hittat)

Fast problemet är fortfarande att man inte gör fin layout bara för att man har ett fint program.

Rising

Vila i frid
"Quark tappar väl en hel del mark jämfört med indesign i tryckeribranshen?"

Jo, jag känner en gammal kollega som håller fast vid Quark, men överlag så verkar Indesign ha tagit över helt. I början var problemet med Indesign att allt gick så djävla trögt, men med snabbare burkar blir det ett allt mindre problem. Nu i tvåan finns det förresten så mycket vettiga funktioner att Quark säkert kommer bli helt omkullsprunget. Framförallt så börjar tryckerierna få det lättare att ta emot InDesign-filer, och det är ju nog så viktigt.

/Riz
som står lågt i den grafiska branschens näringskedja, men rapporterar från det lilla han vet

Tippis

Warrior
Adobe

Framförallt är det ju så med InDesign, att det är nära och starkt kopplat till PDF, som ju tar över mer och mer. Adobe har ju alltid varit bra på det där med att hitta på tryckstandarder, så nog brakar det iväg åt det hållet alltid. En del Print-on-Demand-firmor består ju egentligen bara av en e-postlåda som kopplas till en stor [stoppa-in-valfri-kopiatortillverkare-här]-maskin... Man mailar en PDF på morgonen och hämtar ut nytryckta böcker på kvällen. Däremellan har någonstans mellan noll och två personer hanterat materialet man skickat.

Vad jag har sett så verkar Quark dock fortfarande ha tidningsbranchen i sina klor, men snart knäcker vi nog dom också... (ok, så jag är väl Adobefanatiker då, stäm mig vettja) :gremgrin:

Emil

Hero
Å andra sidan så är ju Quarkk det onödigaste av de programmen om det bara handlar om att skapa bakgrunder och rollformulär och dylikt. Då är det Photoshop och Illustrator (som jag aldrig lyckats lära mig...) som gäller.

/Emil

FFF

Veteran
Så enkelt är det inte riktigt.
Quark Xpress är ju sättningsprogramet, det är där man avgör hur ens layout skall se ut, djävligt viktigt för att få det man gör att se bra ut.

Men photoshop och till viss del illustrator är bra att ha till mycket annat.
Jag använder nästan aldrig något sättningsprogram, photoshop använder jag varje dag.

FFF

Veteran
Det är väl främst tidningar som använder Quark, har det inte alltid varit så?