Nekromanti Frågor: Visa Alla och Markera Lästa

Jonas Ferry

Swordsman
Jag sökte i det här forumet efter information om huruvida man kan markera inlägg som lästa utan att gå in på dem. Jag tycker att det vore fint att antingen på tråd-basis eller forum-basis kunna markera olästa inlägg som lästa för att slippa ha trådarna rödmarkerade. Det stod att det var på gång, men inläggen var från 2002. Finns det eller har det slopats?

Den andra frågan rör "Förvalt värde på hur gamla inlägg som skall visas" i Kontrollpanelen. Jag har ställt in "Visa alla", men får ändå bara se inlägg från den senaste veckan när jag går in på forumen. Att ställa om nere i vänsterhörnet att jag ska se alla verkar ju onödigt att behöva göra varje gång, eftersom det borde vara förintställt.

Med lite tur är det bara jag som missat något uppenbart, och då lär jag väl bli upplyst om det..

seinet

Swashbuckler
Finns en relativt enkel lösning på första problemet, det är att byta till platt visning och sedan trycka på "Visa Alla" ifall det är såpass många inlägg i tråden att det tar flera sidor. Då markeras alla inlägg i tråden som lästa, bra va? Det är så jag brukar göra på trådar där jag inte orkar läsa vad som står (tänk på det ni som skriver långa och stora trådar, skriv inte så jävla mycket blaj så kanske fler läser vad ni vill få fram) :gremtongue:

Nu har jag inte kollat upp vad problemet innebär på problem två, men kan det inte vara något sådant som att det bara är antalet trådar per sida som är problemet, d.v.s. att det blir massa extra sidor med fler trådar? Visserligen verkar det som om det inte alls är det men whaddafack!

/Seinet Wintermute - Lyssnade precis på något program i P3 om piratkopiering.

Jonas Ferry

Swordsman
Ja, platt visning kanske man kan använda. Det blir ett par extra tryckningar, tyvärr.

Nej, det är faktiskt "aktiva senaste veckan" som visas trots att jag valt att jag vill visa alla som default. Har testat hos en kompis med samma resultat. Är det ingen som använder "visa alla", eller väljer ni isåfall det i menyn där nere varje gång ni öppnar ett forum?

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Jag tycker att det vore fint att antingen på tråd-basis eller forum-basis kunna markera olästa inlägg som lästa för att slippa ha trådarna rödmarkerade."

Den funktionen finns i senare forumversioner, men jag vet inte om det finns någon kod för att implementera det nu. Ska undersöka saken.
Tills dess finns det två sätt, dels det Seinet tipsade om, som då gäller för den tråden du tittar i, dels kan man logga ut och sedan in igen för att samtliga inlägg ska räknas som lästa. Vissa webbläsare räcker det att stänga av för att slippa se de röda katalogerna.

"Den andra frågan rör "Förvalt värde på hur gamla inlägg som skall visas" i Kontrollpanelen. Jag har ställt in "Visa alla", men får ändå bara se inlägg från den senaste veckan när jag går in på forumen."

Det låter helskumt, men jag ska se vad jag kan hitta om det och se om det går att ordna.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Vill bara säga att...

...jag har exakt samma problem som Jonas har på punkt två. Stört mig på det ett tag nu, men har inte tänkt på att ta upp det här... :gremblush:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hur det ligger till: Punkt 2

Problemet i punkt två är känt, och anledningen till att det inte är fixat är att funktionen i sig tar väldigt, väldigt mycket serverkraft. Senare versioner av forumssystemet har plockat bort funktionen helt av just den anledningen.
Så tyvärr, med tanke på serverns nuvarande tillstånd är det helt uteslutet att det införs igen, det skulle inte fungera, tyvärr. Däremot kanske valet plockas bort från visningsinställningarna för att slippa förvirring.

Jag beklagar.

Jonas Ferry

Swordsman
Re: Hur det ligger till: Punkt 2

Okej, jag föstår. Jo, att plocka bort det från kontrollpanelen så att man inte blir lurad och tror att man gör något fel kan nog vara bra, om det går att göra.

Jag tackar så mycket för svaren, nu slipper jag gå runt och klura.