Nekromanti Frågor

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har för några dagar sedan kommit över Neotech 2 regelboken och tycker att det verkar vara ett klart intressant rollspel. Dock så har jag några frågor som jag hoppas att de tappra medlemmarna av detta forum kan svara på.

1. En hel del vapen har tillbehör med förkortningen E och H, men jag kan inte hitta någonstans vad de står för. Vad är det för tillbehör?

2. Hur mycket dämpas rekylen av en rekyldämpare?

Duddmannen

Hero
E betyder att vapnet innehåller Elektronik som kan skadas av EMP.
H betyder att vapnets elektronik är EMP-härdat och därför tål EMP.

EMP= Elektro-Magnetisk Puls.

Rekyldämparen sänker REK med 1.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Utmärkt, utmärkt. Var står detta? Har tyvärr inte haft tid att lusläsa regelboken än.
Ännu en liten fråga till mer erfarna spelare: blir inte striderna hemskt dödliga? Vapnen gör ofta ganska ordentligt med skada och jag har svårt att tänka mig att alla rollpersoner springer omkring med värsta stridsrustningen konstant.
Är det bara jag som tycker att bilderna i regelboken i många fall är mer skrattretande än stämningshöjande? För att inte tala om en del av citaten som känns helt onödiga och urblåsta. Nåja, det är bara lite irriterande smådetaljer som säkert diskuterats många gånger tidigare. I övrigt så verkar spelet mycket.

G

Guest

Guest
det...

står inte någonstans i regelboken vad E och H står för. Inte hur mkt en rekyldämpare sänker rekylen med heller. det står i offensiv tror jag.
"blir inte striderna hemskt dödliga?"
man tar inte ett skott i huvudet nej. :C) dinna spelare kommer att dö som flugor innan dom inser att man inte ska bråka med människor som har vapen om man inte har större vapen än dom för då vågar inte dom bråka med en. så enkelt är det. fast du kan ju låta alla gå omkring med Hermes Zero-G. beskrivningen i offensiv säger bland annat:"om du vill göra någon skada så ska skjuta slut på hela magasinet och helst ett till" om Hermes ZG. eller så kan du råfuska.
"Är det bara jag som tycker att bilderna i regelboken i många fall är mer skrattretande än stämningshöjande?"
tja. jag tycker dom flesta ser bra ut. jag gillar den fotografiska stilen mer i framtidsspel än tecknat. vad gäller citaten... :C) dom är nog gjorda för att vara urblåsta.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: det...

"står inte någonstans i regelboken vad E och H står för. Inte hur mkt en rekyldämpare sänker rekylen med heller. det står i offensiv tror jag."

Är detta en medveten eller en omedveten miss? Låter lite lömsk tycker jag./images/icons/mad.gif

"man tar inte ett skott i huvudet nej. :C) dinna spelare kommer att dö som flugor innan dom inser att man inte ska bråka med människor som har vapen om man inte har större vapen än dom för då vågar inte dom bråka med en. så enkelt är det. eller så kan du råfuska."

Mina spelare brukar vara tämligen agressiva så det gör ingenting om de snabbt förstår att de helst inte ska sticka upp om de inte har oddsen på sin sida.

"fast du kan ju låta alla gå omkring med Hermes Zero-G. beskrivningen i offensiv säger bland annat:"om du vill göra någon skada så ska skjuta slut på hela magasinet och helst ett till" om Hermes ZG. "

Påminner stark om en SL i Kult som bestämde att alla agenter skulle få en Tokarev som tjänstepistol bara för att den vara sämst och han inte ville ge oss någon "orättvis" fördel. En Tokarev i Kult var ungefär lika bra som en kniv./images/icons/smile.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
blir inte striderna hemskt dödliga?

Jo... Eldvapen dödar folk, men det kanske du visste /images/icons/smile.gif

Är det bara jag som tycker att bilderna i regelboken i många fall är mer skrattretande än stämningshöjande?

Nej, ganska månge verkar tycka att det billiga 'photoshoppandet' gott och väl kunde tecknats istället.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jo... Eldvapen dödar folk, men det kanske du visste "

Naturligtvis, men om det enda andra framtidsrollspel man har erfarenhet av är Mutant så kan man lätt bli lite skraj, även om jag inte betvivlar realismen.

"Nej, ganska månge verkar tycka att det billiga 'photoshoppandet' gott och väl kunde tecknats istället. "

Åtminstone så kunde de ha hittat bättre bilder. Min favorit är nog den med en polis som står vid ett hörn och håller ett pumphagel som en nunna skulle ha hållit en sn.....snok. En del av bilderna på cybernetiska tillbehör ser ut att vara saxade ifrån gamla veckotidningar ifrån 80-talet. Så det lika illa ut i Neotech1 regelboken?

Storuggla

Champion
Så det lika illa ut i Neotech1 regelboken?

Hörrududu! Hacka inte på Neotech1 boken! Den är fin, klassiskt och med varierande kvalitet på konsten, men den är... typ.... umm... den är bra!

Storuggla, gillar tecknat

Snow

Swashbuckler
Man kan säga att kvaliten på själva arbetet med photomontagen har blivit mycket mycket bättre. Men bilderna är coolare i N1, lite opolerade ibland men dock. Flertalet är tecknade. Enda coola bilden i N2 är den med taxin och killen i lång rock. Fulast är ninja warrior reklamen och killen med slashers.

Duddmannen

Hero
Re: det...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Är detta en medveten eller en omedveten miss? Låter lite lömsk tycker jag.

<hr></blockquote>

Det är en omedveten miss. Det kom en rättelse i ett nummer av tidningen CODEX och därefter i FAQn på forumet. I Offensiv står allting från början.

nomardiculdacar

Warrior
Var står detta? Har inte haft tid att lusläsa regelboken än
Bekymra dig inte om att lusläsa regelboken, det står ändå inte där. Det står i Offensiv och, som Krille sa, i FAQ:en.

Bilderna är ganska bra tycker jag, speciellt killen med slashers-Wolwerinenostalgi (nostalgi?) enligt mig, men vissa citat känns lite onödiga,ja.

Magnus L

Hero
1. En hel del vapen har tillbehör med förkortningen E och H, men jag kan inte hitta någonstans vad de står för. Vad är det för tillbehör?

E betyder att vapnet har elektronik som kan slås ut av EMP (Electromagnetic pulse).
H betyder EMP-härdad.

2. Hur mycket dämpas rekylen av en rekyldämpare?

Den dämpas med 1.