Nekromanti Frågor

Diablor86

Veteran
Hej jag har precis skapat en temple krigare som har en ny religon som hetter Washnhu som är en god gud mina frågor e
1.Hur ska jag få folk att känna till om min religon?
2.hur kan jag få folk att gå med i min religon utan att stå på gatan och skrika "Gå med i min nya religon"?
3.Hut mycker kostar det att bygga hus? (jag vill bygga en kyrka till min nya gud)
Tack på förhand
/Richard Keenax

Glittergrus

Veteran
Nu kanske inte de här svaren är de absolut bästa men det är i alla fall svar.

1. För att få andra att känna till religionen måste du eller andra resa runt i landet/världen och berätta om den.

2. För att få folk att gå med behöver du ju "endas" övertyga dem om att det är den enda sanna läran.

3. Hittade dock inga priser för husbyggning men har förm ig att jag läst det någonstans.
Priser för hantverkare finns i alla fall i grundreglerna, så det är ju bara att ta deras löner och plusa på lite för matrielkostnader eller kanske inte så lite egentligen.
Antar att det är sten du ska ha som grund ochm öjligen tegel som tak.
Det borde ju i alla fall ligga under järnpriset och det står ju också i grundboken.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
"...en ny religon som hetter Washnhu..."

Gesundheit!

"1.Hur ska jag få folk att känna till om min religon?
2.hur kan jag få folk att gå med i min religon utan att stå på gatan och skrika "Gå med i min nya religon"?"

Varför inte göra exakt det som du säger? Börja med att predika på gatan och försök skaffa lärjungar. Kanske kan ett fejkat mirakel (den blinde som plötsligt kan se, eller den lame som kan gå, osv) hjälpa till för att få fler lärljungar.

Baron Marak

Swordsman
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

1.Hur ska jag få folk att känna till om min religon?

<hr></blockquote>

Ett bra sätt skulle vara att utföra mer eller mindre stordåd i religionens namn. Rädda jungfrur i nöd och dyl.
Satsa på att öka Rykte till en hög nivå samt ha många sociala färdigheter.
Hitta några bra anledningar att gå med i religionen. Något i stil med: "Följ den rätta vägen och bli frälsta!" eller "Om ni inte går med den rätta vägen nu så kommer ni att bli hopplöst förlorade i skugglandet för all framtid!"

2.hur kan jag få folk att gå med i min religon utan att stå på gatan och skrika "Gå med i min nya religon"?

<hr></blockquote>

Sprida ut rykten fungerar bra tycker då jag...

3.Hut mycker kostar det att bygga hus? (jag vill bygga en kyrka till min nya gud)

<hr></blockquote>

Blod, svett och tårar om du bygger själv.

Storuggla

Champion
Varför inte göra exakt det som du säger?

Jag skulle nog finslipa predikningarna lite mer än bara "Gå med i min nya religion". Skulle vara kul att se en tempelriddare stå i ett gathörn och gorma det, förvisso. /images/icons/smile.gif

Men ska vi se på det hela rent krasst så måste han ha en gud som skiljer sig från mängden. Varför dyrka Snällguden Alfons när man redan tillber Hyggelguden Ragnar?
Profilering, alltså, profilering är nyckeln till en liten kult!

Storuggla, fick inte upp burkj*veln

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
För att sprida din religion krävs det att folk blir övertygade. Om din gud är beredd att bistå dig med ett lämpligt mirakel, eller om du och en vän (som låtsas vara blind, lam, vansinnig eller dylikt) fejkar ett kan det bli lätt att övertyga folk. Du bör ha höga värden i Övertala (Retorik) och Ockultism för att vara en bra predikant.

Om du vill att folk ska känna till religionen bör du se till att ditt Rykte ökar. Om du gör dig känd som "profeten från Baruman" eller något liknande kan det gå. Tänk dock på att vissa länder har stränga lagar vad gäller andra religioner. Att börja predika i Jargien, Mûhad, Soldarn, Consaber eller Thalamur är rätt dödfött. Satsa på Belu, Västmark, Asharien eller andra "fria" områden (är osäker på hur det är i Drunok).

För att bygga en kyrka krävs det att du först får tag på mark där du ska bygga den. Dessutom måste du avlöna murare, byggmästare, glasmästare, kopparslagare (till taket) och snickare (även i en stenbyggnad är mycket av stommen gjort i trä). Du får också bekosta material, både själva kostnaden och dessutom priset för att frakta det från ett stenbrott eller en skog. Om du sedan ska ha dekorationer och liknande inuti får du fixa klensmeder, finsnickare, förgyllare och målare. Dessa kräver också material. Det tar dock inte slut där. När du har din kyrka stående får du nog anställa några som sköter den, som präster (om du själv vill ut och äventyra), klockare och folk som ser till att den inte förfaller. Jag hoppas att det finns någon här som har pejl på vad allt detta kostar, men det lär inte bli billigt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Men ska vi se på det hela rent krasst så måste han ha en gud som skiljer sig från mängden. Varför dyrka Snällguden Alfons när man redan tillber Hyggelguden Ragnar?"

Jag minns "Arvet" till Mutant 2, där vi mötte en herre som visade sig vara iman inom en muslimsk sekt. Den huvudsakliga skillnaden visade sig vara att man inom hans sekt fick ha elva fruar i stället för fyra. Han hävdade också att "det gått riktigt bra att konvertera folk".

Master Pelle

Warrior
Kan du berätta om den påhittade religion för att jag är nämligen ganska nyfiket på det? Kanske om en av min rollfiguren börja gå in den religion.

Glittergrus

Veteran
Du skriver till fel person, det är inte jag som har hittat på religionen.
Jag försökte endast hjälpa honom som hittade på den att få folk att gå med.

Insignia

Swashbuckler
Drunok

"är osäker på hur det är i Drunok"

Jag tror man får ha vilken religion som helst där, så det borde funka.
*trivs i Drunok*

Kan du berätta lite om din religon? Är det en religon för lik ätande mördar maskiner?/images/icons/frank.gif eller kanske för dödligt snälla skomakare?/images/icons/baby.gif

lyfalitrorjag

Veteran
du kan väl börja med att göra dig känd för nåt och skylla på at det var din gud som gjorde allt. din religon kanske inte blir stor men en stad kan du väl övertyga efter många år./images/icons/devil.gif