Nekromanti ... frågor...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Som vanligt kommer jag på en miljon grejer när jag åker bort. Har varit borta sen i onsdags förresten, vilket förklarar min inaktivitet om någon bryr sig. Hur som helst:

* Kan man förvandla föremål? T.ex. göra ett silvermynt till ett guldmynt?

* Om man läker någon med magi inom en läkeperiod, kan man läka samma person med hjälp av örter inom samma läkeperiod? En slags dubbelhelning?

* Hur avgör man egentligen vad som är nord, syd, väst och öst? Har jag aldrig förstått... och rent regeltekniskt, färdigheten "överlevnad"?

* Hur mycket är egentligen 1 mm regn över ett område med en radie på 30 meter?

* Kan man parera med kedjevapen, rent praktiskt sett? Har inte så stor vapenvana /images/icons/smile.gif.

Tack på förhand om någon ids svara på detta.
(och kalla mig inte regelbög!)

Krille

Super Moderator
...svar...

"* Kan man förvandla föremål? T.ex. göra ett silvermynt till ett guldmynt?"

Ja. Men det är faen inte lätt.

"* Om man läker någon med magi inom en läkeperiod, kan man läka samma person med hjälp av örter inom samma läkeperiod? En slags dubbelhelning?"

Ja.

"* Hur avgör man egentligen vad som är nord, syd, väst och öst? Har jag aldrig förstått..."

Finns massor med tricks. Söder är ungefär åt det håll som solen är åt. Myrstackar byggs huvudsakligen på sydsidan av träd, och mossa växer mer på sydsidan. Det finns ett antal blommor och buskar som växer mer åt söder, et cetera.

"och rent regeltekniskt, färdigheten "överlevnad"?"

Att låta bli att dö när man egentligen borde det pga matbrist, vattenbrist, taskig hygien, snöstorm etc.

"* Hur mycket är egentligen 1 mm regn över ett område med en radie på 30 meter?"

En millimeter regn. Tag en burk och låt det regna. Om vattennivån i burken är en millimeter så har det regnat en millimeter. Det motsvarar en lätt vårskur, ungefär.

"* Kan man parera med kedjevapen, rent praktiskt sett?"

Du har en stång på kedjevapnet. Den kan användas.

Celofan

Veteran
man kan omvandla en form av materi till en annan mha. att modifiera resonansriktningarna (kolla i M&M), men det finns inga riktigt beskrivande regler för det (periodiskt system med utskrivna resonansamplitud-frekvens tjosan på ex.)

en millimeter regn på ett område av 30 meters radie motsvarar också (formulerat på ett annat sätt) ca. 2800 liter

GrottrolletNaug

Swashbuckler
nederbörd och grejer

* Hur mycket är egentligen 1 mm regn över ett område med en radie på 30 meter?

tänk dig att du har en stor skål med radien 30 meter.
Sen låter du det regna så mycket så att skålen fylls med 1 mm vatten från bottnen.
Då blir vattenmängden Arean x "höjden till vattnet"
Alltså:
30^2 x  x 0,01 = 9 kubikmeter vatten.
Alltså lite mer än 28 Kubikmeter vilket motsvarar ungefär 28 ton vatten.

Svar:
En j-vla massa vatten.

Jag tror att det är så här man mäter nederbörd, men jag är inte säker.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
räknefel och grejer

Umm..
Först så har jag blandat ihop centimeter och millimeter i räkningarna och sedan så har forumet dödat alla mina fina Pi-tecken alternativt gjort om dom till 'x'.

Räkningarna ska se ut så här

30^2 x Pi x 0,001 = 0,9 x Pi Kubikmeter vatten.
Vilket är lite mer än 2,8 kubikmeter, dvs lite mer än 2,8 ton vatten.

Så ska det vara, beklagar all eventuell förvirring.