Nekromanti från InDesign til PDF

Zadrith

Hero
Eftersom jag vet att det är många på detta forum som pysslar med ovanstående då de fixar med sina rollspel så undrar jag om det är någon som stött på följande problem och ännu bättre vore det om någon har en lösning.

När jag exporterar ett dokument från InDesign till en PDF-fil så visas inte bokstavskombinationen "fl" i PDF-dokumentet. Om jag söker efter "fl" så hittare Acrobat alla de ställen där det skulle ha stått, men det syns inte.
Samma sak inträffar då någon av mina spelare tittar på filen så det är inte bara min dator som dummar sig.

Några idéer? :gremconfused:

Snow

Swashbuckler
Stäng av ligaturer överallt i alla styles. Det återfinns antagligen i de avancerade inställningarna för character.

Ligaturer är specialtecken för att just de kombinationerna som försvinner ska synas tydligare. Tyvärr verkar det inte funka så bra.

Krille

Super Moderator
"När jag exporterar ett dokument från InDesign till en PDF-fil så visas inte bokstavskombinationen "fl" i PDF-dokumentet. Om jag söker efter "fl" så hittare Acrobat alla de ställen där det skulle ha stått, men det syns inte."

Hyfsat god gissning: det typsnitt som du har valt har inte stöd för ligaturer (dvs f följt av vissa andra tecken, till exempel fl, fi ocj fj), men du försöker ändå att använda typsnittets ligaturer i InDesign. InDesign kan fejka detta internt, men på grund av någon inställning någonstans så försöker det använda ligaturer vid PDF-exporten.

Välj ett annat typsnitt med stöd för ligaturer, eller stäng av ligaturer (Teckenpaletten - menyn - Ligaturer).