Nekromanti Från kladd till slutprodukt [LoL]

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag skall fatta mig kort.

Produktionen av [LoL] går framåt. Det kladdas och skrivs för fulla muggar. Det pumpas fram råtext eller vad det kan kallas.

Hur går man vidare? Jag riktar mig till alla makare här på forumet, och någon kan säkerligen hjälpa oss.

Alltså:

* Vad skall man använda sig av för program att skriva texter i för att senare underlätta tryckningen? Finns det fallgropar man skall passa sig för. Nått format som är bajs och så vidare.
* Vad skall bilder ha för kvalitet, och format; .jpeg/osd/bmp/mupp eller vad det kallas?
* Vilket publiceringsföretag är hetast för stunden? Har för mig Arfert har en fru som jobbar någonstans, och att Krank brukar trycka på publit?

Kan säkerligen dyka upp fler frågor, men det här blir en bra början.

Allt gällande format, program, och annat bös bör vara lämpligt för okunniga och inte innehålla en massa licenser och skit så att vi måste punga ut en massa cash.

Konrad Konvalj

Myrmidon
wilper said:
Vad skriver du i nu?
Aha. Att man aldrig lär sig att vara tydlig nog!

Som det ser ut nu skrivs det i OpenOffice lite blandat med Microsoft Office Word 2003, och på vår wiki.

Skissandet sköts med blyerts på vitt papper, och sedan scannas det in med en såndäringa Vanon Lide 100. I vissa fall brukar jag piffa till skisserna lite CS5 men jag är allt för nobbig för att få till det.

Edit; var fortfarande inte tydlig nog.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Konrad Konvalj said:
* Vad skall man använda sig av för program att skriva texter i för att senare underlätta tryckningen? Finns det fallgropar man skall passa sig för. Nått format som är bajs och så vidare.
Jag tycker att man kan skriva i typ vadsomhelst som antingen kan spara i några olika format, eller tillåter att man kopierar-klistrar in med bibehållen formatering. Word eller OpenOffice funkar med andra ord ypperligt.

Vill man gräva ner sig finns såklart en uppsjö av metoder, men jag börjar undra om inte enkelt är bäst. Just nu skriver jag mest i Google Docs. Mina två tidigare spel, Evolutionens Barn och Null State, skrevs till stora delar på en wiki (med lite specialverktyg som underlättade export till layoutprogram sen).

Just nu har jag dock fastnat i en skittråkig sits där jag inte tycker att något av mina verktyg riktigt duger, och därför istället gör ingenting. Det känns jättefel att hela ens produktion ska stanna upp för att man inte kan bestämma sig för ett skrivarverktyg (eller har för stora krav, så inget av de som finns duger).

Arfert

Facit
Bildkvalitet: för färg och gråskalebilder så ska de vara 300 dpi. Jpeg, tiff och psd funkar utmärkt. Svartvita teckningar utan gråskalor, som ska ha skarpa linjer, sparas som bitmapbilder, 1200 dpi. Loggor görs lämpligen som vektorgrafik och sparas som .ai, .eps eller till och med som .pdf (om du till exempel använder Adobe Illustrator.

Arfert

Facit
Hmm, funderar du på att trycka direkt från Open Office eller Word? Inte göra originalet i InDesign?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Arfert said:
Hmm, funderar du på att trycka direkt från Open Office eller Word? Inte göra originalet i InDesign?
Har inget InDesign på lagret. Skall googla det nu så får vi se vad det ger.

Är det ett måste så måste det ju införskaffas.

Arfert

Facit
CS5 är ju ett programpaket.. som finns i olika varianter, tex för tryck och webb... tryckversionen brukar innehålla Photoshop, Illustrator och Indesign, plus några till program.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Mmm.

Det fanns en hel del än själva bildprylen.
InDesign fanns med, och det var inte att leka med. Blir nog att testa sig fram lite på stört här.