Nekromanti Från Pagemaker till PDF-fil

G

Guest

Guest
Jo nu är det så här att äventyret jag håller på att skriva kommer jag nog att göra layout och sådant i pagemaker (6,5) och då undrar jag om det finns något enkelt (eller lite knepigare) sätt att fixa så att filen blir en PDF fil?

jerker.

Veteran
jag nog att göra layout och sådant i pagemaker (6,5) och då undrar jag om det finns något enkelt (eller lite knepigare) sätt att fixa så att filen blir en PDF fil?
är det inte bara och spara det som .pdf eller har jag blandat ihop programmen

Sodivra

Champion
I menylisten väljer du:
Arkiv -> Exportera -> Adobe PDF.
Om du använder en engelsk version borde det väl bli något i stil med:
File -> Export -> Adobe PDF.

G

Guest

Guest
PostScript drivrutin?

För att expotera en PDF-fil behöver du en PostScriptd-drivrutin. Installera en sådan.

Så står det när jag gör det... Och för mig är det rena grekiskan...

Krille

Super Moderator
Re: PostScript drivrutin?

"Så står det när jag gör det... Och för mig är det rena grekiskan..."

Välj Start - Inställningar - Skrivare. Dubbelklicka på "Lägg till skrivare". Nästa --> Lokal skrivare --> Nästa --> Nästa --> Använd port: FILE: --> Nästa --> välj Apple till vänster, och nästan vilken som helst till höger --> Nästa --> Kryssa i rutan Ej standardskrivare --> Nästa --> Dela inte skrivare --> Nästa --> Skriv inte ut testsida --> Nästa --> Slutför. Nu har du en Apple-skrivardrivrutin som enbart skriver till fil installerad.

EDIT: Kan någon se till att få in svaret på denna fråga på FAQn?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: PostScript drivrutin?

Jag hade samma problem tidigare, och lösningen är ju inte helt trivial så det var bra att du förklarade så utförligt. I mitt fall komplicerades det hela av att jag inte hade tillgång till windows-CDn att installera ifrån, men det är väl ett mer ovanligt problem.

/Dimfrost

Rosen

Myrmidon
är det inte bara och spara det som .pdf eller har jag blandat ihop programmen

Man kan iaf göra det i FrameMaker; i PageMaker brukar jag köra 'print to file' med Acrobat Distiller som skrivare för att generera en Postscript-fil, och sedan låta Distiller göra en pdf av den.

--
Åke

G

Guest

Guest
Ja, nu fungerar det. Tack [NT]

NT = No Text (Ingen text)