Frånhålla spelarna vilket spel som spelas?

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,150
Är ibland sugen på att spela ett spel som Vampire.

Men då vill jag ju helst inte att spelarna vet att det är Vampire som spelas. Vet dem det blir det inte så mycket att nysta upp eller för den delen nån stor förvåning eller förskräckelse när man blir biten.

Har ni erfarenhet eller tankar kring detta?

Känns logistiskt lite svårt att lira nån längre tid med med ett spel som ska hållas hemligt. Kanske lättare på nätet. Kan även vara svårt att övertyga spelgruppen om att spela spelet ifråga.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,787
Location
Eskilstuna
Jag hade aldrig försökt lura min spelgrupp på det sättet. För riskabelt för alltför liten payoff. Plus att det ju inte går att kontrollera att någon kommer bli biten, om man inte är oskön som spelledare.

Men om jag ville göra något liknande hade jag sagt “Jag tänker att vi kommer att börja i en helt vanlig värld och spela helt vanliga människor. Sen kommer en stor setting-twist vid något tillfälle. Jag tror att det kan bli kul att ni inte vet om den på förväg. Skulle ni vara med på att göra så?”
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,139
Location
Helsingborg
Så länge man inte hårt säljer in det som något annat tycker jag det är OK.

"Intrigmakande i en stad" funkar att byta setting för, exempelvis.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,429
Location
Göteborg, Lindome
Ett gammalt sci-fi-spel, The Morrow Project, funkade så. Pitchen var att man skulle spela ett sci-fi-spel, men sedan vaknade rollfigurerna upp i en post-apokalyptisk värld. Lite tråkigt om man hade lagt en massa poäng på Zero-Gravity Combat.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,328
Det här ser jag ganska ofta varningar för som den värsta spelledarsynden, men de gånger jag varit med om det har det varit coolt.

Det viktiga är väl att man ska göra det i en grupp där man redan har ett fungerande spelschema och där alla är med på att vi spelar det som någon vill spelleda. Om man skickar ut en intresseanmälan med en pitch där folk anmäler sig till ett annat spel än vad de ska spela så förstår jag varför det blir dåligt.
 
Top