Re: Okej, okej!
Variant 1: 2t10 + svårighet under en färdighet.
Variant 2: 2t10 + värde över en svårighet.
Subvarianter: sätt upp en skala i stil med Fummel-Uselt slag-Misslyckat-Precis lyckat-Lyckat-Gott slag-Perfekt (eller ännu bredare om du så vill. Utgå från slag och värde för att få fram ett grundresultat: över värdet = Misslyckat, under värdet = Lyckat, precis lika med värdet = Precis lyckat. Sedan, varje 0 sänker resultatet ett snäpp och varje 9 höjer resultatet ett snäpp. En 0 och en 9 tar ut varandra, och resultatet kvarstår.
Subvariant av subvariant: om man höjer resultatet så slår man en tärning till, och om den också utfaller på 9 så höjer man resultatet ett snäpp till och slår ytterligare en tärning. Dito för 0, sänker man resultatet så slår man en tärning till, och om den också utfaller på 0 så sänker man resultatet ett snäpp till och slår ytterligare en tärning. Fortsätt tills du inte slår 9 respektive 0 längre. Regeln om 0 gäller inte då man slår en tärning till för 9, och regeln för 9 gäller inte om man slår en tärning till för 0. Extratärningar räknas inte in i slutsumman.
Exempel: Jag har värdet 13. Jag slår två tärningar och får 3+9=12. 12 är mindre än 13, så jag får grundresultatet Lyckat. Det höjs ett snäpp för att jag slog en 9, så slaget blir Gott. Dessutom slår jag en tärning till. Den stannar på 9, så resultatet höjs till Perfekt. Jag slår ännu en tärning, och slår 0. 0 är inte 9 så jag slutar slå om. Resultatet sänks inte, eftersom regeln om 0 inte gäller vid omslag för 9.
Exempel: Jag har värdet 9 och slår 0+9=9. Resultatet är Precis lyckat och nollan och nian tar ut varandra. Däremot slog jag en 0 och en 9, så jag slår två tärningar till, en för 0 och en för 9. Den för 0 utfaller på 0, och den för 9 utfaller också på 0. Nollans nolla sänker resultatet till Misslyckat, nians nolla gäller inte vid omslag för 9, så resultatet förblir Misslyckat. Jag slår ännu en tärning och slår 5. Resultatet stannar på Misslyckat.
Exempel: Jag har värdet 25 och slår 5+0. Resultatet är i grunden Lyckat, men sänks till Precis lyckat på grund av nollan. Jag slår en tärning till, och slår 0. Resultatet sänks till Misslyckat. Jag slår ytterligare en tärning och slår 8. Resultatet stannar på Misslyckat.
Om två personer gör varsin motsatt handling, så jämför man resultaten. Den med bäst slutresultat vinner. Om resultaten är lika så går man på grundresultaten, varvid den med bäst grundresultat vinner. Om det fortfarande är lika så är det oavgjort - ingen klar vinnare kan utses.
Exempel: Jag har värdet 12, Kalle har värdet 16. Jag slår 4+5=9, vilket ger Lyckat resultat. Kalle slår 9+7=16, vilket ger Precis lyckat som grundresultat, vilket höjs till Lyckat. I det här läget så är det lika, varför man går på grundresultatet. Och grundresultatet säger att jag vinner, emedan Lyckat är bättre än Precis lyckat. Dock ska Kalle slå en tärning till på grund av sin nia. Slår han nio då så höjs hans slutresultat till Gott, och då vinner han. Annars vinner jag. Tärningen rullar och stannar på 8. Kalle vrålar i frustration eftersom han förlorar, jag jublar av lycka eftersom jag vinner med en hårsmån.