Nekromanti Fråga till riotminds

Renfield

Swordsman
Re: När vitner möts...

Själv tycker jag att ett sätt att "dölja" sin magiska förmåga skulle vara riktigt bra. Typ kanske en formel, eller så. Det forutsätter ju att magiker kan "se" på varandra att de är magikunniga, vilket jag tycker att de borde kunna, en form av astralplansseende, där magiker lyser upp lite mer än andra varelser.

Också så har magikerstrider en tendens att bli så att den är över på en handling.

Om vi säger att magiker A och B möts, och strider.

I 91'ans version (Ereb) slår man initiativ, och då vinner den ena, säg A, och så slänger han en formel, kanske någon fet blixt eller explosion, eller nåt. Då har antingen motståndaren ingen antimagi lagd, och dör, eller har han det. Då går antingen magin igenom, och B dör, eller så händer inget. Sen omvänt. Det blir bara en massa tur, inget med "taktisk skicklighet" att göra.
I 6:an går initiativet efter formeln, men man tar antagligen någon mäktig, som tex Eldkast, Iskast eller elchock, eller kanske Terror. Motståndarens antimagi står antingen pall eller inte. Gör den inte det dör antagligen B, och pallar antimagin så slår det tillbaka, och A dör antagligen.

Det blir inte så mycket strid av det hela... Inte direkt som närstrid med attacker, pareringar, terrängbyte(reträtt), utnyttjande av omgivning, kast, grepp, osv.

Någon som har en bra lösning?

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."

Sårias

Veteran
Re: Och i så fall....

hmmm...skulle snarare säga att dom får en fördel men också en nackdel (om man ser till reglerna i DoD91). Om familarin dör så förlorar magikern både psy och int eller var det bara kp? aja oviktigt familarin blir en svaghet hos magikern iallafall. Om man slåss mot en magiker och själv är magiker så siktar man in sig på familarin först och främst då denne är fysiskt underlägsen och magikern blir okoncentrerad om denne dör. (så kör jag iallafall -10 i cl p.g.a. irritation och psykiskt påfrestning)

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

jonix

Warrior
tåls att tänka på

I 6:an går initiativet efter formeln, men man tar antagligen någon mäktig, som tex Eldkast, Iskast eller elchock, eller kanske Terror. Motståndarens antimagi står antingen pall eller inte. Gör den inte det dör antagligen B, och pallar antimagin så slår det tillbaka, och A dör antagligen.

Om vi utgår från att Magiker A och B sätter igång samma SR, och så säger vi att magiker A väljer en "fete" magi som "Eldkast", magiker B som vet att Antimagi tar en sjuhelsikes tid att skapa (dvs en kostnad på 20 mot Eldkast med en kostnad på 10)... väljer istället Blindhet med ett initiativ på 3 och efter "urladdning" tar ett steg åt sidan (vilket jag anser att man kan även om man koncentrerar sig).
Magiker A är nu ute ur leken eftersom han är blind och då kan han ju inte veta vart han skall rikta sin magi åt...
Detta förutsätter att Magiker A misslyckas med sitt Psy/3 slag... och att Magiker B vet att Antimagi tar en jekla tid att skapa... och att Magiker A skapar sin magi innan han väljer offer, så att säga.
Det finns en del sådana här exempel, man behöver inte använda bara använda blindhet...

Nå, lite taktik blev det dock... men kanske inte så mycket...

Ett sätt, men detta är bara funderingar, är att låta magikerna veta vad den andre håller på med för magi, man känner igen eventuella ord, rörelser och förändringar i karftlinjerna. Kanske inte exakt vilken trollformel, men man har en känsla ifall om man hinner först eller inte, och då kan man mitt i sitt skapande byta trollformel (dvs samma SR, men före initiativslaget), för att kunna lista ut detta skall man lyckas med något slag... ehh.. kanske något INT-slag...
Man kan ju givetvis göra det svårare för motståndaren genom att försöka dölja sin magi på något vis... hmm... genom något slag för just den magin...
Jag håller själv inte på med magi, men kan ju tänka mig att i längden borde detta vara ganska jobbigt att hålla på med att dölja sina besvärjelser, luras och finta, dessutom borde ju tid gå... flera SR utan att det händer något.

De erfarenheter jag har som SL är att Rpn/Rpna efter ett tag fattar (åkt på stryk ett par gånger eller annat) att man kan på ett enkelt sätt neutralisera sin motståndare med enkla magier (blindhet, energistråle, kalla handen osv osv.)
Detta borde ju andra SLP magiker fatta med... vilket skapar ett nytt trist döläge, icketaktiska strider.

Tåls att tänka på.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Feuflux

omjonasson.se
Re: Och i så fall....

Om familarin dör så förlorar magikern både psy och int eller var det bara kp?

Den regeln måste jag ha missat. Har inte läst nått om negativa effekter av att förlora en familiaris. Det skulle vara att man måste offra ett PSY-poäng permanent för att få en ny då...

Men men, det du säger verkar vettigt. Har aldrig använt mig av en familiaris faktiskt (!) men om jag skulle göra det ska jag nog köra med negative effekter för magikern vid dödsfall...

//[color:red]Feuflux
Inofficiell världsmästare på att ignorera ironí</font color=red>