Re: När vitner möts...
Själv tycker jag att ett sätt att "dölja" sin magiska förmåga skulle vara riktigt bra. Typ kanske en formel, eller så. Det forutsätter ju att magiker kan "se" på varandra att de är magikunniga, vilket jag tycker att de borde kunna, en form av astralplansseende, där magiker lyser upp lite mer än andra varelser.
Också så har magikerstrider en tendens att bli så att den är över på en handling.
Om vi säger att magiker A och B möts, och strider.
I 91'ans version (Ereb) slår man initiativ, och då vinner den ena, säg A, och så slänger han en formel, kanske någon fet blixt eller explosion, eller nåt. Då har antingen motståndaren ingen antimagi lagd, och dör, eller har han det. Då går antingen magin igenom, och B dör, eller så händer inget. Sen omvänt. Det blir bara en massa tur, inget med "taktisk skicklighet" att göra.
I 6:an går initiativet efter formeln, men man tar antagligen någon mäktig, som tex Eldkast, Iskast eller elchock, eller kanske Terror. Motståndarens antimagi står antingen pall eller inte. Gör den inte det dör antagligen B, och pallar antimagin så slår det tillbaka, och A dör antagligen.
Det blir inte så mycket strid av det hela... Inte direkt som närstrid med attacker, pareringar, terrängbyte(reträtt), utnyttjande av omgivning, kast, grepp, osv.
Någon som har en bra lösning?
"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
Själv tycker jag att ett sätt att "dölja" sin magiska förmåga skulle vara riktigt bra. Typ kanske en formel, eller så. Det forutsätter ju att magiker kan "se" på varandra att de är magikunniga, vilket jag tycker att de borde kunna, en form av astralplansseende, där magiker lyser upp lite mer än andra varelser.
Också så har magikerstrider en tendens att bli så att den är över på en handling.
Om vi säger att magiker A och B möts, och strider.
I 91'ans version (Ereb) slår man initiativ, och då vinner den ena, säg A, och så slänger han en formel, kanske någon fet blixt eller explosion, eller nåt. Då har antingen motståndaren ingen antimagi lagd, och dör, eller har han det. Då går antingen magin igenom, och B dör, eller så händer inget. Sen omvänt. Det blir bara en massa tur, inget med "taktisk skicklighet" att göra.
I 6:an går initiativet efter formeln, men man tar antagligen någon mäktig, som tex Eldkast, Iskast eller elchock, eller kanske Terror. Motståndarens antimagi står antingen pall eller inte. Gör den inte det dör antagligen B, och pallar antimagin så slår det tillbaka, och A dör antagligen.
Det blir inte så mycket strid av det hela... Inte direkt som närstrid med attacker, pareringar, terrängbyte(reträtt), utnyttjande av omgivning, kast, grepp, osv.
Någon som har en bra lösning?
"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."