Nekromanti Frågetävling ...

Storuggla

Champion
Raka killen [OT]

En Straight Guy är ett concept inom komedi, det är den där normale killen vars uppgift det är att reagera på komikerns frågor och handlingar. Till exempel är alla som Groucho Marx talar med en Straight Guy, då de är offer för hans skämt, likaså killen som säger "Jag vet inte, vad är det för likhet på en dammsugar eoch en trombon" typ.
Dante sländge ur sig något som jag tyckte lät som ett upplägg för en vits, du svarade med ett "Varför?" och därför blev du en straight guy i hans lilla sketch.

Om nu det finns en punchline som Dante kommer att dra, det vill säga. Annars är du bara en Naked Guy.

Storuggla, bent

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nä, jag har faktiskt rätt ...

Jag, om någon, borde väl veta svaret på min egen fråga.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Antar...

...att du inte kommer motivera det utan att vi får lita blint på ditt ord... :gremsmile:

Nightowl

Champion
Re: Antar...

Tja, jag har hört att monstret catoplebas - som först dyker upp i gamla rövarhistorier - skulle vara influerat av gnu eller vattenbuffel eller så, ni vet hur en historier bli värre och värre ju längre den färdas.

Gorgoner säger jag inget om.

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nu blir det varmare

Höhö, Dante har förklarat för mig... och nu sitter han och retas med er genom att inte posta förklaringen.

Men Erik, du kan väl fundera vidare i dina banor lite grann, så ser vi vad som händer?

M.

Staffan

Myrmidon
Re: Då tycker jag att vi skapar...

Finns i Hackmaster. Den ser ut ungefär som en lila svamp, förutom att den har två armar som den kan banka på folk med, plus att den kan röra på sig någorlunda snabbt.

Fungus, Violent
AKA: Fungus-fightus
Hackfactor: 4
EP value: 420
Climate/Terrain: Subterranean
Frequency: Very rare
Organization: Colonies
Activity cycle: Any
Diet: Omnivore
Intelligence: Animal (1)
Alignment: Neutral
No. Appearing: 1-4
Size: S to M
Movement: 6"
Psionic Ability: Nil
Attack/Defense modes: Nil/Nil
Morale: Fanatic(20)
Armor Class: 7
No. of attacks: 2
Damage/attack: See below
Special attacks: See below
Special defenses: See below
Magic Resistance: See below
HD: 3+3
När de känner värme inom 10 fot så rusar de mot källan och bankar på den med sina armar. Armarna gör 1-6 poäng vardera, och varje runda är det en chans lika stor som skadan man fått i procent att man blir medvetslös i 1-4 rundor. Om detta inträffar tar den tillfället i akt att hoppa på det medvetslösa offret och förruttna dess kött på samma sätt som en lila svamp.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Nu blir det varmare

Eftersom de inte ser ut som gnuer, tror jag Dante fått det hela om bakfoten, men eftersom du hintar lite nu är det säkert så larvigt som att det är en korsning mellan en vattenbuffel och en gnu, men likväl... en gorgon liknar aldrig någonsin i helvetet en gnu... Bara så ni vet. :gremsmile:

Dante

Staff member
Det verkar som det är dags att berätta ...

Det hela är så enkelt som att det vetenskapliga namnet på strimmig gnu (eller blue wildebeest om ni så vill) är Catoblephas gorgon.

Att ni inte klarade den enkla!

Ackerfors

Alas, your rapids!
ÅH SÅ JÄVLA TRÖG JAG ÄR!! :(

Jag slog ju upp gnu i lexikonet. Där stod ju det latinska namnet... Åhhhh...

*trög* :gremblush: *trög* :gremblush: *trög* :gremblush: *trög* :gremblush: *trög* :gremblush: *trög* :gremblush: *trög* :gremblush: *trög* :gremblush: *trög* :gremblush: *trög* :gremblush: *trög* :gremblush:

Dante

Staff member
Det kanske inte hade hjälpt ...

Catoblephas är nämligen ett äldre namn på släktet (jag hittade den i Webster's Dictionary från 1913). I nyare uppslagsverk heter den strimmiga gnun Connochaetes gorgon (men bara i engelska uppslagsverk – i svenska dito heter den Connochaetes tauri'nus).

Märkligt men sant.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Kanske inte

Men gorgon borde jag allt ha klämt... Eller åtminstone kopplat till när du sa det... :gremsmile:

Tyr

Hero
Äh, det är du inte.

Du gjorde säkert samma misstag som mig. Släktet heter Connochaetes enligt källan jag tittade på, så jag struntade i att titta någon annanstans.

anth

Vetefan
Re: Det verkar som det är dags att berätta ...

"dunk dunk dunk dunk..."

(det enda som hörs är när anth dunkar sitt huvud mot en vägg)