Jag har kommit till en ny slutsats efter mer låtsasspenderande av färdighetspoäng.
Eon IV uppmanar spelare (som är intresserade av att låta sina karaktärer utvecklas) att göra sin karaktärer extremt snäva. Lägg för fanken inte 4- eller 3T6 i någonting, kör 5T6 i de fem viktigaste färdigheterna i din karaktär och ha lågt i de andra.
Att försöka öka en färdighet från 4t6 är rätt så dödfött ändå så lika bra att bara köra på att öka 2T6 färdigheter som kan vara bra att ha ändå (typ rida, läkekonst och hoppa för krigaren som har maxat krigsföring, ledarskap, svärd, sköld och undvika till 5T6).
Detta skapar inte bara väldigt overkliga karaktärer (eftersom de är dåliga i nästan allt förutom ett fåtal färdigheter) det skapar också genom sin obalans väldigt lätt ett "min-max"-system som jag inte upplevt i några tidigare verisioner av Eon (eller neotech för den delen).
Jag får nog säga, hands down, att detta kan vara det sämsta system för erfarenhet som jag någonsin upplevt efter nästan tjugo år som rollspelare. Ur ett rollspels-perspektiv, ur ett system-perspektiv och ur ett gamer-perspektiv.
Spelare uppmanas inte att utveckla sina karaktärer i den riktning man själv vill (krigaren vill höja vapen, mystikern vill höja magi etc), man uppmanas inte att skapa välbalanserade karaktärer utan snarare min-maxa och rent systematiskt är det orättvist eftersom din möjlighet att öka en färdighet mer eller mindre helt lämnas till slumpen.
Eon IV uppmanar spelare (som är intresserade av att låta sina karaktärer utvecklas) att göra sin karaktärer extremt snäva. Lägg för fanken inte 4- eller 3T6 i någonting, kör 5T6 i de fem viktigaste färdigheterna i din karaktär och ha lågt i de andra.
Att försöka öka en färdighet från 4t6 är rätt så dödfött ändå så lika bra att bara köra på att öka 2T6 färdigheter som kan vara bra att ha ändå (typ rida, läkekonst och hoppa för krigaren som har maxat krigsföring, ledarskap, svärd, sköld och undvika till 5T6).
Detta skapar inte bara väldigt overkliga karaktärer (eftersom de är dåliga i nästan allt förutom ett fåtal färdigheter) det skapar också genom sin obalans väldigt lätt ett "min-max"-system som jag inte upplevt i några tidigare verisioner av Eon (eller neotech för den delen).
Jag får nog säga, hands down, att detta kan vara det sämsta system för erfarenhet som jag någonsin upplevt efter nästan tjugo år som rollspelare. Ur ett rollspels-perspektiv, ur ett system-perspektiv och ur ett gamer-perspektiv.
Spelare uppmanas inte att utveckla sina karaktärer i den riktning man själv vill (krigaren vill höja vapen, mystikern vill höja magi etc), man uppmanas inte att skapa välbalanserade karaktärer utan snarare min-maxa och rent systematiskt är det orättvist eftersom din möjlighet att öka en färdighet mer eller mindre helt lämnas till slumpen.
Rymdhamster said:Det är lite den där gamla frågan om hur viktig utvecklingen är. Vissa jag spelar med är nästan enbart intresserade av utvecklingen, och själva spelandet är mest bara ett sätt att få ihop mer XP att spendera, medan andra jag spelar med egentligen skiter helt i utvecklingen och skulle vara fullkomligt nöjda om deras rollpersoner aldrig blev bättre på pappret. (Aldrig i Eon, dock. Men jag utgår från att dessa falanger dyker upp även där).
Mundo said:Givetvis är det en smak-fråga. Men i fallet med Eon IV känns det mer som den andra approachen är den bättre, att skita i att försöka utveckla karaktärerna, vilket dock leder till frågan varför man ens tar med det i systemet.