Greyhawk!
Aack! Attan! Nu hann ju inte jag kasta in mina två spänn! Jag som tänkte rekommendera Greyhawk!
Tvärtemot Staffans åsikt måste jag säga att jag upplever en distinkt skillnad i feeling mellan FR och GH, vilket i och för sig kan ha att göra med hur jag introducerats för de två världarna - jag har t.ex. aldrig spelat eller ens så mycket som läst ett GH-äventyr.
Jag upplever FR:s känsla som en sorts sirap - sliskigt goody-goody-hjältande utan moralisk konflikt. Det gillar jag inte. Dessutom är magi så vanligt att du nästan kan traska in på närmsta affär och köpa dig en Wand of Fireballs bara du har tillräckligt med deg, och det vänder jag mig mot i djupet av min själ. Mina inälvor vrider sig i knutar bara jag tänker på det.
I GH däremot är atmosfären hur härlig som helst. Den är (för mig då) ungefär som den man får av att med ett blankvapen i näven stå och titta ut över ett fält en blåsig, råkall senhöstmorgon. Härligt äventyr helt enkelt, men svårt att beskriva. Dessutom finns det betydligt fler möjligheter till moralisk gråskala (aah, The Great Kingdom) och politicking-äventyr, om man nu vill det (jag vill, ibland), och GH upplever jag som lättare att trimma till sina egna önskemål. Jag älskade Greyhawk så fort jag läste världen. En del av den där speciella känslan är förresten den väldigt säregna namngivningen - och jag älskar folkgrupperna.
Om du nu vill spela Greyhawk rekommenderar jag dig dock att skaffa de två böcker som gavs ut till 2nd Ed. åren innan 3rd. Ed. släpptes; det var genom dem jag kom i kontakt med världen och upptäckte att jag tyckte om den. Jag tycker inte att den nya boken alls avger samma känsla, och dessutom är den torftig på vissa punkter, så köp och läs den efter de två "gamla" (egentligen är de nya för att vara GH-material) och använd den som referensverk. En till fördel GH har är ju att det numer är standardvärlden, så alla Prestige Classes i klassböckerna är jättekompatibla med Greyhawk.
/Feliath - slår till igen