Nekromanti FR

JetSnail

Veteran
ifall nån nu vet eller har FR till Ad&d, vad är det som finns i boken/kommer finna. Kommer det t.ex finnad kartor på alla städet och länder, nya religoner, föremål vadär det som kommer att finnas???

@_/-

Staffan

Myrmidon
Eftersom boken inte kommer förrän om ungefär en månad (släpps 25:e maj i USA, borde komma hit ungefär en vecka senare eller så) så är det lite svårt att veta exakt vad som kommer att finnas. Vad som dock är rätt sannolikt att den kommer att innehålla är:
* Stor fet karta över hela delkontinenten Faerûn (delkontinent på samma sätt som Europa).
* Stort kapitel om länder/områden/städer, med mer fokus på vissa delar än andra (t ex Cormyr, Dalelands och the North).
* Lista över i stort sett samtliga gudar som dyrkas på denna kontinent (i alla fall av människor, alver (inklusive drow), dvärgar, halflings, gnomer och orcher) med alignment, "portfölj", domäner, favoritvapen och sånt. 30-40 av dessa gudar får en mer ingående beskrivning på kanske en halv till en sida.
* Beskrivning av hur olika raser beter sig i FR, med beskrivning av fler subraser. Enligt uppgift ska det även finnas lite mer ingående regler om "mäktiga raser" (såsom drow och svirfneblin) än vad som finns i DMG.
* Beskrivning av hur olika klasser funkar.
* En kasse Prestige classes.
* En annan kasse med feats, varav många kräver att man kommer från rätt område.
* Ett gäng NPCer som är relativt viktiga i FR, såsom Elminster, Driz'zt, Fzoul Chembryl och så vidare.
* Magijox, inklusive nya spells, föremål och lite regler för magidöda och vildmagi-områden. Det har varit snack om något som kallas Shadow Magic, men jag vet inte riktigt vad det är mer än att det har att göra med mörkrets gudinna Shar.
* Lite historia.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

quentor

Veteran
Lite komplement till det som Staffan skrev:
- jag har hört att det till skillnad från tidigare bara blir en stor världskarta istället för flera stycken.
- Organisationer är en viktig del av FR, så lite sånt lär det också bli i modulen.
- Om jag inte missminner mig är det ungefär 50 nya feats som tillkommer i FR.
- Det har gått några år sedan AD&D (i dubbel bemärkelse) så en del uppdateringar kommer att göras, bland annat har det hunnit uppstå sprickor i Harper organisationen, Red wizards of Thay har börjat bre ut sig med "magi-shopping" butiker världen över.
- Andra händelser finns på gudafronten. Ett par gudar har kommit till och nån har återuppstått (waukeen var det tror jag).
- Konungen av Cormyr, Azoun den fjärde, har sminkat biskopen. Dräptes av en drake. Vangerdahast drar sig tillbaka, till förmån för en ny hovmagiker.