Nekromanti Fraggelrollspel - regelsystem

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,690
Location
Ludvika
Inspirerad av en del av Kranks filosoferande angående att bygga rollspel har jag bestämt mig för att göra ett väldigt enkelt sådant tillägnat Fragglarna. Det här är det regelsystem jag tänkt mig (den tärning som avsetts att användas är en tolvsidig tärning, då detta enligt mig är den fraggligaste tärningen):

REGLER
En spelare har 12 skapelsepoäng att fördela på egenskaper och färdigheter och varje steg i endera kostar 1 skapelsepoäng. Dvs att skaffa sig nivå 2 i flex kostar 2 skapelsepoäng och att skaffa sig tre nivåer i Matlagning kostar 3 skapelsepoäng. När man behöver slå för att se om man lyckas med något så slår man en tärning som grund, plus en tärning för varje nivå i relevant färdighet som man har. Sedan lägger man till sitt värde i den egenskap som slaget baseras på alla tärningar. Så om man har ork 1 och kasta 1 så skulle man slå 2 tärningar (1 i grund och 1 extra för färdigheten) och lägga till 1 till båda tärningslagen (eftersom man har 1 i ork). Om man slår övervinna svårighetsgraden med minst 1 tärning så lyckas man med det man försökte göra.

Det finns fler sätt att få extra tärningar som inte begränsas av ens egenskapsvärde. Om man har användbar utrustning för ändamålet (exempelvis ett rep med änterhake för att klättra eller välförsett skafferi när man ska laga mat) så får man 1 eller flera extra tärningar beroende på hur hjälpsam spelledaren anser att utrustningen är för den fraggeln försöker göra (att ha både ett välförsett skafferi och ett mycket bra recept skulle kanske ge 2 extra tärningar om man försöker laga en riktig festmåltid för att försöka imponera på andra).
Man kan också få en extra tärning om man får hjälp av en annan fraggel. Om den hjälpande fraggeln dessutom har en relevant färdighet så får den fraggeln istället lägga till alla sina färdighetstärningar, begränsade av relevant egenskap, och med samma egenskap som modifikation.

Tärningsslag är till för väldigt besvärliga situationer eller för när man försöker åstadkomma det där lilla extra. En mästerkock som försöker använda sin matlagning för att övertyga en gorg att släppa en tillfångatagen fraggel fri i utbyte mot en festmåltid skulle behöva slå för matlagning. Ett misslyckande innebär inte att maten smakar illa, men den är inte riktigt tillräckligt för att övertyga gorgen att släppa fraggeln. På samma sätt så kommer en fraggel som misslyckas med att smyga inte orsaka mer ljud än vad en fraggel som gått normalt hade gjort.

Om fraggeln på något sätt tävlar mot en annan så slår alla parter sina slag, och den som får flest lyckade tärningsslag är den som vinner. Är det oavgjort är det den som har det högsta tärningsresultatet.

De fyra egenskaperna:
Egenskaper går från 0 till 4 och en genomsnittlig fraggel har 2 i alla egenskaper. 1 innebär att man är rätt dålig i den egenskapen och 0 innebär att man är urusel. Att ha 0 i ork innebär tillexempel att man är en riktig silmjölke som inte orkar med några kraftprov över huvudtaget. Man kan dock fortfarande fungera normalt. En person med 0 i flex är väldigt stel och långsam, men kan fortfarande röra sig. En väldigt gammal fraggel kanske har 0 i flex, en lam fraggel hade antagligen haft ett negativt värde. Att ha 3 eller 4 i en egenskap innebär att man är framstående eller synnerligen begåvad på den punkten.

Ork (styrka och uthållighet)
Flex (smidighet och snabbhet)
Pepp (Självförtroende och jävlar anamma)
Vett (Intelligens och förnuft)

Färdigheter:
Färdigheter låter en slå fler tärningar, en extra tärning för varje nivå man har i färdigheten. Men man får aldrig lägga till fler extra tärningar för färdigheter än vad man har i egenskapen man använder som grund. Vilken egenskaps som används kan variera beroende på vad man försöker göra. Om man exempelvis tävlar i vem som orkar spela gitarr längst så baseras färdigheten musik på egenskapen ork, men om man försöker spela så fint som möjligt skulle man kunna basera den på Flex (för att spela snabbt och rent) eller Pepp (för att förmedla en känsla). Det är i slutänden spelledaren som bestämmer vilken egenskap som används, men spelaren kan vara med att påverkar genom att beskriva på vilket sätt hon använder sin färdighet. Följande färdigheter är exempel och med spelledarens godkännande kan spelaren hitta på vilka färdigheter som helst.

Musik
Klättra
Sport
Akrobatik
Skådespeleri
Konst
Matlagning
Dans
Undvika
Läkekonst
Spådom
Växter
Hypnotism
Jonglering
Poesi
Hantverk
Smyga
Kasta
Fraggelkunskap
Orientering

SLUT REGLER

Slit det gärna i stycken om ni tycker att det är något som inte funkar. Tanken är att det fortfarande ska ha ett system som är kul att spela med (om man gillar spelsystem) men det ska vara enkelt och inte ta så mycket plats. Då strid och dylikt inte kommer ha någon stor plats finns det nog inget behov av några specifika stridsregler så som kroppspoäng och initiativ, utan i de fall dessa behövs lämnas det upp till spelledaren att applicera reglerna på dessa situationer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,690
Location
Ludvika
Ja visst ja. Man kan inte få fler extratärningar från färdigheter än vad man har i egenskapen. Har man Dans 3, Ork 2, Pepp 3 och vill...

...Ställa upp i en tävling där den som orkar hålla på att dansa längst så slår man 3 tärningar (1 i grund och 2 till från färdigheten som dock begränsas av egenskapen Ork) samt att man lägger till 2 till varje tärningslag.

...Försöka muntra upp sin omgivning med ett dansnummer så slår man 4 tärningar (1 i grund och alla 3 från färdigheten eftersom man också har 3 i den begränsande egenskapen) och lägger till 3 till varje tärningslag.

Varje tärningsslag jämförs sedan med svårighetsgraden.
Extratärningar från utrustning och vänner begränsas inte av egenskaper.
 
Top