Nekromanti Fram för det overkliga i skräcken!

Rising

Vila i frid
Här på vårt eminenta forum framlägges mycket åsikter om att skräckrollspelen borde bli mer vardagliga i sitt innehåll, att det är läskigare med sånt som kan hända en i verkligheten än att rollpersonerna hotas av monster, spöken och andra knytt.

Det är rena rama gojan.

Jämför med sorg: Jag blir rörd när jag ser "älskling, jag krympte barnen" och den tappra myran dör efter att ha försvarat gänget mot skorpionen (gud, vad skorpionen är ball, förresten! Leranimationer har fanimig själ jämfört med dagens digitala skräpeffekter). Det påverkar mig faktiskt mycket mer än när jag ser en nyhetssändning på TV, trots att de kan rapportera om riktigt sorgliga saker.

Det är ytterst analt att tro att det som gör oss ledsna är det som är sorgligt i sig. Alla känslor handlar egentligen om manipulation. Nazismen är läskig i sig, men Schindlers List är inte en skräckfilm. Man märker alltså att skräckbagrund bara är ytan på skräcken. Det där visste Hitchcock, han sade en gång att vad fiendeagenterna egentligen var ute efter var oviktigt, det var bara suspensen; det berättartekniskt manipulerande, som skulle fängsla publiken.

Så ser jag det, och ska jag tala som skräckspelledare så är jag faktiskt glad över att det är på det viset också. Jag ser ju hellre att min skicklighet som spelledare handlar om min skicklighet i dramaturgi, än att det ska handla om något torrt och livlöst som att göra research och hitta något hemskt i historien att använda som bakgrund i ett scenario.

Det där är bara ytan. Visst är det viktigt att ytan engagerar också och inbjuder spelarna att fängslas av ens manipulerande med berättelsens spänning och förväntan, men det ÄR likväl bara en yta.

...och när det gäller ytliga bakgrunder så väljer jag faktiskt helst något som ger mig bra verktyg att manipulera berättelsens stämning. Något av det bästa jag läst på forumet var när Rosen beskrev hur han hade spellett en nymf; han började att beskriva hennes utseende precis så som man kunde förvänta sig att (vi killar) skulle ha vandrat med blicken över henne, att följa hennes lockar ner över brösten och så vidare... När sedan spelaren sade "jag tittar bort", så fortsatte han att beskriva hennes utseende (!), varpå spelaren måste ha skruvat på sig ordentligt i fåtöljen och utbriste "jag tittar bort! jag tittar bort! Argh!" medan Rosen lugnt fortsatte att beskriva utseendet (med (antar jag) ett brett, elakt flin över läpparna)...

Nymfer är overkliga. Likväl kan jag lätt relatera till den där känslan när man gör något dumt fastän man egentligen vet att man borde låta bli. Lockelser kan jag leva mig in i, och visst, ser man till ytan så är nymfer overkliga, men är man lite smartare än så, då fattar man ju på en gång att vad Rosen egentligen gjorde var ju att spela på något som vi alla kan känna igen oss i, och han gjorde det på ett väldigt elegant sätt. Snyggt manipulerande. Snygg dramaturgi. Bra skräck.

Så där menar jag att skräck fungerar. Vill man göra skräck "verklig" och "vardaglig" så tycker jag att man mest av allt blottar sin blindhet för vad som verkligen är skrämmande i ett rollspel. Det har ingenting att göra med vad som borde vara läskigt, utan det handlar bara om att leka med folks känslor.

Jag kan skrämma mig själv så hårt att jag tappar andan med en brödrost, men jag blir inte nödvändigtvis rädd när jag läser om saker som har varit fasansfulla i vår mänskliga historia. Känslor har inte så mycket med hjärnan att göra, det är i maggropen det ska kännas.

...och det är tur att det är så, tycker jag. Det måste ha känts underbart för regissören bakom "älskling, jag krympte barnen" att det blev så gripande när myran dog. När man ser på det ytligt sett så är det ju rätt larvigt att man blir ledsen när man ser en äcklig myra dö.

...men det är ju det där som gör berättelser så magiska, att man kan berätta om en sak och ändå fylla det med helt andra känsor.

Så in med mera knytt och overkligheter i skräckrollspelen! Nymfer är overkliga, men de är perfekta verktyg för manipulerande skräck!

Eller? Vad tycker ni verklighetsfjantar är så bra med det "riktiga" och det "vardagliga"?

/Rising

Insignia

Swashbuckler
Verkligheten är överskattad

Det är synd att du inte har fått några svar ännu, och jag skulle gärna ge dig ett, men jag vet inte vad jag ska säga. Ja, det är bra med overklig skräck (overklighet är bra i nästan alla sammanhang). Det bara är så. Jag vet inte hur man diskuterar frågan. Känner mig fåordig.

Eksem

Champion
Argumentationen är ju svår att värja sig mot, men viftar du inte lite mot skuggor här? Finns det någon på forumet som faktiskt har förespråkat äkta verklighetsskräck? Liksom, kidnappade barn eller sånt. Jag vet inte om du tänkte på Basenanjis inlägg och den följande tråden eftersom uttryck rörandes verklighet och alldaglighet användes en del där. Men Basenanjis berättelse är ju fortfarande övernaturlig skräck.

Det folk invänt mot är väl i stort sett Cthulhu-monster, som ju faktiskt är rätt töntiga, speciellt på bild. Och det är väl du den förste att hålla med om?

Du har egentligen inga meningsmotståndare här, och nu halkar jag in lite på Eleas tråd på www.rollspel.nu-forumet, men ditt inlägg är upplagt som en diskussionsstartare riktad mot de som inte håller med dig. Men det tror jag att alla gör, och då blir det svårt att kontra inlägget, eller ö.h.t svara på ett annat sätt än vad Insignia gjorde.

Men det är på sätt och vis tänkvärt, om än rätt så uppenbart.

Rising

Vila i frid
"Jag vet inte om du tänkte på Basenanjis inlägg och den följande tråden eftersom uttryck rörandes verklighet och alldaglighet användes en del där."

Jag vände mig nästan helt mot Gurgehs inlägg i den tråden. Men det har funnits fler tendenser mot att verklighet och påtaglighet skulle användas mer i skräcken här på forumet, så jag trodde att det skulle bli ett väldans hallabaloo när jag började på den här tråden.

"Det folk invänt mot är väl i stort sett Cthulhu-monster, som ju faktiskt är rätt töntiga, speciellt på bild. Och det är väl du den förste att hålla med om?"

Joo... på bild funkar typ bara Hunting Horrorn.

"Men det är på sätt och vis tänkvärt, om än rätt så uppenbart."

Aj, det gjorde ooont... Jag har gått och blivit "uppenbar"... Men du har rätt, jag har faktiskt blivit lökig och uddlös på senaste tiden. Ska försöka bättra mig när jag har lite mindre jobb.

/Riz
har en för långsam dator för de stora utskrifter han förbereder just nu...

Eksem

Champion
"Men du har rätt, jag har faktiskt blivit lökig och uddlös på senaste tiden. Ska försöka bättra mig när jag har lite mindre jobb."

För att på sätt och vis trösta dig lite* så kan det ju vara så att du läxat upp forumet tillräckligt många gånger och redan fått över alla på din sida. Jag vet att majoriteten av mina tankar kring skräckrollspel kommer från dina inlägg eller svar på dina inlägg.

* Fast det kanske får motsatt effekt på den eviga outsidern? :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad har jag sagt nu?

"Jag vet inte om du tänkte på Basenanjis inlägg och den följande tråden eftersom uttryck rörandes verklighet och alldaglighet användes en del där."

Jag vände mig nästan helt mot Gurgehs inlägg i den tråden. ...
Hallå? Vad har jag gjort nu? Jag lyckades inte hitta något inlägg av Basenanji som jag svarat på och jag måste ha varit påverkad av väldigt tunga droger om jag skrev att vardaglig skräck var bättre än overkliga monster.

/tobias

Eksem

Champion
Re: Vad har jag sagt nu?

Han kanske blandade ihop ditt användarnamn med något annat? Jag gör det hela tiden, eftersom jag brukar sitta och klura på svar i två-tre trådar samtidigt. Jag brukar alltid försöka dubbelkolla att jag skriver rätt, men ibland orkar man inte och hoppas att ingen märker nåt.

Han kanske tänkte på Ghoulz inlägg?

Rising

Vila i frid
Re: Vad har jag sagt nu?

"Hallå? Vad har jag gjort nu?"

Ärs, vad pinsam jag är, det var Ghoulz's inlägg jag tänkte på, men han har ju egentligen samma inställning om monster och övernaturligheter som jag, så inte ens där hade jag något att hämta. Jag förstår inte hur jag kunde blanda ihop er, dock, jag hade världens klaraste minnesbild i huvudet att det var du som hade skrivit det där. Jag brukar blanda ihop olika forumiter med varandra, men jag kunde faktiskt inte ha trott att jag skulle göra det med några så karaktäristiska och egensinniga personligheter som ni två. Tusen ursäkter, och en extra beklagan över att hela mitt ämne plötsligt blev ännu mer uddlöst och ointressant, när jag inte ens har någon att vända mig emot.

Eftersom jag redan nått botten så tänker jag ta tiden i anspråk och fråga något OT: Gurgeh, du hade en bild med, typ, halmhatt förut, hade du målat hatten på huvudet i ett bildbehandlingsprogram? Det är något jag funderat över på sista tiden. Som jag kommer ihåg det var det en jättefin hatt, som kanske såg lite konstig ut, men å andra sidan var hela tanken på att någon skulle lägga in en hatt på sitt huvud så corny att jag nästan tyckte att det var lite för bra för att vara sant. Nå.. hur var det? Och var det samma fotografi som det du har nu?

/Rising
har varit uppenbart dålig som forumit på sista tiden.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Min hatt den har... (OT såklart)

Gurgeh, du hade en bild med, typ, halmhatt förut, hade du målat hatten på huvudet i ett bildbehandlingsprogram? Det är något jag funderat över på sista tiden. Som jag kommer ihåg det var det en jättefin hatt, som kanske såg lite konstig ut, men å andra sidan var hela tanken på att någon skulle lägga in en hatt på sitt huvud så corny att jag nästan tyckte att det var lite för bra för att vara sant. Nå.. hur var det? Och var det samma fotografi som det du har nu?
Du menar den här bilden! Hatten är ett fysiskt föremål som existerar i verkligheten och ibland på mitt huvud när jag vill att folk ska titta underligt på mig, framför allt när jag gör reklam för studentspexet, vilket jag gör vid tillfället då fotot är taget. Om hatten ser konstig ut är det för att en en hund vid ett tillfälle hittade den på golvet och dödade den grundligt.

/tobias

Rising

Vila i frid
...tre kantoneser... [OT]

"Hatten är ett fysiskt föremål som existerar i verkligheten"

Det som störde mig var att den inte lämnade någon skugga i pannan och att jag tyckte mig ana formen på ditt huvud i hattens högerkant. Den där hatten är bra drömsk; den existerar till hälften i den fysiska världen och till hälften i det illusoriska planet! Extremt häftigt att få höra att den var riktig.

/Riz
tycker att Gurgeh ser snäll ut på sina bilder.

Mörker

Warrior
Glöm defenitivt inte övernaturligheter!
I det äventyr jag för tillfället spelleder besätts en av man i byn rollsperonerna befinner sig i av en nyuppvaknad gud och dennes fruktansvärda ord. Mot sin vilja begår han allehanda bestialiska mord mot män, kvinnor och barn , men det som utmärker sig speciellt är att han alltid lämnar någon form av meddelande, må det så vara runor i blod över en mördad mans kropp eller brev från sin femåriga dotter med något visst i sig så finns där alltid något.

...det hela fortsätter