Nekromanti Framstegsrapport

Krille

Super Moderator
Dags att fråga igen: hur går det med era rollspelsprojekt?

1) Vad skriver ni på just nu?
2) Hur långt har ni hunnit sedan ett år tillbaka?
3) Hur långt har ni kommit till projektets färdigställande (i procent räknat)?
4) Har ni speltestat?
5) Räknar ni med att bli klara, och i så fall när?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Med risk för att bli tjatig

1) Starchallenge. men jag skriver inte längre. Jag korrläser.
2) Säkert skrevs de sista 500 sidorna under senaste 12 månaderna.
3) 95%. 91% om man räknar med sättning och tryck.
4) Ja. Stridssystemen. färdighetssystemen, skeppsstrider och övriga system testat av mig själv.
5) Innan jul. Sen beror det på hur lång tid det tar till tryck.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Gondica Abyssos och Lemuria d20

Väldigt mycket längre.

Gondica Abyssos: 90%
Lemuria d20: Tja, vad säger du, Krille?

4) Har ni speltestat?
Delvis

Till Gotchon 2004.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Omertà, ett maffiarollspel.

Oändligt långt, eftersom jag inte hade skrivit en rad då. Nu har jag skrivit nästan hela regelsystemet och en del världsbeskrivning.

Svårt att veta. Gissar på 40-50%.

4) Har ni speltestat?
Inte med riktiga spelare. Bara testat lite regler med mig själv. Måste skriva mer innan det kan speltestas ordentligt.

Klart jag blir. När man skrivit klart ett rollspel är det inga problem att skriva klart ett till. I bästa fall blir jag klar under vintern. I realistiska fall blir jag klar under våren. Jag blir garanterat klar innan Phobia släpps! :gremwink:

/tobias

Targon

Hero
Daimonion, en dark fantasy-grunka i 1700-talsmiljö

Börjar se ljuset i tunneln.

Beror på hur man räknar. 80% vad det gäller publiceringen av första utgåvan av den nedladdningsbara grundregelboken. Mycket jobb kvar att hinna med under tiden som är kvar fram till jul.

4) Har ni speltestat?
Jepp, massvis!

Första etappen är årsskiftet, med nätpublicering av grundregelboken och ett äventyr. Och därefter en mer eller mindre regelbunden publicering av allt möjligt skräp, inte minst en kampanjmodul som ska släppas i sommar.

Olle Linge

Snigel

Kampanjvärld, mer specifikt religionshistoria och fornhistoria. Även lite pill grejer till ett scenario.

Mycket långt. Jag har gjort om stora dela av världen och bara behållit det jag verkligen tycker är bra. Sedan har jag strukturerat upp det på ett helt nytt sätt som är mycket bättre och på så sätt tror och hoppas jag att det ska gå lättare att arbeta.

Kanske några procent? 5? Det gör mig dock inte ett dugg depermierad. Egentligen kanske det är fånigt att räkna i procent eftersom jag inte vet vad "klart" innebär i nuläget.

4) Har ni speltestat?

Jao, rätt många gånger, men det beror igen lite på vad man menar. Eftersom det rör sig om mer spelvärld än regler. Jag har gjort och spelat scenarion i spelvärlden ett par gånger med varierande framgång. Jag märker dock att jag ofta är för ivrig och vill spela sådant jag kommit på innan jag har arbetat på idéerna tillräckligt mycket. Det ska det bli bättring på, jag har inte direkt bråttom (snälla, slå mig inte Yassilus).

Nej, inte i meningen helt klar. Men däremot hoppas jag kunna presentera något vettigt som någon annan kan ha glädje av inom en inte allt för snar framtid. Ett halvår gissar jag på, men jag jobbar ganska övergripande nu så det är svårt att säga. Djupdykningar på vissa områden i världen kan nog bli "klara" (dvs så klara att de går att använda till något) tidigare än så.

DanielSchenström

Swashbuckler
Hmm, när postade du förra framstegsrapporten? Och varför är här ingen länk? Tänk om någon letar upp gamla inlägget, jämför och märker inkonsistenser i mina svar? Tänk om folket i svarta kostymer och solglasögon är utomjordingar här för att köpa upp all Daimglass?

Vi skrifver på Solace, ett spelledarfansin. Efter att ha tvingats till slavarbete av kalenderansvarige kan jag åter ägna tid åt det.

Jag tror att runt 350 sidor har skrivits sedan dess och ett 30-tal bilder ritats. Det innebär att andra numret närmar sig färdigställande. Korrektur av nummer 2 pågår samtidigt som det utökas med nytt material.

30% är nog en någorlunda rätt siffra.

4) Har ni speltestat?

En del är speltestat, annat inte, det är inte speciellt mycket regler i fansinet.

Om vi inte blir klara beror det på dödsfall eller invalidisering. När vi är klara? Vad jag hoppas: Sista kvartalet 2004. Vad jag tror: Tredje kvartalet 2005. Vad jag definierar som klar? Att alla fyra nummer är utgivna.

Krille

Super Moderator
Den förra rapporten

"Hmm, när postade du förra framstegsrapporten? Och varför är här ingen länk? Tänk om någon letar upp gamla inlägget, jämför och märker inkonsistenser i mina svar? Tänk om folket i svarta kostymer och solglasögon är utomjordingar här för att köpa upp all Daimglass?"

Bara för att uppfylla dina värsta förväntningar, här är den gamla framstegsrapportstråden från i våras (2003-05-27).

Nightowl

Champion
Tilägg:
Gondica Vastus Magnus.

Ganska mycket längre.

85%

4) Har ni speltestat?
Nix, det är därför jag inte säger 90%.

Nästa år, kanske. Som alla andra Rävspels projekt är det beroende av personlig budget, och jag räknar med att behöva försörja en familj nästa år.

Erik

Azk3r

Veteran
Mitt nyligen uppstartade sagorollspelsprojekt. Det som jag va och härja med här på forumet nyligen.

I med att jag började för en dryg vecka sedan så har jag inte kommit så långt.

Få man svara i PPM? Håller fortfarande på med grovskissandet, så det är väl en del kvar....

4) Har ni speltestat?
Ett givet nej.

Före julen 2006 skulle vara kul.

Man Mountainman

Storsvagåret
Cadillac Crazy Cillerz

Jag har äntligen fått ihop ett regelsystem som jag trivs med. Världen tuggar sig framåt.

Vad ska vi tro... 50%?

4) Har ni speltestat?
Nä, jag är low on spelgrupp just nu. Rising har!

Definiera "klar" :gremtongue:. En spelbar version ska man väl kunna ha klar inom ett år eller så.

Big Marco

Läskig
Vad skriver ni på just nu?

Oj, flera saker:<ul>
[*]Nytt stridssystem till Eon III (60%)
[*]Skadesystem till Phobia (95%)
[*]Ensamma Vargen-mod till Eon II (75%)
[*]Hemligt kommersiellt rollspelsprojekt (20%)
[/LIST]
Hur långt har ni hunnit sedan ett år tillbaka?

Längre. ,-)

Hur långt har ni kommit till projektets färdigställande (i procent räknat)?

Se ovan.

Har ni speltestat?

Ja, där procenten ovan är högt satta.

Räknar ni med att bli klara, och i så fall när?

Skadesystemet är överlämnat. Stridsreglerna blir klara inom några veckor. EV är hemmakört och har inget ”färdigt datum”. Det sista projektet kan bli klart under 2004. Kanske – det beror på min samarbetspartner.

Dyvarian, ett fantasy projekt med lånade regler. Första försöket till att skapa en rejält egen ändring av världen.
Tidigare projekt har bara varit mindre världförändringar.

Tja, jag började någon gång i våras, så allt.

15% Max. Håller på med rollpersonsskapande just nu. Har världen helt uttänkt, men har inte skrivit den än.

4) Har ni speltestat?

Njao. Med andra regler, och i en tidigare version. Projektet startades om efter första sessionen.

Självklart! Eller inte. I vår förhoppningsvis. Efter rollpersonsgenereringen så kommer det nog gå ganska fort.

Muggas

Hero
1. Putsar fortfarande på reglerna till mitt rollspel Drakeld... Systemet är i princip klart, men det är vissa saker jag stör mig på... pusselbitarna passar inte 100%-igt med varandra
2. Har ca 60 sidor renskrivet material, för ett år sedan i princip ingenting... Blir ca 150-170 sidor, när jag destillerat allt...
3. Tyvärr måste jag säga endast ca 30%... Har inte lagt ner tillräckligt med tid, eller lagt fram ngn tidsmässig projektplan. dags att göra det snart, om jag ska bli klar någon gång
4. Ja, har speltestat med mina rollspelsvänner, delar av rollspelet iaf, och de verkar nöjda med det mesta. Jag har fått en del synpunkter och förslag som jag funderar över...
5. Absolut! Ska ägna mer energi åt skapandet nu, och jag hoppas att rollspelet ska vara klart innan jag är färdig med min systemvetenskapliga utbildning (d v s sommaren 2004)

kalcidis

Hero
du är spelförfattarnas peter north (nt)

...och ni som förstår vad jag syftar på. FYYYYY! Läs er studielitteratur eller baksidan på ett mjölkpaket istället.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Vad gör Rasmus?

"1) Vad skriver ni på just nu?"

Jag skriver för tillfället mest på ett projekt som än så länge är lite hemligt. Eller, tja. Ärligt talat så skriver jag inte så mycket. Det hela befinner sig mest på tankestadiet, men om ett tag kommer det konkret material. Då kommer det synas, dels här och dels på min sida (rasmus.gmbhtech.com).
Mitt eget rollspelsmakande går lite på sparlåga just nu, men jag ska försöka komma igång med lite konkret jobb med det Hemliga Projektet snart.

Förutom det projektet småklurar jag på ett par andra projekt, men det är inget centralt. (Kolla in rasmus.gmbhtech.com om man är intresserad mer ingående.

Precis just nu är det fullt upp med Staden. Förutom att jag har kommit att bli huvudlayoutare och -typograf så märker jag att jag mer och mer håller på att sugas in i själva rollspelsmakandet på grund av projektets otroliga charm och ytterliga mysighet.
(Ni som inte känner till Staden, kolla genast in wikin och bli förälskad. Håll dessutom utkik efter första numret av Metropolitiska Sällskapets Tidskrift, allihopa.)

"2) Hur långt har ni hunnit sedan ett år tillbaka?"

Tja.. Jag har hunnit med att starta upp och lägga ner en bunt projekt. Jag har gjort Soptippen (okej, det tog en vecka, men ändå).
Dessutom har jag kommit på det än så länge Hemliga Projektet och börjat klura lite på det. Det har kommit att bli mitt stora projekt för tillfället. Dessutom har jag kommit på Projekt X, men då jag inte har motivation och tid att göra något på det nu håller jag kvar idéerna som en trofé i huvudet tills lusten och tiden sammanfaller.

"3) Hur långt har ni kommit till projektets färdigställande (i procent räknat)?"

Hahaha, OMG! I LOL in your general direction.
Alltså, färdigställande är en term som jag inte ens har funderat på att bekanta mig med än.

"4) Har ni speltestat?"

Tjaaee. Soptippen har spelats en gång, faktiskt. De andra projekten är ännu inte speltestade.

"5) Räknar ni med att bli klara, och i så fall när?"

Ja och nej.
Jag räknar inte med att blir färdig med något inom den närmaste livstiden, men jag tror däremot att jag kommer få färdigt en spelbar version någon gång.
Svaret på frågan beror på hur man definierar "klar", och det definierar jag som "uppnående av perfektion".

Jag gillar de här trådarna. De är grymt intressanta att läsa. Tack för att du kommer ihåg att uppdatera oss på allas läge ibland, Krille.

Zaphod

WhitePaladin

Veteran
1) Crimson Steel (strategispel med diplomati, forskning och handel)
2) Mycket, mycket långt
3) 90%
4) Speltestat stridssystem, handelssystem, logistik och diplomatisystemet
5) Spelet korrläsas just nu av tre av varandra oberoende personer, beräknar release till februari

Dimfrost

Special Circumstances
Bra inlägg. Du får folk att ta sig själva i kragen och tänka efter vad som egentligen har hänt.

Dels skriver jag lite på Staden, som kommer att bli en smula mer synligt inom en relativt snar framtid. Annars koncentrerar jag mig på Terone, förutom lite lösa projekt som diverse dogmaidéer och annat. Och så håller jag på med att layouta den nya versionen av Fabeljazz, men det räknas inte riktigt.

För ett år sedan visste jag inte ens att det skulle bli ett rollspel: reglerna var inte ens påtänkta, och världen var mest en kasse lösa stämningar i mitt huvud. Nu har jag regelsystemet ganska färdigt (även om ytterst lite är nedskrivet) och världen växer fram i sin egen takt.

Tja, eftersom jag inte har börjat författa de faktiska texterna som ska vara med i spelet (förutom kanske en del i ovanstående inlägg, samt här) så har jag inte kommit så väldigt långt. 30%, kanske.

4) Har ni speltestat?
Inte det minsta.

Målet är ett färdigt dokument efter nästa sommar, men det är ju ännu väldigt osäkert. Jag tänkte att det var bra att ha en deadline att jobba mot, bara.

/Dimfrost

Insignia

Swashbuckler
Tja, varför inte?

"Vad skriver ni på just nu?"

Jag hoppar mellan projekt ganska mycket, men i rollspelssammanhang hoppar jag mest på Underströmmar för närvarande. Med "mest" menar jag då "mer än ingenting". Det är inget stort spel, men det går sakta.

"Hur långt har ni hunnit sedan ett år tillbaka?""

Jag hade inte börjat på det för ett år sedan, så jag har kommit oändligt mycket längre än då. Om någon vill veta så skulle det ha blivit mitt bidrag till dogma-utmaningen i våras, men jag kom av mig. OJ, vad jag kom av mig.

"Hur långt har ni kommit till projektets färdigställande (i procent räknat)?"

GAH! Kan inte avgöra några procent, men jag skulle vilja påstå att det mesta av tankearbetet är tämligen färdigt, men att eländet måste skrivas också.

"Har ni speltestat?"

Inte det minsta.

"Räknar ni med att bli klara, och i så fall när?"

Förhoppningsvis ska det finnas nedskrivet i slutet av året (beroende på hur mycket tid jag har).

*Insignia blir druid*

Foggmock

Myrmidon
Kände mig manad att svara, mest för att ge ig en statusrapport då projektet tillhör Rävsvans produktlinje.

1.) Geografica Brittania samt SHI2-wikin
2.) GB startades inte ens för ett års sen, men jag har researchat, skrivit innehållsförteckning, skissat på myter och sägner i världen samt spånat tillsammans med kompisar. Wikin har jag som bekant spottat en del på, men det är nerlagt nu då jag har fått ett sätt att skaffa fast inkomst som dödar mycket av min fritid.
3.) På GB, tio kanske. På wikin kanske du ska svara själv? Filer för speltest ligger ju ute och jag tycker wikin har växt till sig ordentligt. Jodå, jag kikar in och läser ibland, även om jag inte skriver. :gremsmile:
4.) Nej samt Nej.
5.) Ja, men tyvärr tappades en del av prioriteringen när jag inte fick göra det i projektarbetesform i skolan. Satans byråkrati, nu sitter jag fast med ett litet modellhus som ska värmeregleras. Upphetsande. Wikin ska väl inte bli klar, vad jag vet, eftersom den ska utvecklas och byggas ut. Däremot planerar jag att skriva klart det som står under mina 'Planerade projekt' på min sida på wikin. Snart, alltså. :gremwink: