Nekromanti Framtidens Spelformat?

Storuggla

Champion
Jepp, jag har trist. Och jag såg det här.
Hela boken på cdrom. Ingen möjlighet att få den i bokform.
Är det framtiden? Vad tror ni? Ser ni några fördelar/nackdelar med cd-rom-rollspelsböckerna?

Storuggla, uttorkad

Ackerfors

Alas, your rapids!
Mysigheten

Jag ser inte enbart nackdelar. Färre trasiga ryggsäckar och ryggar, räddad regnskog osv. Men de tar inte ut känslan man har när man sitter med en rollspelsbok i knät. Det är inte samma sak och kommer inte bli samma sak. Iaf inte under överskådlig framtid. Den stora nackdelen är alltså mysigheten, enligt mig.

Nightowl

Champion
Fördelar: Mindre träd dör för att jag skall få spel jag aldrig kommer att spela i alla fall.

Nackdelar: Jag kan inte läsa på toa.

Erik, vill ha en widescreen på dass som projcierar spelböcker... hade jag ett kylskåp där också behövde jag aldrig gå ut

Man Mountainman

Storsvagåret
Är det framtiden?

Illustrerad vetenskap, som jag läser till och från, har i några nummer haft notiser och artiklar om framtidens publikationsformat, som använder sig av laddningsbara papper där man kan få olika texter att uppenbara sig. Innan detta blir verklighet tror jag dock inte att digital publicering av text är hållbart i någon större skala. En bok är ju så enormt mycket mer behändig än en CD-skiva som man måste ha en dator till (åtminstone för det stora flertal människor som inte heter Anders Troberg).

Annars är väl fördelarna ganska uppenbara. Sökmöjligheter, interaktivitet o.s.v. Fördelarna uppväger dock inte nackdelarna.

Rickard

Urverk speldesign
Nackdelar
Lättare att kopiera..
Går sönder efter ett par år (cd-skivor löser upp sig)..
Lättare att ha sönder..
Man får ont i ögonen av att läsa från datorskärm..
Blir ett tilläggspris för att skriva ut skiten..
Måste ha tillgång till dator (och ström!) för att läsa..
Blir lite svårare att bläddra i boken, såvida handlaren inte ger tillgång till dator..

Fördelar
Billigare?
Sköna tillägg som tärningsslumpare och namngeneratorer..
Man kan välja vilka delar som behövs i pappersform..
Det är lätt att få med sig alla papper..
...och om man bränner över allt till CD-RW kan man stoppa dit egna saker..
Billigare frakt..
Lättare att söka i böckerna..

Det är vad jag tror.. Nackdelarna står mot fördelarna och tar ut varandra.. Jag tycker varken det ena (bokform) är bättre än det andra (datorform)..

Om det är framtiden? Näe.. Det är en början, men knappast allt som går att göra.. Jag tror då mer på e-böckerna som man laddar ner över nätet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som får se hur det utvecklas (antagligen inget alls då det knappast kommer att komma några nyskapande idéer)

Nightowl

Champion
De nackdelar Han tar upp får mig att tänka på en sak som brukar dyka upp när vi bibliotekarier diskuterar E-böcker.

Det känns som om mycket med datorer fortfarande är gjort - hårdvara som mjukvara - för att tillfredsställa ganska avancerad ordbehandling, dataspelande, programmerande, osv. Skall man börja med ett nytt användningsområde måste man kanske ändra det så att det blir enklare att läsa, sparas längre, har läsformer så man kan ta med sig texten, osv.

I annat fall kan det inte konkurrera med boken.

Erik

Rising

Vila i frid
Japp!

Jorå, jag tror på det här. Jag är rätt förtjust i att läsa på skärm också.

Jag tycker dock att man borde utnyttja formatet på något vis så att det inte bara blir ett pappersrollspel på CD-ROM. Man skulle kunna göra grymma karaktärsgenereringsregler, för jobbiga för att någonsin kunna användas i ett pappersrollspel, men som fungerar med omedelbar automatik via datorn.

Men okej, ska vi prata framtid så tror jag nog att när vi väl har vant oss eller fått teknik som gör det naturligt för oss att läsa digitala texter, då kommer vi nog ladda ner texterna direkt och inte gå omvägen via CD-ROM.

/Rising

Re: Mysigheten

Mm
Doften
Glöm inte doften när man öppnar upp en sprillans ny rollspelsbok... Luktar inte riktigt lika gott som en nyöppnad cdrom (eller dvdrom för den delen heller...)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Leve forntiden!

Framtiden är kanske inte CD-rom men den är sannolikt elektroniskt. Kanske är vi en av de sista generationerna som kommer att uppskatta de rent fysiska pappersböckerna, doften, känslan, det behändiga formatet. Men i dagsläget är det pappersböcker som gäller och inget annat. Jag tänker inte betala $30 för en cd-skiva.

Troberg

Sinister eater
Lättare att kopiera..
Går sönder efter ett par år (cd-skivor löser upp sig)..
Lättare att ha sönder..
Jag tror att första nackdelen löser de andra två...

Man får ont i ögonen av att läsa från datorskärm..
Skaffa en bra skärm. Ingen plattskärm, utan en stor, bra, stabil, hederlig flaskskärm. Lär dig ställa in den och välj en bra färgskala. Då får du aldrig mer ont i ögonen, såvida du inte försöker klia dig i ögat med en gaffel.

Blir ett tilläggspris för att skriva ut skiten..
Se ovan.

Måste ha tillgång till dator (och ström!) för att läsa..
Övergående problem. Handdatorer, bärbara och tablet PC's blir allt billigare och allt vanligare. Det är inte länge innan en dator är lika naturlig att ha med sig som en telefon.

Blir lite svårare att bläddra i boken, såvida handlaren inte ger tillgång till dator..
Nedladdningsbar demo, med lämpligt skydd (tex varannan sida med texten blurrad till oläslighet.

Troberg

Sinister eater
Fördelar: Mindre träd dör för att jag skall få spel jag aldrig kommer att spela i alla fall.
Är det en fördel? De dräller sitt frömjöl på min bil! Jag uppmanar alla att lägga en sats i närmaste blomrabatt som vedergällning!

Nackdelar: Jag kan inte läsa på toa.
Handdator, eller använder du händerna till annat? :gremshocked:

Troberg

Sinister eater
En bok är ju så enormt mycket mer behändig än en CD-skiva som man måste ha en dator till (åtminstone för det stora flertal människor som inte heter Anders Troberg).
Hur kom du att tänka på mig där? :gremgrin:

Tänk inte på datorer som de stora skrivbordsklumparna, det kommer helt nya klasser av datorer, med handdatorer, tablet-PCs och specialbyggda maskiner för eBooks. Spelreglerna håller på att ändras.

Troberg

Sinister eater

Den stora nackdelen är alltså mysigheten, enligt mig.
Vad är inte mysigt med en varm och go dator som spinner lite diskret medan den glöder i mörkret, eventuellt medan den spelar stämningsmusik?

Storuggla

Champion
"Jag uppmanar alla att lägga en sats i närmaste blomrabatt som vedergällning!"

Jag kan se rubrikerna redan. "Rollspelare ofredade radhusägare - Uppmaningen sprids via internet. Experter varnar för främmande män som smyger runt utan byxor vid blomrabatterna..." :gremfrown:

Storuggla, nej tack

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Leve forntiden!

"Vad betalar du för ett datorspel? "

Försöker du lura in mig i en fälla eller? :gremwink:

Okej, jag betalar i alla fall inte $30 för deras cd-skiva. Rent allmänt spontanköper jag inte särskilt många rollspel eller datorspel för den delen. Efter som jag köper betydligt färre datorspel än rollspelsmoduler är jag också beredd att betala mer för dessa. För mig känns det dessutom som rollspel på cd-skiva är en billig lösning och mer bekväm för företaget än kunderna.

Ackerfors

Alas, your rapids!

När jag har mammas laptop i knät så vet jag något som är riktigt hett.... och då menar jag bokstavligt... Så nej... Tunga böcker får bara benen att somna medans datorer gör plankstek av dem... :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Namnlista för att spärra in troberg på anstalt

Såhär går det så fort den förvirrade stackarn får ett kryphål. Uppenbara försök att konkurrera ut den viktiga blomgödningsindustrin. Fy skäms troberg! :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Jag kan se rubrikerna redan. "Rollspelare ofredade radhusägare - Uppmaningen sprids via internet. Experter varnar för främmande män som smyger runt utan byxor vid blomrabatterna..."
OK, jag är inte omöjlig. Det räcker om ni övertalar trädens ägare att tvätta och vaxa mina bilar tre gånger i veckan.

Krille

Super Moderator
Tänk på miljön!

"Ser ni några fördelar/nackdelar med cd-rom-rollspelsböckerna?"

Pappersascii är mycket mer strömsnålt. Dessutom är det faktiskt mer naturvänligt.

Jo, jag menar allvar. Ett träd som inte huggs ner och mals ner till massa kommer att växa upp, falla ner, ruttna och spy ur sig en massa koldioxid. Över huvud taget är träd nollposter i koldioxidbudgeten.

Ett träd som växer upp, fälls, mals ner till massa, förvandlas till bok och ställs in i ett bibliotek ruttnar inte och spyr inte ur sig en massa koldioxid. Ett sådant träd är en minuspost i koldioxidbudgeten.

En CD tillverkas av plast. Plast kommer huvudsakligen från olja, som fram tills nu låg snällt inspärrad i oljelager på några tusen meters djup. I och med att plasten tas upp till ytan så blir den plötsligt en pluspost i koldioxidbudgeten.

Så ska du vara naturvänlig så köp rollspel i vanlig hederlig pappersascii. Du kan kräva oblekt papper om det får dig att må bättre.

Dessutom är du sent ute. Rävsvans Förlag har levererat sina produkter som e-dokument sedan 1997.