Rickard
Urverk speldesign
Spelade två omgånger InSpectres på ungefär en timme under NyCon i helgen och en majoritet av spelgänget gillade det.
1. Jag undrar dock om man alltid får franchise dice, oavsett vilken sorts slag det är. För det kändes som ett uppdrag på 15 franchaise dice (i ett företag som hade 10 från början) blev väldigt kort. Jag hade nog velat ha runt 20-25 stycken, eller så är det jag som är en väldigt seg spelledare. Jag tror vi hade runt 7-8 franchise dice kvar när vi drog till platserna, de två gångerna vi spelade.
2. Är det meningen att man ska dra vidare från research-fasen så fort någon spelare kommer på någon idé om vad det kan vara eller kan man dra ut på det? I så fall kan hela spelomgången gå ut på att de gör efterforskning och sedan åker dit och klarar allt. Jag gillar dock principen att ju bättre förberedda de är, desto lättare har de att klara uppdraget.
3. Samma sak med utrustningsfasen - hur många slag är brukligt? Tills spelarna tröttnar?
4. Ska man skriva dit saker som spelarna hittar på i utrustningsfasen som characteristics eller räcker det med att franchise dice sjunker?
Det var riktigt skönt att vara spelledare till InSpectres. Ett perfekt spel för mig som nu har tröttnat på att ta på mig all planering som spelledare. Det är ett riktigt bra "slita tag i och spela direkt"-spel. Det skönaste var dock att det räckte med att läsa igenom boken (runt 60 sidors läsning) och sedan kan man sätta sig och spelleda det direkt.
Ge gärna länkar till sidor som förklarar eller diskuterar spelandet i InSpectres (dock inte spelrapporter för de är tråkiga att läsa).
/Han som inte har boken så han hoppas att folk fattar vad han menar när han använder en term
1. Jag undrar dock om man alltid får franchise dice, oavsett vilken sorts slag det är. För det kändes som ett uppdrag på 15 franchaise dice (i ett företag som hade 10 från början) blev väldigt kort. Jag hade nog velat ha runt 20-25 stycken, eller så är det jag som är en väldigt seg spelledare. Jag tror vi hade runt 7-8 franchise dice kvar när vi drog till platserna, de två gångerna vi spelade.
2. Är det meningen att man ska dra vidare från research-fasen så fort någon spelare kommer på någon idé om vad det kan vara eller kan man dra ut på det? I så fall kan hela spelomgången gå ut på att de gör efterforskning och sedan åker dit och klarar allt. Jag gillar dock principen att ju bättre förberedda de är, desto lättare har de att klara uppdraget.
3. Samma sak med utrustningsfasen - hur många slag är brukligt? Tills spelarna tröttnar?
4. Ska man skriva dit saker som spelarna hittar på i utrustningsfasen som characteristics eller räcker det med att franchise dice sjunker?
Det var riktigt skönt att vara spelledare till InSpectres. Ett perfekt spel för mig som nu har tröttnat på att ta på mig all planering som spelledare. Det är ett riktigt bra "slita tag i och spela direkt"-spel. Det skönaste var dock att det räckte med att läsa igenom boken (runt 60 sidors läsning) och sedan kan man sätta sig och spelleda det direkt.
Ge gärna länkar till sidor som förklarar eller diskuterar spelandet i InSpectres (dock inte spelrapporter för de är tråkiga att läsa).
/Han som inte har boken så han hoppas att folk fattar vad han menar när han använder en term