Nekromanti Fransk SF/Fantasy?

Olle Linge

Snigel
Yo. Jag har som en del listat ut varit i Frankrike i veckan och det väckte mitt intresse att läsa franska igen. Min bror har köpt en del SF som jag har läst innan, så det kanske kunde vara något. Samtidigt känns det lite dumt att läsa översatt litteratur om man inte måste. Så därför:

Känner ni till någon bra fransk rollspelsrelaterad (vilket litteratur är inte det förresten?) litteratur? SF/Fantasy eller något åt det hållet vore trevligt. Mastodontromaner är kanske inte att föredra, men jag tror att jag kan tillräckligt med franska för att ta mig igenom det mesta. Kasta lite namn på mig så att jag kan kolla upp!

Organ

Out of time, out of mind
Jules Verne? (Han är visserligen den ende franske SF-författaren jag känner till, men han är å andra sidan Kungen alla kategorier.)

/Anders

Olle Linge

Snigel
Förstås [ANT]

Bra tips, även om jag har läst kanske hälften redan och jag känner mig inte motiverad att läsa resten.

liftarn

Veteran
Kommer ihåg en fransk sf-bok jag läst (i svensk översättning). Kommer tyvärr varken ihåg titel eller författare. Boken var däremot ganska bizarr. Handlade om en rysk uppfinnare som bl.a. blir känd jeansmodell och skaffar sig evigt liv. Han hamnar också i tunnelbanan i Paris där regeringen kör runt tåg med missiler.