Jag satt och såg igenom min Hornblower-dvdbox med Vulf häromdagen och vi såg då avsnittet "The Frogs and the Lobsters", ett ganska behagligt avsnitt med en skurk med löjeväckande ridstil och ännu löjligare sätt att utropa "Vive le Roi!", men det osm etsat sig fast i mitt minne är konversationen när Marquis de Moncoutant upptäcker resterna av sin konstsamling. Han frågar var resten av hans tavlor är och får då svaret av den revolutionäre borgmästaren (före detta linnehandlaren): "They had no practical use; they were used as fuel for the fires."
Nu undrar jag då som följer, var det verkligen så? Fanns det en uppfattning i det revolutionära Frankrike att konst som inte fyllde någon nytta var värdelös, eller är det bara något som manusförfattarna hittat på för att förtydliga fransmännens främmandeskap och som katalysator för markisens nervösa sammanbrott som kulminerar i hans guljotinfest på bytorget?
För övrigt är Franska Revolutionen är underskattad miljö för rollspelande.
Storuggla, We are Uz
Nu undrar jag då som följer, var det verkligen så? Fanns det en uppfattning i det revolutionära Frankrike att konst som inte fyllde någon nytta var värdelös, eller är det bara något som manusförfattarna hittat på för att förtydliga fransmännens främmandeskap och som katalysator för markisens nervösa sammanbrott som kulminerar i hans guljotinfest på bytorget?
För övrigt är Franska Revolutionen är underskattad miljö för rollspelande.
Storuggla, We are Uz