Nekromanti Fredlös i Soldarn

Belsebubben

Veteran
En av mina spelare har råkat i klistret efter ett misslyckat inbrottsförsök på borgen i Katharsis. Efter ett par dagars tortyr blir han dock räddad av sina medspelare, som via latrinen smyger sig in nattetid under midsommarfesten. De undkommer osedda. Men en av Hertigens män som förhörde spelaren har ett gott signalement på den infångade. Han har nämligen ett stort häxmärke över ena ansiktshalvan. Nu undrar jag över hur lagen fungerar i ett sådant här fall. Kan herigens man tillsammans med lagmännen dömma spelaren till fredlös direkt och sätta upp nyheten om detta i staden? Eller måste de först sätta ut en efterlysning och sedan vid ett infångande ställa den tilltallade inför rätta för att där dömmas till fredlös eller kanske något ännu värre? Och räknas han som fredlös fram till ett eventuellt gripande? Och hur fungerar det att leva som fredlös överhuvud taget? Är den ända påverkan den att man inte har några rättigheter inför lagen. Någon som har kunnskap i hur det det fungerade rent historiskt sätt?

Tacksam för idéer :gremlaugh:

//Belsebubben har inga medeltida lagböcker i bokhyllan.

Necromaniac

Veteran
Av vad jag vet (dvs int så mkt) så måste dom fånga in snubben först, för att sedan döma denne till det brott han förtjänar. För att fånga in honom bör det vara lämpligt att sätta upp ett pris på dennes huvud (utifall att de inte vill göra det själva.

Jag skulle säga att han kan dömas fredlös direkt, vilket ju leder till att han kan rätteligen dräpas av vem som helst utan straff.
Belöning kan också utfästas beroende på hur illa det är.

Anzgar

Veteran
Soldarn är ett feodalt Rike som styrs med de feodala principerna att den som har högst titel bästemer. Alltså är Hertig Basur av Två Lansar (Hertig över Kathar ) den som bestämmer över invänarna i Kathar.
Detta betyder att han omedelbart kan begära rollspelspersonen ska bli tillfångatagen, Antagligen skickar han ut några av sina vasallridare att ta hand om personen i fråga.
Men han kan inte oficielt döma personen för något brott.
I Soldarn är det nämligen så att man har ett väldigt välutvecklat rättsväsende.
Det Soldiska rättsväsendet dellas up i tre dellar : Tinget Grevetinget och Hertigtinget.
I Tinget utrönas oftast de mindre tvisterna grövre brott hamnar i Grevetinget och de allra grövsta brotten hamnar hos Hertigtinget.
Dett brot som rollspels personen har begåt borde bedömas som Ståld eller grov stöld villket leder till att domen komer att beslutas i grevetinget.
Lite info om Grevetinget.
Grevetinget omfatar det geografiska området av grevskapet, det sammankallas vanligtvis åtta gånger per år.
Tills dess att grevetinget har sammankalats komer nog rollpersonen att vara fängslad i väntan på dom.
litte exstra info : det fins iprincip bara ett sätt för rollpersonen att inte bli dömd och det är om han kan skrapa ihopp fem fria män som kan svära på att han är oskyldig (samt att de också måste svära vid Aurias och Pelias ). om detta skulle ske skickas fallet vidare till hertig Tinget villket bara sammankallas två gånger per år. detta skulle ge rollpersonen tid att fly/rymma. jag tror inte att det fins någon chans att han skulle kuna bli friad i Hertigtinget. dett fins dock några problem med mitt ovanstående förslag : vem vågar gå emot Hertigen och svära på rollpersonens oskyldighet i Grevetinget. inte någon tror jag, jag menar hertigen är en så otroligt mäktig och inflytelse rik man att inte äns om han påstod att gräset på marken var orange fast än dett är grönt så skulle en vanlig fri man öppet våga sätta sig imot honom.
sumering: jag tror alltså att rollspelspersonen kommer bli dömd till fredlöshet och bli tyungen att lämna soldarn.

Hopas du fick någonting utt av allt detta, det blev ganska osamanhängande. :gremwink:
ursäkta min Dyslexsi.

Serek Mörke

Veteran
Hur det går till i just Soldarn vet jag inte, men om vi drar paralleller till medeltida kontinentaleuropeisk praxis borde frågorna besvaras på följande sätt:

Kan herigens man tillsammans med lagmännen dömma spelaren till fredlös direkt och sätta upp nyheten om detta i staden? Eller måste de först sätta ut en efterlysning och sedan vid ett infångande ställa den tilltallade inför rätta för att där dömmas till fredlös eller kanske något ännu värre?
Svaret på fråga är: Nej, personen behöver inte först bli infångad för att dömas. Alla fria män har rätt att föra sin talan inför tinget, men detta faktum förhindrar inte att tinget/magistraten kan sätta sig till doms över en icke närvarande person. Principen att den anklagade inte kan dömas i sin frånvaro är ganska modern och är än idag inte utan undantag.

Och räknas han som fredlös fram till ett eventuellt gripande?
I princip blir han inte fredlös förrän tinget förklarat honom så, men betänk att Hertigen själv utövar den högsta domsmakten inom sitt jurisdiktionsområde och om han säger att personen i fråga är fredlös så är han det, i alla fall i praktiken.

Och hur fungerar det att leva som fredlös överhuvud taget? Är den ända påverkan den att man inte har några rättigheter inför lagen.
Ja, detta är den "enda" effekten av att bli förklarad fredlös, men konsekvenserna är allmänt sätt väldigt otrevliga. Fredlösa personer åtnjuter inte lagens och samhällets beskydd och är således fullständigt rättslösa. Förutom den rent uppenbara effekten att vem som helst kan slå ihjäl den fredlöse utan reprisalier, så lär dessutom all egendom personen ägde konfiskeras. (Obs eftersom personen är fredlös kan han/hon aldrig, i lagens namn äga någonting igen.) Ingen vettig männsiska vill längre kännas vid den fredlöse och han/hon blir troligtvis omedelbart förskjuten av sin familj. Ur ett rättsligt och socialt perspektiv finns personen helt enkelt inte längre.

Hur det är att leva som fredlös har jag som tur är ingen aning om :gremgrin:.

Serek

Tja, han kan nog döma dem fredlösa i sitt hertigdöme utan nån rättegång, han var ju redan fängslad av någon anledning.

Mer kan han skicka eventuella bevis till kungen antar jag, för att få honom dömd till fredlös i hela landet.

Mina rp blev förvisade från ett hertigdöme efter rättegång, o han skickade vidare fallet till kungen, eftersom rp var adliga så antog han att kungen ville ha nåt att säga. Efter att rp gjort kungen en tjänst :gremlaugh: så hävde han domen.

storken

Warrior
Varför fråga frågor som det inte finns svar på?
Hitta på svar själv istället för att låta någon annan göra det.