Nekromanti Fria egenskaper som ingame-kategorier

Man Mountainman

Storsvagåret
Det följande är en smula märklig och abstrakt idé vars livskraft jag inte kan gå i god för. Avgör själva.

"Fria egenskaper som ingame-kategorier", alltså? Med "fria egenskaper" menar jag det system vissa rollspel har, där spelarna är fria att själva dikta upp namnen på sina färdigheter o. dyl., och där man sedan får tolka dessa namn för att avgöra vilken färdighet som passar i vilken situation. En rollperson som är bra på att rida till häst kan alltså ha en färdighet som heter "rida" eller "ryttare", men också "hästkarl" eller rentav "nomadkrigare från häststäpperna". Den sista kunde man också tolka så att rollpersonen är bra på att skjuta med båge från hästrygg, att hitta vatten, att färdas långa sträckor utan vila osv. Fördelen med denna typ av öppna egenskaper är att de med lite kreativitet kan låta spelvärdena förmedla rollpersonens karaktär och bakgrund.

Men fria egenskaper är ändå för det mesta till enkom för att beskriva rollpersonen, och kräver en uttolkning mot bakgrund av en redan befintlig spelvärld. Min tanke var ifall man istället kunde använda de fria egenskaperna för att definiera spelvärlden, genom att låta de egenskapsnamn spelarna hittar på definiera grundläggande kategorier i denna spelvärld.

Detta skulle t.ex. betyda att "rida" och "ryttare" inte bara var två namn på en och samma sak, en aktivitet som måste förstås mot bakgrund av en redan befintlig spelvärld befolkad av hästar och ryttare. Istället håller man spelvärlden öppen, utgår från de två egenskapsnamnen och låter dem benämna två väsenskilda fenomen i spelvärlden. Att rida är en sak, att vara ryttare en annan. Exakt vari skillnaden består kan vara öppet för tolkning och diskussion inom spelgruppen; poängen är att man inte helt enkelt antar att båda syftar på samma aktivitet, utan att de har olika innebörd i spelvärlden. Det behöver inte heller röra sig om substantiellt olika aktiviteter -- i bägge fallen handlar det uppenbarligen på något sätt om att befinna sig på en hästrygg -- men förståelsen av dessa två kategorier inom spelvärlden kan skilja sig åt. Kanske är "rida" något de lägre klasserna ägnar sig åt, medan "ryttare" är en titel förbehållen adeln. Färdigheterna används på samma sätt när det handlar om att sitta till häst, men är distinkta kategorier inom spelvärlden med olika associationer, värderingar och konsekvenser.

Man skulle inte behöva låta spelvärlden vara helt obestämd från början, men man skulle ha ett öppet sinnelag och vara beredd att revidera den. När spelarna gjort sina rollpersoner, kan man titta på de olika egenskaperna och föra in dem som kategorier i världen. Även om man ursprungligen haft en vag idé om att det ska finnas hästar och ryttare i världen, är det först efter att man tittat på rollpersonerna och deras färdigheter som man ser att det finns ett behov av att göra en skillnad på att helt enkelt "rida" och att vara en "ryttare".

Poängen med systemet skulle vara att låta spelarna känna att deras val av färdighetsnamn inte bara är kosmetika, utan verkligen har koppling till spelvärlden genom att de bidrar till att definiera den. Färdigheterna blir både en del av spelmekaniken på sedvanligt vis och keywords som kopplar ihop rollpersonerna med en setting de bidragit till att utforma. Samtidigt kommer settingen att vara regelmässigt centrerad kring rollpersonerna genom att inte på förhand etablera ramarna för hur en möjlig rollperson kan se ut, utan tvärtom styras av hur spelaren valt att utforma sin rollperson.

Reglerna kan sedan kräva att spelledaren tar hänsyn till de namn spelarna valt för sina färdigheter genom att skapa spelledarpersoner i termer av dessa kategorier, låta spelledarpersoner vara extra tillmötesgående mot den rollperson som har samma färdighet osv. Rollpersonernas samlade färdighetsnamn blir en katalog av nyckelord som benämner olika centrala aspekter av settingen, som alla spelare seedan måste förhålla sig till.

Mogger

Hipsteranka
Jag gick i samma tankar tankar för något år sedan.

Tanken med Horisont är att det från ruta ett ska vara en gemensam kreativ process. Under karaktärsskapandet uppmuntras deltagarna att ta ställning till karaktärernas omvärld - hur ser den ut, vilka befolkar den, vilka konflikter driver den o.s.v. Men allt tar till en början avstamp i karaktärerna. En viktig pusslbit här är det jag kallar Aspekter. Regelmässigt innebär de en liten bonus vid konflikter men dessutom beskriver de karaktärens plats i berättelsen och därmed även bitar av settingen. En typisk aspekt kan vara "Jagad ökänd kapare". Jagad av vem? Varför är karakären kapare? Hur känd är hon? Var bedriver hon sin kaparerksamhet? I rymden, på haven, bland molnen? O.s.v. En aspekt som "Inspektör inom Entropibyrån" ger ännu fler frågor, och varje svar ger fler bitar om settingen och berättelsen. "Skolad vid kejserliga pilotakademin", "Golem" och "Känd som aetervävare" ger flera andra svar. Till sin hjälp har deltagarna ett lexikon med namn, termer och platser som alla tillsammans definierar, vid behov, eller bara använder som inspiration.
Vi spelade det aldrig, men det är ett projekt som jag ibland tillåter mig att fundera lite på. :gremsmile: