NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
Jag föreslår att alla gamla äventyr skrivs om för att passa den nya ank-stilen! Svavelanka, Oraklets fyra fjäderfän, Anklandet, Kvackandet från forntiden, Ankkonungens pyramid etc.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Alltså, jag utgår från att den förenkling ligan skriver om är att köra uteslutande på ankor. Då slipper man slösa tid på att välja BÅDE folkslag OCH yrke. Istället väljer man bara ankfärg: vit - köpman, brun - krigare, svart - pirat.

Några fler färger får införas som lila för magiker och grönspräcklig för jägare.

Sedan kan färdigheterna rationaliseras ned till Simma och Slåss.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Undrar bara över en grej med det här? Varför blir folk till sig över att döda skogen och dimön kommer tillbaka? Jag har ju spelat dem äventyren trettio gånger mellan 86-94. Är det inte roligare om vi får spela nya äventyr? Den döda ön eller dimmiga skogen. Spindelkonungens pyramid fattar jag inte ens. Vad äter egentligen monster i dungar, det är så sjukt att dem finns.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
460
Location
Linköping
Det är frågan om det var titanen eller tiden man refererade till i det gamla namnet. För ordet cronos är ju båda medan på latin säger man ju inte att man har lite dåligt Saturnus, utan tempo.
Får köra det andra ordet för tid Kairos (tid för handling, subjektiv tid, tillfälle) istället för Chronos (linjär objektiv tid). I Kairos jobbar tidsmagikerna med att manipulera lokal tid. Sakta ned upplevelsen av tid för vissa men inte för andra så att det upplevs som att den som tiden inte saktas ned för gör saker jättesnabbt. Tidsmagikerna kan också exakt hitta tillfället då man ska göra något för att lyckas. En del skulle kalla det tur, andra tajming. Inte konstigt att makthavarna vill ha dem på sin sida.
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
115
Location
Malmö
Jag är nog beredd att sätta pengar på att det här innebär att man släpper ett nytt Ärans Väg där också Roger Undhagen får möjlighet att skriva avslutningen på kampanjen. Det har väl redan varit tal om något sådant tidigare?
Alltså, jag föreslog det på skämt som en framtida peak nostalgi. Sedan anmälde sig @Mekanurg som frivillig spökskrivare... 🤯
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
115
Location
Malmö
De nämner Dimön och Döda skogen - så de kommer att utgå från DoD84? Har de månne uttycklingen sagt om de ska köra med procenttärningar?

Mer än något annat undrar jag hur de kommer att strömlinjeforma och modernisera den centrala BRP-konstigheten: Att det finns två parallella och inkompatibla resolutionssystem, alltså motståndstabellen och färdighetsslagen.

Jag har förundrats över att jag inte sett mer skrivet om det här genom tiderna. Missade jag den stora diskussionen om det? Hade alla sin egen självklara lösning back in the day? Eller hade alla samma lösning som jag bara inte känner till?

MOTSTÅNDSTABELLS- OCH FÄRDIGHETSSLAGSRAGE! 😡


PS. Och hur hanterar de bristen på kontakt mellan grundegenskaper och färdigheter, som hängde med till Expert?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,136
Location
Umeå
Missade jag den stora diskussionen om det?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,155
Location
The Culture
Undrar bara över en grej med det här? Varför blir folk till sig över att döda skogen och dimön kommer tillbaka? Jag har ju spelat dem äventyren trettio gånger mellan 86-94. Är det inte roligare om vi får spela nya äventyr? Den döda ön eller dimmiga skogen. Spindelkonungens pyramid fattar jag inte ens. Vad äter egentligen monster i dungar, det är så sjukt att dem finns.
Jag är inte så entusiastisk för Dimön och Döda skogen, men lite entusiastisk för äventyr i samma stil som Dimön och Döda skogen.
 
Top