Fria Ligan vs. Äventyrsspel

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Utifrån Fria Ligans tillväxt av resurser (Järnringen m.fl.) samt IP:n som Mutant, Symbaroum, Alien och nu senast The One Ring så börjar jag undrar om man nu är stora nog för att mäta sig med Äventyrsspel under deras glansdagar.

Förslag på parametrar:
  • Försäljning: Den enorma efterfrågan som fanns nationellt på 80-90-talet vs. Ligans internationella framgångar
  • Marknadsföring: Äventyrsspel hade med Tradition sin egen spelbutikskedja samt distributionsnätverk leksaksaffärer och bokhandlare, Spelkongressen och Sinkadus. Fria Ligan har Facebook, Kickstarter, Maillistor, Podcasts.
  • IP mässigt: Äventyrsspel hade Chock/Chill, Sagan om Ringen, KULT, Drakar och Demoner, Mutant, Mutant Chronicles och Stjärnornas Krig. Ligan har såhär långt Alien, Sagan om Ringen och Tales from the Loop samt internationella framgångar med Mutant och Symbaroum.
  • Hävstångsmässigt: Äventyrsspel hade Stjärnornas Krig filmerna och Mutant Chronicles. Fria Ligan har Alien-filmer, LOTR/Hobbit-filmer samt Tales from the Loop TV/Film på gång.
  • Konkurrensmässigt: Äventyrsspel dominerade ju nationellt med en fåtal undantag (Lancelot Games och Titan Games?) medan Fria Ligan ändå har viss konkurren med andra svenska aktörer. Internationellt har jag ingen aning.
  • Regelmässigt: Inlånade BRP från Chaosium vs. Ligans YZ-motor?
  • Kvalitetsmässigt (Illustrationer/Layout/Korrektur): Dagens teknik ligger ju på en helt annan nivå. Möjligtvis var korrekturen ibland bättre förr.
  • Resursmässigt: Hur många tjänster hade man Äventyrsspel? Hur många finns hos Fria Ligan?
  • Fler faktorer?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Rymdhamster;n343984 said:
Ligan har även Coriolis och Svärdets Sång. Båda släpta internationellt.
Och även oktoberlandet, Spelet om Morwhayle och Svavelvinter på svenska...

Henke

Rymdhamster;n343985 said:
Och även oktoberlandet, Spelet om Morwhayle och Svavelvinter på svenska...
Fast tyvärr känns det som dessa tre har nått slutet på sin produktion... (fast det har ju å andra sidan alla Äventyrsspels gamla produkter) :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Henke;n343986 said:
Fast tyvärr känns det som dessa tre har nått slutet på sin produktion... (fast det har ju å andra sidan alla Äventyrsspels gamla produkter) :)
Ah, ser ut så. Jag trodde de fortfarande gick att köpa i deras butik, men tydligen inte.

zonk

muterad
Henke;n343981 said:
  • Regelmässigt: Inlånade BRP från Chaosium vs. Ligans YZ-motor?
Kan vi inte komma överens om att kalla det MYZ-motorn?

2097

deleta mitt konto tack
mutant chronicles finns som långfilm. och har för mig att dom äger conan?!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
2097;n344006 said:
mutant chronicles finns som långfilm. och har för mig att dom äger conan?!
Conan (barbaren alltså, inte O'Brien) ägs av Paradox, på något sätt. Så varken Äventyrsspel eller Fria ligan.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Rymdhamster;n343988 said:
Ah, ser ut så. Jag trodde de fortfarande gick att köpa i deras butik, men tydligen inte.
* Alla Fria Ligans tryckta grejer till Oktoberlandet förutom rollformulären finns att köpa i deras webshop.
* Spelet finns också på SF-bokhandeln samt andra fysiska rollspelsbutiker. Sist jag kikade fanns där även karta och rollformulär.
* Lintovaffären går att köpa via Publit, alternativt i något ex av konvents-pocketen på SF-bokhandeln i Göteborg. Jag tror de hade ett eller två kvar sist jag var där.
* Slutligen finns nog Fenix-numren med Oktoberlandsinnehåll också att köpa via Åskfågeln.

Det enda som faktiskt är ur tryck är egentligen regeldelen till första upplagan från 2006. Jag tror också att det är svårt att nu få tag på de tärningar och marker som fanns på kickstartern 2016.

Hälsar

Christian

Ymir

Liten kantbaron
Fria ligan tycks inte ha alls samma dominanta ställning som Äventyrsspel, eftersom marknaden är brokigare och har fler aktörer idag.

Däremot tycker jag att deras internationella framgångar, och Helmgasts, är väldigt signifikanta, men en jämförelse är mycket svår att göra eftersom det är en helt annan era nu, där nördkultur har en helt annan ställning. Äventyrsspel var verksamma under en formativ era för nördkulturen, som bidrog till den situation vi har idag.

En mycket sorglig sak för mig som skribent med dagens rollspelsvärld är att möjligheterna att få skriva på svenska blir mindre och mindre. Det är en faktor som gör att jag ibland är lite bitter över utvecklingen, men i stort är det givetvis jättekul att svenska rollspel slagit utomlands.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Henke;n343986 said:
Fast tyvärr känns det som dessa tre har nått slutet på sin produktion...
Fiktionslek;n344008 said:
* Alla Fria Ligans tryckta grejer till Oktoberlandet förutom rollformulären finns att köpa i deras webshop.
Doh! Jag måste ha kollat i den engelska webshoppen =D

Så Oktoberlandet men även stora delar av Svavelvinter (ej regelbok och karaktärsblad) verkar finnas till salu ännu, så båda borde räknas. Även om Svavelvinter verkar vara väldigt nära slutet.

Henke

Ingen skulle antagligen bli gladare än jag om Svavelvinter och Oktoberlandet fick en fortsatt utgivning, men det är väl iaf 5-6 år sedan Svavelvinter fick något material och 2-3 år sedan för Oktoberlandet?

...och visst är det svårt att jämföra, men det känns någonstans som att Fria Ligan närmar sig den storhet som Äventyrsspel hade på sin tid... även om jämförelsen kan bli skev av ovan nämnda anledningar. Sen kan man väl såklart säga att Alla nutida förlag rider på den våg som Äventyrsspel en gång skapade...

Rymdskeppet

Veteran
Ligans publik består av tidigare äventyrsspelare och invanda utländska spelare. Äventyrsspel skapade i princip sin egen publik genom försäljning i leksaksaffärer osv. Ligans produkter kanske håller högre kvalitet än äventyrsspels men deras oförmåga att locka nya spelare till hobbyn gör att deras kulturgärning måste ses som mindre. Med det sagt go Ligan!

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
Rymdskeppet;n344027 said:
Ligans publik består av tidigare äventyrsspelare och invanda utländska spelare.
... deras oförmåga att locka nya spelare till hobbyn gör att deras kulturgärning måste ses som mindre.
Intressant! Har du några belägg för det?

Mogger

Hipsteranka
Jag skulle hävda att FL har sprungit om ÄS, och det på grund av deras internationella framgångar. ÄS var trots allt en svensk (eller i bästa fall nordisk) företeelse. Att de dessutom gör det vid en tidpunkt när det formligen kryllar av spelföretag gör bedriften enbart större!

Dessutom gör de på det hela taget betydligt bättre spel :)

crilloan

Swordsman
Har köpt på mig en del av deras produkter men inte spelat. (vare sig Svavelvinter reglerna eller MYZ funkar för mig, men smaken är olika)

Förhoppningsvis ska kickstartade Hindenburg gå att spela utan MYZ-motorn :)

C

OnT
Äventyrsspel skapade en marknad i en tid då det inte fanns lika stort utbud och tillgänglighet av subkulturer som internet har gett upphov till.
Det går inte riktigt att jämföra. Men det är kul att de går bra för dom i Fria Ligan oavsett

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Henke;n343981 said:
Utifrån Fria Ligans tillväxt av resurser (Järnringen m.fl.) samt IP:n som Mutant, Symbaroum, Alien och nu senast The One Ring så börjar jag undrar om man nu är stora nog för att mäta sig med Äventyrsspel under deras glansdagar.

Förslag på parametrar:
  • Resursmässigt: Hur många tjänster hade man Äventyrsspel? Hur många finns hos Fria Ligan?
Under Ä-spels guldår bestod (fluktuerade år från år) redaktionen av 3-4 personer, ateljén av 2-3 personer, sälj av 2-3 personer, lagret av 1-2 personer, reception 1 person. Därtill delade Ä-spel och Tradition på ekonomifuktionen (2 personer). Så mellan 9 och 14 heltidstjänster. Vi var en framgångsrik hegemon på rollspelsmarknaden med massiv närvaro från Ystad till Kiruna. Inget svenskt företag idag kommer i närheten av Ä-spel anno 1987.

Henke

Mekanurg;n344130 said:
Under Ä-spels guldår bestod (fluktuerade år från år) redaktionen av 3-4 personer, ateljén av 2-3 personer, sälj av 2-3 personer, lagret av 1-2 personer, reception 1 person. Därtill delade Ä-spel och Tradition på ekonomifuktionen (2 personer). Så mellan 9 och 14 heltidstjänster. Vi var en framgångsrik hegemon på rollspelsmarknaden med massiv närvaro från Ystad till Kiruna. Inget svenskt företag idag kommer i närheten av Ä-spel anno 1987.
Nu är jag osäker på hur många heltidsanställda man är på Fria Ligan, men man har nog en bit kvar till det antalet personer. Jag undrar dock ändå om dåtidens närvaro och försäljning är på samma nivå som den Fria Ligan har idag på en global marknad. Jag har förstås ingen aning alls utan tycker mest frågeställningen är intressant.

Mogger

Hipsteranka
Det är ju lite som att jämföra Beatles med Drake. Det är så stor skillnad i hur man konsumerar och förmedlar tjänster i produkter idag så på många sätt är inte frågeställningen relevant.

Jag tror att det viktiga att ta med sig är att det Äspel skapade lever vidare idag. Vilket är fantastiskt.

Det sagt tycker jag att vi ibland, av respekt för Äspels giganter, glömmer att dagens spelmakare är sjukt duktiga, ambitiösa och inte minst framgångsrika. Visst, inte alla och många av oss kanske inte heller har den ambitionen.

Kort sagt; Hylla arvet, hylla arvtagarna!

DanielSchenström

Swashbuckler
När jag bedömer spelföretag i allmänhet utgår jag från vad som intresserar mig själv främst. I den jämförelsen vinner Äventyrsspel med Kult. Har inte varit intresserad av nåt FL gjort än så länge. (Har spelat MUA och samma SL har flera av de andra produkterna så jag lär få pröva dem också.)