Fria Ligan vs. Äventyrsspel

entomophobiac

Low Prep High Play
Henke;n343981 said:
Utifrån Fria Ligans tillväxt av resurser (Järnringen m.fl.) samt IP:n som Mutant, Symbaroum, Alien och nu senast The One Ring så börjar jag undrar om man nu är stora nog för att mäta sig med Äventyrsspel under deras glansdagar.
Inget kan mäta sig med Äventyrsspel! Så är det bara. :)

Personligen tycker jag det är ointressant med Alien, LotR, etc. Hade hellre sett fler produkter som Coriolis, som bara rakt av gör sin egen grej. Men företag behöver ju tjäna pengar också och etablerade varumärken kan jag tänka mig ger en hel del "gratis" reklam.

Men det är urhäftigt att rollspelssverige finns på den internationella kartan!

Rymdskeppet

Veteran
Monokel;n344030 said:
Intressant! Har du några belägg för det?
Bara anekdotiska sådana.

Jag tillhör själv landets yngre.spelare. Jag började själv spela när jag var 15 och då inte genom ett av Ligans spel. Jag började med en gammal DoD 94 box jag ärvt av min morbror efter att inspirerats av (den i min mening utmärkta podcasten) rollspelsklubben. Jag hittade ligans spel först när jag och min spelgrupp gradvis blivit mer seriösa och frustrerade över de sunkiga DoD-reglerna.

Jag har en sisådär 10 jämnåriga vänner som spelar rollspel och ingen av dem har haft någon kontakt med ligan-spel innan jag introducerade dem. De kommer alla från D&D/critical role hållet.

Bonusanekdot som stärker min poäng:

Det finns mig veterligen två tillfällen där Ligan talar om tillväxt i sin pod 1: i ett gammalt avsnitt talar de om hur en spelledarkurs har anordnats för spelet om morowayle och 5 små spelledare har utexaminerats. 2: i ett av de senare avsnitten där de talar om ett gäng tonåringar som besökte deras kontor under alien-release-eventet.

Alla ovan nämnda är samma personer, jag och min spelgrupp (tack fria ligan för omnämnande i er pod =D).

Fria Ligan har alltså värvat fyra personer till rollspelshobbyn =/

krank

Går ondskans ärenden
Rymdskeppet;n344169 said:
Jag tycker att det där verkar vara ett jättekonstigt sätt att räkna, och att det känns som ganska enorma överdrifter och ett ganska så väldigt märkligt övergeneraliserande utifrån extremt lite anekdotisk "data".

Rymdskeppet

Veteran
krank;n344171 said:
Jag tycker att det där verkar vara ett jättekonstigt sätt att räkna, och att det känns som ganska enorma överdrifter och ett ganska så väldigt märkligt övergeneraliserande utifrån extremt lite anekdotisk "data".
Det var ett skämt. Ligan har gjort en enorm gärning för svenska rollspel men utifrån min begränsade erfarenhet har de inte lyckats attrahera nya, unga spelare vilket inte är så konstigt givet konkurrens från datorspel och annat.

Bifur

Veteran
Rymdskeppet;n344169 said:
Kul anekdot, men kan inte tänka mig att Ligan ligger så mycket sämre till än någon annan producent, dvs de flesta gör antagligen rätt dåligt ifrån sig när det gäller att konkret locka in nya spelare genom sin produkt. (Kanske är DnD ett undantag?) Någonstans har jag fått för mig att mycket få idag skaffar ett spel utan att först introduceras på något annat vis - medan det bevisligen var rätt vanligt på 80-talet. Det enda i Sverige jag kan komma på som kan peka på motsatsen är att Handbok för Superhjältar säljs på Akademibokhandeln - där sker kanske en del köp på chans? Vi får se hur det ser ut när målgruppen börjar bli tonåringar om några år.

Rangertheman

Myrmidon
Sagospelet Äventyr, Handbok för Superhjältar och (faktiskt) DDR2016 tror jag har lockat flest nya, unga spelare bland de moderna svenska spelen. Men jag tror också det är många av oss "gamlingar" som spelat Fria ligans spel med barn och unga i vår närhet. Så räknar man även indirekt rekrytering ligger sannolikt FL bra till.

Rymdskeppet

Veteran
Bifur;n344186 said:
Kul anekdot, men kan inte tänka mig att Ligan ligger så mycket sämre till än någon annan producent.
Givetvis inte, svenska rollspel är en generellt en 70-80-talist företeelse. Jag vet några få som introducerats av sina föräldrar men de tenderar att inte bli särskilt aktiva. Det jag har upplevt som den huvudsakliga inkörsporten är actual-play poddar

Rymdskeppet

Veteran
Rangertheman;n344198 said:
Sagospelet Äventyr, Handbok för Superhjältar och (faktiskt) DDR2016 tror jag har lockat flest nya, unga spelare bland de moderna svenska spelen. Men jag tror också det är många av oss "gamlingar" som spelat Fria ligans spel med barn och unga i vår närhet. Så räknar man även indirekt rekrytering ligger sannolikt FL bra till.
Att föräldrar och fritidsledare introducerar barn och unga är viktigt och framför allt roligt för de inblandade. Jag vill inte ta det ifrån någon men samtidigt menar jag att introduktion via förälder eller annan äldre närstående inte kan räknas som riktig tillväxt.

Hur hur ofta tycker barn om samma saker som sina föräldrar, speciellt sånt som föräldrarna vill att de ska tycka om? Det kan ju vara trevligt som bonding men vill vi ha verkligt engagerade rollspelare som kan bära vidare hobbyn måste vi ha människor som upptäcker hobbyn själva och förälskas.

Hur man kan få till det är en diskussion för en annan tråd.

Äventyr är kanske bäst i den kategorin eftersom att den vänder sig till så pass små barn att man hinner inpränta spelformen på dem när de är små och sedan låta dem hitta tillbaka till det när de är 12-13 ungefär.

(Det var inte min mening att utmåla någon som gamling förlåt om det verkade så)

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Gurgeh;n344007 said:
Conan (barbaren alltså, inte O'Brien) ägs av Paradox, på något sätt. Så varken Äventyrsspel eller Fria ligan.
Mer exakt ägs de av Cabinet Entertainment, Fredrik Malmbergs licensieringsbolag, som tidigare hette Paradox Entertainment. Det bolaget grundades i samband med Target Games konkurs 1999 och flyttade 2004 till Los Angeles (där Stockholmsfilialen blev nuvarande Paradox Interactive, det stora spelbolaget. De är idag helt separata).

Cabinet äger i sin tur rättigheterna till Conan the Barbarian, alla Robert E. Howards verk, Solomon Kane, Kull of Atlantis samt rollspelsvarumärkena Mutant, Kult och Mutant Chronicles.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
gabrielledebourg;n344291 said:
Cabinet äger i sin tur rättigheterna till Conan the Barbarian, alla Robert E. Howards verk
Jag trodde Howards böcker gått ut i publik domain nu?

lupmet

Swordsman
Äventyrsspel hade Sinkadus, mig veterligen har inte Fria Ligan något liknande. Sinkadus som en nyhetsförmedling och trendspaning kan säkert jämföras med deras pod (lyssnar inte på den eftersom jag föredrar att läsa framför att lyssna) men tidningen gav en plattform att sprida nya regler, äventyr och allmänt material. Med tanke på hur stora Ligan är nu borde de kunna få en hel del skribenter att skicka in material till en bloggliknande plattform e.dl. (Jag tror inte på papperspublicering och en hårt designad PDF är normalt värdelös att läsa på en skärm, bättre då att ha det som en blogg, wiki eller epub.) Fenix fyller Sinkadus skor riktigt bra, som kulturbärare och sammanhållande faktor, men de räknas inte i denna jämförelse för det inte är Fria Ligan som ligger bakom Fenix.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
lupmet;n344660 said:
Äventyrsspel hade Sinkadus, mig veterligen har inte Fria Ligan något liknande. Sinkadus som en nyhetsförmedling och trendspaning kan säkert jämföras med deras pod (lyssnar inte på den eftersom jag föredrar att läsa framför att lyssna) men tidningen gav en plattform att sprida nya regler, äventyr och allmänt material. Med tanke på hur stora Ligan är nu borde de kunna få en hel del skribenter att skicka in material till en bloggliknande plattform e.dl. (Jag tror inte på papperspublicering och en hårt designad PDF är normalt värdelös att läsa på en skärm, bättre då att ha det som en blogg, wiki eller epub.) Fenix fyller Sinkadus skor riktigt bra, som kulturbärare och sammanhållande faktor, men de räknas inte i denna jämförelse för det inte är Fria Ligan som ligger bakom Fenix.
Fast Ligan har ju sitt CCP initiativ där skribenter kan både sälja och skänka material till flera av deras spel. Den tillsammans med podden gör ju mycket det som Sinkadus gjorde för Äventyrsspel.

Zire

Swashbuckler
Och eftersom Fenix finns idag så finns inte behovet av ett Sinkadus. Fenix kan jag trots allt köpa på Ica Maxi.