Dimfrost
Special Circumstances
Med ”fria spelvärden” menar jag spelvärden som inte tas från någon fördefinierad lista, utan är produkter av spelarnas och spelledarens fantasi. Sådana återfinns ibland annat Heroquest, FATE, Over the Edge och Unknown Armies. I vissa fall kompletteras de av mer klassiska spelvärden, till exempel färdigheter av mer normalt stuk i Fate och grundegenskaper (Body, Mind, Soul, Speed) i Unknown Armies. Man skulle kunna argumentera för att egenskaperna i Västmark också är fria spelvärden, fast med en väldigt uttömmande lista på exempel. Så fungerar de fria värdena i de flesta fall: de ger möjligheten att representera saker som inte mäts i speltermer i mer traditionella system, som kontakter, vänner, fiender, rikedom, innehav av särskilda föremål och liknande. I Unknown Armies är det dock bara färdigheter som är fria.
Poängen med fria spelvärden är främst att systemet automatiskt blir heltäckande, eftersom man lämnar alla dörrar öppna och inte riskerar att missa något. Till viss del kan man nå samma reultat genom tillräckligt breda färdigheter och sedan fria specialiseringar (något som verkar vara vanligare än fria spelvärden i övrigt), så länge det är just färdigheter man vill ha fria. Dessutom blir det lätt att hantera de mest skiftande rollpersoner och egenskaper; någon på www.rpg.net nämnde att man utan problem kan spela en intelligent nyans av blått i Over the Edge. Det är också enkelt att konvertera system till andra spelvärldar när man använder sig av fria spelvärden.
Detaljisterna och simulationisterna klagar naturligtvis, men det tar jag ingen vidare hänsyn till; det är sällan ett problem, förutom i Over the Edge där man endast har tre Traits och en Flaw att beskriva sin rollperson med. Det kan vara svårt att komma på lämpliga värden om man inte riktigt har sin rollperson klar för sig, men det kan åtgärdas genom tillräckligt utförliga listor på exempel, både på egenskaper och färdiga personer.
Frågan är: när passar det bra med fria spelvärden, och när vill man ha ett system av mer traditionell modell? Jag är inte säker. Först tänkte jag att fria spelvärden passade bäst i mer skruvade spelvärldar, där man vill kunna spela de mest skiftande ting, men sedan insåg jag att det moderna livet ger kunskaper som kanske främst kan beskrivas som Nörd 4d, Överklassbakgrund 2d och Mobbad 3d.
Är den enda anledningen till att fria spelvärden inte tillämpas i fler system att folk är konservativa och rädda för förändring? Jag inser att jag själv inte ens övervägt det i mina systemtänkanden. Framför allt är möjligheten att skapa en rollperson genom att plocka ut nyckelord ur en beskrivning på 50-100 ord (som i Heroquest) väldigt lockande.
Vad jag undrar är alltså (för annars får jag väl inga svar):
Vad tycker ni om fria spelvärden?
I vilka spelvärldar eller situationer passar fria spelvärden bäst?
Varför är det så sällsynt med fria spelvärden?
/Dimfrost
Poängen med fria spelvärden är främst att systemet automatiskt blir heltäckande, eftersom man lämnar alla dörrar öppna och inte riskerar att missa något. Till viss del kan man nå samma reultat genom tillräckligt breda färdigheter och sedan fria specialiseringar (något som verkar vara vanligare än fria spelvärden i övrigt), så länge det är just färdigheter man vill ha fria. Dessutom blir det lätt att hantera de mest skiftande rollpersoner och egenskaper; någon på www.rpg.net nämnde att man utan problem kan spela en intelligent nyans av blått i Over the Edge. Det är också enkelt att konvertera system till andra spelvärldar när man använder sig av fria spelvärden.
Detaljisterna och simulationisterna klagar naturligtvis, men det tar jag ingen vidare hänsyn till; det är sällan ett problem, förutom i Over the Edge där man endast har tre Traits och en Flaw att beskriva sin rollperson med. Det kan vara svårt att komma på lämpliga värden om man inte riktigt har sin rollperson klar för sig, men det kan åtgärdas genom tillräckligt utförliga listor på exempel, både på egenskaper och färdiga personer.
Frågan är: när passar det bra med fria spelvärden, och när vill man ha ett system av mer traditionell modell? Jag är inte säker. Först tänkte jag att fria spelvärden passade bäst i mer skruvade spelvärldar, där man vill kunna spela de mest skiftande ting, men sedan insåg jag att det moderna livet ger kunskaper som kanske främst kan beskrivas som Nörd 4d, Överklassbakgrund 2d och Mobbad 3d.
Är den enda anledningen till att fria spelvärden inte tillämpas i fler system att folk är konservativa och rädda för förändring? Jag inser att jag själv inte ens övervägt det i mina systemtänkanden. Framför allt är möjligheten att skapa en rollperson genom att plocka ut nyckelord ur en beskrivning på 50-100 ord (som i Heroquest) väldigt lockande.
Vad jag undrar är alltså (för annars får jag väl inga svar):
Vad tycker ni om fria spelvärden?
I vilka spelvärldar eller situationer passar fria spelvärden bäst?
Varför är det så sällsynt med fria spelvärden?
/Dimfrost