Nekromanti Friform enormt stort i Norden!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
I alla fall om man får tro Kenneth Hite, som besökt Ropecon.

But the big scene in the Nordic lands is freeform gaming
Mer här:

http://www.gamingreport.com/modules.php?...e&artid=194

Jag reserverar mig för att ha missuppfattat Hite, när han säger "Nordic lands". Det kanske inte innefattar Sverige. Eller har jag helt och hållet missuppfattat friforms enorma dominans i vårt avlånga rollspelsland?

/M

Svarte Faraonen

ром и смерть
"Freeform" har jag i amerikanska sammanhang ofta sett användas om "freeform LARP", det vill säga konventionella nordiska lajv. Amerikanerna har ju nämligen en massa saker i stil med detaljerade skaderegler, erfarenhetspoäng, referees och liknande på sina lajv, något som oftast saknas i Norden. Så "freeform" kan lika gärna användas om lajvande som bordsrollspel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hmmmmm

Det kan vara en förklaring. Lajv är ju stort här i Sverige. Men jag trodde att det täcktes av ordet "LARP"?

/M

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Hmmmmm

Jo, men man gör skillnad på "freeform LARP" och annat (till exempel Mind's Eye Theatre). Så när Ken Hite skriver "freeform" kanske han menar friformsvarianter av såväl lajv som bordsrollspel. Sedan har ju en del friformsvarianter lite flytande gränser mellan de två.

Rickard

Urverk speldesign

Ken Hite nämner freeform, LARP och tabletop som tre olika saker i artikeln. Själv tror jag att det är en amerikansk generalisering som smugit sig in och det är allt. "För vi vet ju att de skandinaviska länderna är ett enda land, eller hur?"

Sedan är friformen och lajvandet mycket starkt i Finland (från vad jag läst) så man kan knappast dra några slutsatser om övriga Norden utifrån ett finskt konvent. Kul överraskning att Star Wreck-filmen blivit rollspel. Synd bara att finnar har samma nivå på humorn som tyskar. :gremsmile:

/Han som ska läsa in sig på Jeepform

Svarte Faraonen

ром и смерть

"There are lots and lots of freeform games being run in every sort of setting from enormous LARPS to small tabletop groups."

Jag tycker detta citat visar ganska väl att "freeform" är ett begrepp som appliceras på såväl lajv som bordsrollspel.

Nightowl

Champion
Jag reserverar mig för att ha missuppfattat Hite, när han säger "Nordic lands".
Jag har enorm respekt för Hite, men min erfarenhet är att även klyftiga och bildade amerikaner kan jack shit om Norden. Finns inget som säger att han vet något annat än vad han lärt sig vid Ropecon, och finska friformare är mig veterligen ganska inflytelserika. Notera också mängden friform vid svenska konvent, som inte nödvändigtvis har särskilt mycket att göra med mängden friform i svenska stugor.

Erik

EchonCique

Hero
Precis

Och för några år sedan var konventsscenariona friform med några få undantag på konventen med GothCon som det stora undantaget. Det var enda konventet som hade regelbaserade scenarion i majoritet. Det är också så det pratas om konventen vad gäller scenarion som erbjuds på dem.

Plus att den skandinaviska lajvscenen ÄR stor. Både inom mer traditionellt rollspel och inom lajv. Där vi dessutom håller på en hel del med mycket som inte är traditionellt fantasylajv eller fantasyrollspel inom friformen.

Plus att de mer välartikulerade och organiserade lajvarna har tidningar med internationell utgivning som antagligen späder på det hela om att det är såpass stort här.

EchonCique

Hero
Jeepform

Jeeparna spelar en annorlunda sorts friform. Mer att läsa finns på deras hemsida " Vi som åker Jeep".

De har gjort ett flertal scenarion på de svenska konventen och jag har delat lägenhet med en av Jeeparna. Trevlig friform som ställer krav på deltagarna.

Och som kan bli hysteriskt roligt, men när man spelar en avatar som har ett undermedvetet som för ett eget liv samtidigt som man skall spela sig själv i tredje person. Då blir det lite jobbigare. Gjordes under SydCon 2001 om jag inte minns fel.

MrG

Swashbuckler
Re: Jeepform

Jeeparna spelar en annorlunda sorts friform.
Till skillnad från all vanlig friform som de andra friformsgrupperna står för :gremtongue:
Blir alltid lite lustigt när man försöker klumpa ihop friformarna som lite sammanhängande och homogena... speceillt som det var för en bunt år sedan då alla ville släppa sin egna defention (eller regelhäfte i något fall).

Kan också instämma i kommentarena kring freeform som utrikiska för lajvande (eller regeltunt lajvande av den mer vanliga formen här i norden). Och som någon påpekade kollar man på det som gjorts på svenska konvent så har friform dominerat (även om jag gärna också minns att LinCon var rätt duktigt på att dra fram systemscenarion, även när det var som svårast att hitta bra systemscenarioskrivbenter).

Havoc

Swordsman
Dels tror jag han räknar in Lajv och dels så menar han med all säkerhet "enormt relativt USA".

TobiasWrigstad

Veteran
Re: Jeepform

Exakt vad Ken har fått för sig här vet jag inte. Kanske menar han inte "big" som i att det är stort -- han var fullt på det klara med att det inte egentligen finns någon friform i Finland. Kanske menar han "big" som i "fet" eller så. Han gillade det iallafall, så mycket framgick. Och vi gillade honom -- en riktigt skön snubbe.

Men visst var det så att friform var stort en gång i tiden. Min teori är att det var svårt med återväxten eftersom kunskapsöverföringen var dålig (alla brydde sig bara om att nå nästa steg, inte att skriva ned vad som var gjort). Själv tycker jag att mycket "ny friform" känns som "ganska gammal friform". Men när jag träffade Magnus Seter inför Stockon-97 så var det BARA friformsrollspel på programmet. Det var tider det.

Jag tror iallafall att när Ken säger freeform så menar han Jeepform, eller möjligtvis friform.

(Att sedan de skandinaviska längderna framstår som ett enda är nog inte så konstigt när svenskarna dricker salmiakvodka lika bra som finnarna.)

Och tack för "Trevlig friform som ställer krav på deltagarna".

--Tobias