Nekromanti Friformare söker hjälp

Björn den gode

Swashbuckler
Hej alla på EON forumet. Jag är en kille på 19 vårar och jag har ett problem..... hmm

Själv är jag friformare från grunden (eller inte riktigt från grunden, började med riktigt gamla dod, men ändå) som tycker att regler mest är ivägen och stämningsdödande. Nu har dock resten av min spelgrupp övertalat mig till att spela EON ett rollspel jag inte har läst men vad jag har hört så verkar det vara oerhört regelstyrt och tråkigt. Att inte spela är dock inte ett alternativ (så tråkigt kan det ju inte vara :) men jag undrar om ni har några smarta tips. Både när det gäller vad för typ av ras/yrke man ska välja för att slippa så mycket regelanvänding som möjligt samt under själva spelet, hur gör man för att inte tappa stämningen? Nu är jag ju inte SL och jag förstår väl att det hänger mycket på denna (och han är inte dålig) men rent allmänt sådär, finns det nåt bra att säga?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Undvika regler...
ja du...

Om du vill göra karaktärer enligt Eons karaktärsskaparsystem (vilket jag tycker du borde _pröva_ åtminstone), så kommer du få traggla en del regler och tabeller.

Däremot, när man väl spelar så är färdighetssystemet väldigt enkelt.

Strider däremot kan bli extremt kladdiga, men man kan förenkla dom grovt (till typ gamla DoD ifall man vill).

Så, huvudsaken för dig tror jag är att inte bli skrämd eller känna dig tvingad av att det _finns_ så mycket regler.
Däremot så har pågarna NeoGames satt tabben [Frivillig Regel] på en ämlans massa regler.
Om man bortser från dom, så är det inte så många regler kvar att använda, och då väldigt snabbt och enkelt (_för_ enkelt för min smak, men det är ju bara jag).

Mindgaps

Veteran
Det enda jag kan komma på där du slipper krångliga regler är att Lärd man.
Och du ska defnitivt hålla dig så lång bort från strid och magi. Blixtrar det eller hörs vapenskrammel från någonstans så spring i motsatt riktning. Om du håller dig till detta kan jag garantera dig att du kommer undan mycket av Eons regeltracklande.
Jag kan också garantera dig att du kommer att sitta många timmar och bara titta på när dom andra rollpersonerna kastar eldbollar omkring sig eller bankar skiten ur monster. /images/icons/smile.gif

Helmgast
Regelfritt

Om du nu är friformare så spela i världen utan reglerna med intriger, upptäckresande eller dylikt.

Krille

Super Moderator
"Nu är jag ju inte SL och jag förstår väl att det hänger mycket på denna (och han är inte dålig) men rent allmänt sådär, finns det nåt bra att säga?"

Rollspela.

En sak som jag finner mycket fascinerande är friformsfanatikers totala handlingsförlamning så fort "tärning" eller "regel" nämns. Det är som att de plötsligt inte kan göra något som inte står i reglerna om det inte finns en regel för det de vill göra. Snälla, släpp det!

Det är inte reglerna som det hänger på om man rollspelar. En av mina bättre rollspelsupplevelser var i AD&D. Det berodde inte på att reglerna var bra (det var de inte) eller få (det var de inte heller), utan på att spelgänget rollspelade och hade kul. Inte heller hänger det på ras eller yrke eller färdighetsvärden. Det hänger på rollpersonens personlighet och hur villig du är på att rollspela den.

Så skapa en intressant rollperson, som har en personlighet och som kan ta intiativ, även utanför strid och magi. Skapa intressanta och utvecklande förhållanden med andra rollpersoner, så att du kan interagera med dem. Ge spelledaren en "krok" som denne kan bygga intriger på som involverar rollpersonen personligen. Och skapa slutligen möjligheter under spelet, så att spelet hela tiden är dynamiskt och föränderligt.

Mindgaps

Veteran
Så sant som det var sagt

Dom två rollspel som jag har haft mest kul med har varit Shadowrun och Runequest.
Shadowrun har ett regelsystem som är en ren djungel av förkortningar, modifikationer, poängsytem och tärningslag som till råga på allt inte bidrar det minsta till realism. Kort sagt reglerna suger stenhårt. Men världen är väldigt intresant och det finns många saker att bygga äventyr, intriger och SLP på. Så det är värt att stå ut med systemet.
I Runequest har man basic RPG systemet (grundegenskaper slås fram med 3T6 i regel och man färdigheter slås med 1T100, ja ni känner till modellen), reglerna är enkla och realismen kan bli lidande. Men återigen är det världen som gör att det blir kul att spela RQ.

Men jag känner igen fenomenet med att ROLLspelande blir lidande på bekostnad av mycket regler. I dom spelgrupper jag spelat i så har jag märkt att ju mindre spelarna behöver bry sig om olika regler ju mer energi lägger dom på att rollspela. Därför hade jag tänkt en variant som du kan läsa om på [color:blue]http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=rollspel&Number=179752&page=0&view=expanded&sb=5&o=#Post179752text</font color=blue> , det är tänkt till DoD men ändå.