Nekromanti Friherre?

PubisFlarup

Veteran
Vad exact är en friherre och vad innebär detta? En baron har ju hand om ett landsområde och en markis oftast en stad men va f-n gör en friherre? Sitter dom bara ute och ugglar i skogen eller? Detta står ingenstans vad jag har sett ia alla fall.

Har nämligen gjort en magiker med en ärvd låg adlig titel. Hade tänkt välja friherre då det verkar jobbigt att ha hand om en färläning när man ska ängna sig åt ondskefulla ritualer. Och markis duger nog inte heller. Så vad är nu en friherre svara? Och föresten hur ligger de till i ranbg jämt emot baroner och markiser?

Slarn

Excentriker
I Västmark (landet alltså) motsvarar friherrar de damariska och mûhadinska godsherrarna samt de jargiska jordanes, dvs. en ganska låg adelsrang. Västmarks adel står det ju inte mycket mer om i Riddaren...

Hanoi

Veteran
en friherre är egentligen en svensk baron. i mundana finns de endast, vad jag vet, i västmark.

det är ju perfekt att du har en ärvd adlig titel. oavsett om det är baron, jarl, friherre etc. (beroende på vilket land) kan du ju ha ärvt din titel, och medan du springer omkring och utövar ond magi tar din familj, eller någon förvaltare, hand om marken.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Har jag också, frågan är bara om det är korrekt. Jag minns i alla fall att det var något skit med friherrinnors och baronessors titulering.

inte

Veteran
Så vad är nu en friherre svara? Och föresten hur ligger de till i ranbg jämt emot baroner och markiser?
I Consaber är en friherre i princip samma sak som en Baron med skilnaden att en Baron äger jorden han har medans en fiherre förvaltar den. Skilnaden är altså att en firherres jord igentligen ägs av en högre adelsman. Detta inebär att det är lättare att dra in en friherres mark när denne dör. Vilket leder till att arvingen till friherren står utan egendom. Vanligvis utses den gamla firherrens arving till ny firherre. Jag tror att en friherres arvinge blir friherre även om han inte sätts som förvaltare av faderns ägor, men där är jag inte helt säker.
Principielt så är Baron, Markis och friherre gembördiga men en Baron ses som lite högre än en Mariks som är lite högre än en friherre.

Krille

Super Moderator
"I Consaber är en friherre i princip samma sak som en Baron med skilnaden att en Baron äger jorden han har medans en fiherre förvaltar den."

Nästan rätt. Det är godsherren som förvaltar ett gods. Friherre är en adelsrang som inte ens finns i Consaber.