Nekromanti Frihet i Dreamweaver?

solvebring

Superhero
Tjosan!

Eftersom jag inte är någon kodskalle så kör jag Dreamweaver i designläge. Saken är den att jag får liksom inte saker och ting att hämna där jag vill. Kan man bara gå via tabeller - finns det inget sätt så att man kan "sätta den här, och sedan den där" om man vill det. Kan man inte få frihet och vara de som styr, istället för att hela tiden bli nekad eller styrd? :gremwink:

Krille

Super Moderator
Det korta svaret: nej.

Det lite längre svaret: det finns en hel del restriktioner i sidbeskrivningsspråket HTML till att börja med. Dessutom finns det en klase webbläsare som tolkar HTML lite olika. Slutligen så finns det en helsickes massa olika skärmar, som var och en är olika stora (detta är en av orsakerna till att en del av de där restriktionerna finns i första rummet).

Det går att gå runt en del av problemen om man kan sina saker, men rätt ofta är det inte värt besväret. Vill du ha tokkoll på dina sidor, så har du i princip tre val:

1) Lär dig begränsningarna med HTML, och skapa sidor inom dessa begränsningar.
2) Lär dig mer avancerade tekniker som ger dig fler möjligheter att gå runt begränsingarna.
3) Använd Flash, som låter dig sätta saker var sjutton du vill, men var beredd på gnäll från webbpuritanister.

solvebring

Superhero
Okej, tack Krille, men jag tror att jag kan ha fått till det nu.
Skall se hur det artar sig. Men tack, skall tänka på det där med flash om jag aldrig får till det.

claes

Swordsman
Ett tips är att använda absolut positionering med CSS. Då kan du få saker och tinga att hamna precis där du vill samtidigt som det funkar med i stort sätt alla webbläsare.

Eksem

Champion
Det är tyvärr inte den sanning man vill att det ska vara. Just absolut positionering har ställt till det ordentligt för mig många gånger. Problemet blir mindre om man inte ska byta ut innehållet eller inte har dynamiskt genererat innehåll, men absolut positionering är inte alls så plattformsoberoende som man gärna vill inbilla sig.

Arfert

Facit
Försök köra med CSS istället, men Dreamweaver är inte speciellt "fritt"... är ju i förata hand ändå tänkt för folk som kan koda också, därav hur man bygger sidor.

För ett mer "fritt" layoutande (för de som helst inte vill SE nån kod alls, och varför skulle man det, man ser ju aldrig koden i Indesign eller Photoshop heller, men där lyckas man ändå få ut det rätt) rekommenderas Freeway Pro (www.softpress.com)...

Där jobbar man på samma sätt som i InDesign eller Quark, och man kan montera in stora PSD-bilder, vektorbilder från AI, skala om dom hur många gånger som helst (programmet gör optimerade giffar eller jpeg av dom sen, hur man nu vill ha det), blanda GIF-rubriker med "html-text" med formatmallar som i vanliga layotprogram och mycket mer. Helt enkelt ett ofattbart bra och coolt program för de som vill göra mindre sajter med massor med design som inte ska uppdateras från nån databas (även om man kan göra sånt med).

Haken? Bara för Mac.

solvebring

Superhero
Ladda upp en sida då?

Jag tackar alla så hjärtligt för svaren, men kan säga att jag fått till det nu, kanske inte som jag tänkt mig från början, men något - och väl fungerande.
Det jag undrar nu det är hur man göra för att lägga upp den sida...
Berätta det för mig, alltihop från att sidan är klar till det att folk kan besöka den. Är inte så hemma på domäner, hotell, FTp osv. :gremgrin:

solvebring

Superhero
Länka ihop sidan?

En sida består ju egentligen av flera sidor, vilka man styr sig igenom via menyn. För att detta skall fungera, länkar man ihop menyn redan som sidan ligger i datorn, eller måste sådant göras när sidan ligger uppe på nätet?

solvebring

Superhero
Re: Ladda upp en sida då?

Okej!
Tack Lexx, ja jag har fått one rekommenderat för mig förut. Så jag funderar nog på att välja det.

solvebring

Superhero
Hur vet datorn vilken som är förstasidan?

Så, har skickat iväg beställning av hotell och domän nu, så sidan åker väl upp inom kort. Min fråga är nu, hur datorn vad som är vad av alla sidor - hur vet det vilken som är förstasidan, vilken den skall plocka fram när man går in på sidan. Får man koda in det eller?

Fattar ni vad jag dubblar om?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Hur vet datorn vilken som är förstasidan?

Den du kallar index.htm eller index.html. Ärligt talat, vore det inte enklare om du skaffade en nybörjarbok i websideskapande i stället för att skriva varenda liten grundläggande fråga här?

/Dimfrost

solvebring

Superhero
Re: Hur vet datorn vilken som är förstasidan?

Hahaha! Jag du har nog rätt, käre Dimfrost, men nu har jag inga fler frågor. Så en tjock bok med allt vore nog lite väl mycket. Jag kan en del, och jag kan inte en del. Men nu har jag nog inte fler frågor.

Nå, bra, för förstasidan har jag döpt till Index.html. :gremgrin:
Misstänkte nästan att det var något sådant.
Då är det bara att vänta på att min plats på hotellet blir betald och registrerad.
Tack än en gång.

solvebring

Superhero
Re: Ladda upp en sida då?

Detta är ingen fara, One är pålitligt och bra. Så många som rekommenderat det för mig, så det kan helt enkelt inte finnas nån risk tycker jag. Dock är det bra att du gör varningar, så att folk kan se det.
Tack så mycket, och jag tackar o andras vägnar vad det kommer till de schyssta varningarna.