Hej.
Jag skriver ett rollspel, och har kommit en bit på vägen Nu har jag kommit fram till att jag nog kommer att vilja byta ut mitt friforms-regelsystem mot någonting som fungerar bättre. Snigels Nyx hade fungerat bra om det inte vore för att det verkar vara svårt att beskriva "utomverkliga" varelser med det systemet.
Rollspelet utspelar sig i en dyster framtidsvärld, med uteslutande sinistra ockulta inslag. Jag har försökt att göra världen så jävlig som möjligt. Naturligtvis måste ju regelsystemet återspegla världen på ett bra sätt, och göra upplevelsen trevlig
I vilket fall, jag satte upp ett par krav för vad regelsystemet skulle klara av:
1. Det ska naturligtvis öka spelglädjen. Annars är det ju ingen mening med det.
2. Det ska vara snabbt och ganska intuitivt.
3. Det ska gå bra att beskriva väldigt konstiga varelser enkelt.
Den sista punkten är den mest kritiska, eftersom det går att komma förbi de två första relativt lätt. Det ska t.ex. gå att förklara varelser som finns på flera olika platser samtidigt, varelser som är platser (som i filmen The Cell, där de dyker in i en mördares sinne. I hans tankar är han i stort sett Gud) och så vidare. Det ska dessutom gå att spela en sådan varelse.
Jag har funderat på ett par olika sätt att lösa det på, och kommit fram till två alternativ:
Alternativ ett. Jag stjäl ett regelsystem av någon, och moddar det så att det klarar av att gestalta sådana scenarion.
Om jag ska kunna nalla ett regelsystem så måste det vara fritt. Jag ska inte behöva betala för det, och jag ska inte vara bunden till att författaren till det kanske plötsligt bestämmer sig för att det inte ska vara fritt längre. Så vitt jag vet så finns det inga regelsystem som är uttalat fria. (Snigels Nyx är förvisso det, men det står ingenstanns, t.ex.)
Så... Vet ni något system som ni tror kanske passar?
Alternativ två. Jag skriver ihop ett eget system. Det är helt klart mycket jobbigare än att stjäla det av någon.
Jag har funderat en hel del på hur man kan göra det så generiskt som möjligt, och kommit fram till att det förmodligen är bäst att använda ett egenskaps-baserat system. Att man beskriver sin rollperson nästan uteslutande med hjälp av ett par egenskaper som man köper vid karaktärsskapandet. Egenskaperna kan t.ex. vara "Stark", "Narcissism", "Viljestark", "Saknar fysisk kropp" eller vad som helst. Vissa egenskaper skulle man t.ex. kunna ha olika många pluppar i, och då skulle de kunna motsvara färdigheter: Säg att man har 3 pluppar i Datorer, så kan man översätta det till ett värde i en färdighet.
Det är väldigt mycket på ritningsbordet just nu, men kanske kan jag få något vettigt ur det.
Har ni några förslag på fria regelsystem, eller på hur man kan bygga ett sådant regelsystem?
Jag skriver ett rollspel, och har kommit en bit på vägen Nu har jag kommit fram till att jag nog kommer att vilja byta ut mitt friforms-regelsystem mot någonting som fungerar bättre. Snigels Nyx hade fungerat bra om det inte vore för att det verkar vara svårt att beskriva "utomverkliga" varelser med det systemet.
Rollspelet utspelar sig i en dyster framtidsvärld, med uteslutande sinistra ockulta inslag. Jag har försökt att göra världen så jävlig som möjligt. Naturligtvis måste ju regelsystemet återspegla världen på ett bra sätt, och göra upplevelsen trevlig
I vilket fall, jag satte upp ett par krav för vad regelsystemet skulle klara av:
1. Det ska naturligtvis öka spelglädjen. Annars är det ju ingen mening med det.
2. Det ska vara snabbt och ganska intuitivt.
3. Det ska gå bra att beskriva väldigt konstiga varelser enkelt.
Den sista punkten är den mest kritiska, eftersom det går att komma förbi de två första relativt lätt. Det ska t.ex. gå att förklara varelser som finns på flera olika platser samtidigt, varelser som är platser (som i filmen The Cell, där de dyker in i en mördares sinne. I hans tankar är han i stort sett Gud) och så vidare. Det ska dessutom gå att spela en sådan varelse.
Jag har funderat på ett par olika sätt att lösa det på, och kommit fram till två alternativ:
Alternativ ett. Jag stjäl ett regelsystem av någon, och moddar det så att det klarar av att gestalta sådana scenarion.
Om jag ska kunna nalla ett regelsystem så måste det vara fritt. Jag ska inte behöva betala för det, och jag ska inte vara bunden till att författaren till det kanske plötsligt bestämmer sig för att det inte ska vara fritt längre. Så vitt jag vet så finns det inga regelsystem som är uttalat fria. (Snigels Nyx är förvisso det, men det står ingenstanns, t.ex.)
Så... Vet ni något system som ni tror kanske passar?
Alternativ två. Jag skriver ihop ett eget system. Det är helt klart mycket jobbigare än att stjäla det av någon.
Jag har funderat en hel del på hur man kan göra det så generiskt som möjligt, och kommit fram till att det förmodligen är bäst att använda ett egenskaps-baserat system. Att man beskriver sin rollperson nästan uteslutande med hjälp av ett par egenskaper som man köper vid karaktärsskapandet. Egenskaperna kan t.ex. vara "Stark", "Narcissism", "Viljestark", "Saknar fysisk kropp" eller vad som helst. Vissa egenskaper skulle man t.ex. kunna ha olika många pluppar i, och då skulle de kunna motsvara färdigheter: Säg att man har 3 pluppar i Datorer, så kan man översätta det till ett värde i en färdighet.
Det är väldigt mycket på ritningsbordet just nu, men kanske kan jag få något vettigt ur det.
Har ni några förslag på fria regelsystem, eller på hur man kan bygga ett sådant regelsystem?