Nekromanti Fritt regelsystem

xor

Veteran
Hej.

Jag skriver ett rollspel, och har kommit en bit på vägen :gremlaugh: Nu har jag kommit fram till att jag nog kommer att vilja byta ut mitt friforms-regelsystem mot någonting som fungerar bättre. Snigels Nyx hade fungerat bra om det inte vore för att det verkar vara svårt att beskriva "utomverkliga" varelser med det systemet.

Rollspelet utspelar sig i en dyster framtidsvärld, med uteslutande sinistra ockulta inslag. Jag har försökt att göra världen så jävlig som möjligt. Naturligtvis måste ju regelsystemet återspegla världen på ett bra sätt, och göra upplevelsen trevlig :gremsmile:

I vilket fall, jag satte upp ett par krav för vad regelsystemet skulle klara av:

1. Det ska naturligtvis öka spelglädjen. Annars är det ju ingen mening med det.
2. Det ska vara snabbt och ganska intuitivt.
3. Det ska gå bra att beskriva väldigt konstiga varelser enkelt.

Den sista punkten är den mest kritiska, eftersom det går att komma förbi de två första relativt lätt. Det ska t.ex. gå att förklara varelser som finns på flera olika platser samtidigt, varelser som är platser (som i filmen The Cell, där de dyker in i en mördares sinne. I hans tankar är han i stort sett Gud) och så vidare. Det ska dessutom gå att spela en sådan varelse.

Jag har funderat på ett par olika sätt att lösa det på, och kommit fram till två alternativ:

Alternativ ett. Jag stjäl ett regelsystem av någon, och moddar det så att det klarar av att gestalta sådana scenarion.

Om jag ska kunna nalla ett regelsystem så måste det vara fritt. Jag ska inte behöva betala för det, och jag ska inte vara bunden till att författaren till det kanske plötsligt bestämmer sig för att det inte ska vara fritt längre. Så vitt jag vet så finns det inga regelsystem som är uttalat fria. (Snigels Nyx är förvisso det, men det står ingenstanns, t.ex.)
Så... Vet ni något system som ni tror kanske passar?

Alternativ två. Jag skriver ihop ett eget system. Det är helt klart mycket jobbigare än att stjäla det av någon.

Jag har funderat en hel del på hur man kan göra det så generiskt som möjligt, och kommit fram till att det förmodligen är bäst att använda ett egenskaps-baserat system. Att man beskriver sin rollperson nästan uteslutande med hjälp av ett par egenskaper som man köper vid karaktärsskapandet. Egenskaperna kan t.ex. vara "Stark", "Narcissism", "Viljestark", "Saknar fysisk kropp" eller vad som helst. Vissa egenskaper skulle man t.ex. kunna ha olika många pluppar i, och då skulle de kunna motsvara färdigheter: Säg att man har 3 pluppar i Datorer, så kan man översätta det till ett värde i en färdighet.

Det är väldigt mycket på ritningsbordet just nu, men kanske kan jag få något vettigt ur det.

Har ni några förslag på fria regelsystem, eller på hur man kan bygga ett sådant regelsystem?

Targon

Hero
Rollspelet utspelar sig i en dyster framtidsvärld, med uteslutande sinistra ockulta inslag. Jag har försökt att göra världen så jävlig som möjligt.
Me like! :gremsmile:

Jag stjäl ett regelsystem av någon, och moddar det så att det klarar av att gestalta sådana scenarion.
Så gör jag. Stjäl bitar från olika håll och sätt ihop det till en personlig mix. Kom bara ihåg att andvända dina egna ord när du formulerar reglerna så du inte hamnar i någon upphovsrättstvist. I övrigt kan jag inte tänka mig annat än att alla system är fria att rippa. Det som är förbjudet är att direkt sno regeltext.

Jag skriver ihop ett eget system.
Har du en idé så är det väl ok. Annars tycker jag det låter ganska onödligt. Det finns massa rollspelsmakare som redan ägnat massvis med energi åt att försöka komma på "det ultimata systemet". Vissa har lyckats. Ta intryck av deras lösningar i stället.

egenskaps-baserat system.
Finns säkert en hel del system som du kan låta dig inspireras av.

Alltså, sno på men använd egna ord i författarprocessen. Sno aldrig text. Kombinera gärna olika element från olika spel med varandra och förändra på så sätt de system du använder till oigenkännlighet.

MrG

Swashbuckler
Snatta och kombinera... lite tips

Tittar på dina kriterier, jag skulle bygga ett hemmabygge och sno frisk av andra spel (fast kalla det för inspiration).

Till att börja med använd fria färdigheter. Friheten i att skapa sina egna färdigheter tror jag skulle ge utrymme för alla slags varelser.
(Insperation "Over the Edge")
Om man är orolig för att folk ska skaffa för breda färdigheter, så pröva med att ge varje färdighet en pool av tillfällen (typ varje färdighet får bara användas fem gånger per spelkväll)

För att balansera skulle jag ge möjligheten att köpa både ned och upp sig i värden (så om man inte har något specat är det inte "noll" utan nedre mitt på skalan).
(Inseration "Castel Falkenstein)
Lägg också till chansen att ta bort och lägga till saker som är onaturliga (eller överntaturliga). Min vanliga vikt på sådant är för första posetiva onaturliga egenskap, ska man ta en onaturlig nackdel, sedan köra en nackdel för varje två fördelar.

Slumpmekanik brukar vara en smaksak, ta den du känner mest för. Vill du ha världen ont, slimma strids och konfliktregler. Ju färre slag och val, desto brutalare värld.

-Gunnar (som mest svarade på hur att bygga ett sånt system)

Olle Linge

Snigel
Nyx och utomverklighet

Snigels Nyx hade fungerat bra om det inte vore för att det verkar vara svårt att beskriva "utomverkliga" varelser med det systemet.
Det här får du gärna utveckla, för jag har byggt systemet just med det i åtanke (med reservation för vad du menar med utomverklighet). De skummaste rollpersonerna jag testat att bygga hittills är min självmedvetna offerdolk från Millennium och karaktären jag hade i Planescape (som var en magikers skugga och förändrade attityd och förmågor beroende på ljusnivån). Eller vad menar du med utomverkliga?

Anledningen till att jag tar upp det här är förstås att jag föreslår mitt eget system. Det vet du redan, men det vore synd om du inte vill ha det på grund av missförstånd (du skriver ju att det verkar vara svårt).

Arfert

Facit
Du får såklart använda Parallel Worlds... det kan du ladda ner HÄR!!

Och det är helt fritt att modda... påminner lite om Over the Edge...

En Wiki (med bland annat Krilles regelvariant) finns här.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fast det var ju lite jobbig licens på PW om man nu vill bygga något eget av det. Det har ju med sig en GNU-lik virusklausul så det smittar allt som det kommer i kontakt med.

xor

Veteran
Det är helt lugnt att det har med sig en sådan licens. Mitt rollspel har också det.

Varför är det dåligt? Det är ju inte precis som om att jag kommer att vilja ha betalt för mitt rollspel i framtiden, och jag tvingar ju hellre alla andra att också vara fria än att ge dem mitt arbete gratis hur som helst. :gremsuck:

Varför är det så att rollspelsmakare gärna copyrightskyddar allt de rör vid? Skulle det inte vara bättre om allt var fritt och öppet, som det t.ex. bli om man licensierar det som GNU Open Document License?

Dimfrost

Special Circumstances
Det går inte att hävda upphovsrätt för regelsystem, bara själva regeltexten. Därför är det i praktiken möjligt att sno vilket regelsystem som helst, så länge man beskriver det med egna ord och inte använder några varumärken i texten. Det är ju inte särskilt god stil att göra så, men så länge man ändrar på tillräckligt många saker finns det absolut inget hinder. Det är därför de "fria" system som finns handlar om licenser för att få använda ett namn (till exempel d20) eller textstycken rakt av (till exempel T10-systemet).

Angående själva regelsystemet: jag tror Nyx skulle kunna fungera bra. Eventuellt kan du ändra på attributen, men regelkärnan borde kunna hantera de flesta sorters märkligheter man kan tänka sig. Ett alternativ är just Over the Edge eller HeroQuest eller liknande system med helt fria spelvärden.

Kanske skulle du kunna närmare beskriva ett par riktigt märkliga varelser som man ska kunna spela, så att vi lättare kan se hur de kan fångas av olika regelsystem? Jag har svårt att se vad det är med en plats som du vill att man ska beskriva oavsett system, till exempel.

/Dimfrost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har inget emot en öppen licens, men då föredrar jag BSD/MIT som bas, där saker verkligen är öppna. Fast nu driver vi rätt långt från ämnet. :) Vi kan ha ett flamewar över licenser i OT-forumet om någon _verkligen_ är intresserad.

xor

Veteran
Mmm. Jag läste igenom Nyx flera gånger och kom fram till att det förmodligen går att göra något ganska bra av det.

Angående attributen så behöver jag inte ändra på dem, jag kom på att jag helt enkelt skulle kunna tolka dem på ett annat sätt om en varelse inte har någon fysisk kropp (och alltså inte har Kropp-attributet): De olika attributen motsvarar helt enkelt de alkemiska stoff som utgör varelsens essens. Jag tror att det nog kan bli något ganska bra av det :gremsmile: