Nekromanti From TV to Eon

Zalpurgius

Veteran
Tjenare alla glada.

Alla som nu såg Braveheart i helgen vet precis hur man rollspelar en tokon eller en learm alv.

Är det någon som har något att lillägga?

MVH

PubisFlarup

Veteran
TjA

Men det vet du väl att tokon inte är som skottland och att när man hittade på consaber hade man inte medeltida england i tanken. Likaså så har man ju inte snott inspiration från nazitysklan när man skapade thalamur (Rakhori=gestapo, Angiverier och blixtkrig). Eller hur var det nu igne krille.

Och Norra Uriens var ju inte som Rohan eller hur var det. Bara att det gick ypperligt att skapa en RP därigrån som skulle vara som en Rohan ryttar. Eller hur.

Sedan har vi ju också Romersk.... oj Jargiska kjejsardömet. Jo där finns ju inga likheter. Hostili Prost!

Fast det klart, ni gör ju bara ert bästa!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Fördelarna med likheter.

Det finns fördelar med att ta inspiration från i vår värld existerande riken.

1) Det är lättare att göra dom konsekventa.

2) Det är lättare för spelarna att relatera till länderna.

Sen tåls det att påpeka att det mycket riktigt har hämtats inspiration från dessa riken, och att man inte totalrippat rikena rakt av.

Förövrigt så kommer troligtvis inspirationen från det Jargiska Kejsardömet från det Bysantinska riket. Relgionen stämmer mer överens i den jämförelsen.

/Naug, som precis skaffat sig en forumbild

DAKRilla

Hero
"Likaså så har man ju inte snott inspiration från nazitysklan när man skapade thalamur (Rakhori=gestapo, Angiverier och blixtkrig)."

Lika glasklart som att Muhad är en ripp av nuvarnade Polen, fast under 1760-talet, eftersom det förekom lerkrukor med motiv både där och i plagiatet Muhad. Usch!

Föresten. Det skulle inte förvåna mej om Hitler tillsammans med några andra, kanske Himmler och Goebbels och de andra grabbarna, styrde landet i ett råd. Ett råd där medlemmarna var magikrater. Vars annars skulle NeoGames fått den idéen?

Det finns bra exempel på att en del saker i Eon kanske är lite väl stulna (som det här), men du har sannerligen inte tagit upp en enda.

Nej, jag såg faktiskt inte Bravheart (hann inte), men jag tycker då det går alldeles utmärkt att spela Tokon iaf. Speciellt utan att deras älskade blivit avskuren halsen av nån svining adelsman.

Phelan

Hero
Om man inte vill att ens tokon eller léaram ska vara amerikaniserade australiensare då? :gremgrin:

Mvh Phelan, som ryser vid tanken på Mel Gibson kutandes runt i Tokon

Fast, min enda Tokon var faktiskt inte inpirerad av Braveheart... utan av en Bon Jovi låt (nej, en från nån gång på 80-talet)
Och nej, jag lyssnar inte på Bon Jovi....

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tråden låses

Ja, jag har något att tillägga. Diskutera Braveheart kan ni nämnligen göra på kulturforumet. Visst, hade ni diskuterar hur man gestaltar en tokon eller léaram med utgångspunkt från filmen vore det en sak, men merparten av inläggen här handlar om filmen i sig. Tråden låses därmed nu, trots intressanta utvecklingar i övrigt - inspiration/ripp från verkliga länder-diskussionen får någon gärna ta upp igen, om de vill.

- Ymir, påpekar att det är Eon forumet handlar om