Hur duktig är du?
""I verkligheten" så vet du ju faktiskt vem som är bäst på att dyrka upp lås, smyga, klättra i träd, kasta dart eller vad det nu är som skall göras."
Det är faktiskt en ganska intressant slutledning. Till viss del håller jag med.
Fast kanske inte i en tjugogradig skala. Skulle man efter en mönstring ta nio ungdomar med varsitt värde på den 9-gradiga skalan för styrketestet så skulle jag nog (tror jag) kunna rangordna ungdomarna från den svagaste till den starkaste utan att göra alltför många fel. Men några fel skulle det säkert bli. På en tjugogradig skala skulle det vara rejält svårt. En liten skala (som till Vampire) skulle däremot vara mkt lämplig för uppgiften.
Sedan är det skillnad på färdighet och färdighet också.
Det räcker med att titta på två av ens kompisar för att kunna gissa sig till vem som är bäst på att klättra, men vem av dem är bäst på botanik?
När en person använder dyrka upp lås är det nog svårt för någon annan att avgöra hur bra det går, däremot kan man ganska lätt avgöra hur duktig en person är på akrobatik genom att iakta honom försöka utföra några konster.
Så jag tycker nummerjämförelser är helt okej om det handlar om vissa typer av egenskaper. Allra helst i ett spel med liten skala. När det gäller kunskapsfärdigheter föredrar jag dock om spelarna säger saker i stil med:
"Du, är du bra på att desarmera fällor? Jag är typ halvduktig, men om du kan det här så låter jag dig göra det."
"Jarå, jag är expert!"
"Äh, skärp dig nu. Det säger du ju att du är om allting. Din 'mästerförfalskning' förra veckan kunde ju inte lura en blind åsna ens en gång!"
"Okej, då ljög jag. Men det var bara för att impa på den där tjejen."
"-Annice?"
"Jo."
"Men nu talar du sanning? Du kan det här?"
"Jäpp. Okej, jag är kanske inte expert, men jag lär ju vara lite mer erfaren på området än du, i alla fall!"
"...och det här är inte bara som du säger för att framstå som bättre än jag? Du har ju hållt på så här ända sedan du fick reda på att jag hade legat med Annice."
"Tss. Nejnej, tror du verkligen att jag är lika småsint som du? Suck, ni ungdomar alltså... Gå åt sidan nu, lille pojke, och låt ett proffs ta hand om fällan!"
"Oookej, om du säger att du kan det här så..."
*rullrull*
"Hmmm, ärs, det här kommer låta lite dumt, men jag tror att jag just gjorde en liten tabbe. He he, kolla, taket sänker sig ned emot oss... Hmm, ämen vänta, vänta, jag är kanske lite rostig, men snart har jag räddat oss ur den här lilla knipan..."
"Amen din dumma, enfaldiga, djävla #¤%*#@¤!!!"
...
/Rising