NYHET Frostbytes försäljning 2024

clarence redd

FrostByte Books
Ok, det här är utanför min bekvämlighetszon. Men vi pratar ju ofta om hur försäljningen av rollspel ser ut egentligen. Så jag tänkte dela med mig av några siffror, även om det känns jobbigt.

2024 gjorde jag i stort sett ingen marknadsföring utanför TREY-releasen. Lustigt nog ökade försäljningen ändå. Det är kanske en bra strategi ibland? ”Pay no attention to the man behind the curtain.” Wizard of Oz.

Topp tre:
  1. TREY Solo Roleplaying
  2. Comae Engine
  3. M-SPACE. d100 Roleplaying in the Far Future
Försäljningen av de franska och spanska översättningarna har varit ganska liten. Den tyska versionen avpublicerades pga avtalsbrott.

Fördelning mellan tryck och PDF: 50/50

Månad med störst försäljning: Mars-april, när TREY släpptes. I samband med releasen ökade försäljningen (som alltid) av alla Frostbytes titlar. Det är fördelen med en växande backlista.

Antal skribenter som fått royalties: 7 st (från Sverige, USA och England)

Bruttoförsäljning: 148 000 kr

2024 var ett ganska bra år. Ingen stor skillnad mot 2023, men lite bättre försäljning. Och med TREY når jag nu spelare även utanför BRP-sfären. Solospel är det nya svarta : )

clarence redd

FrostByte Books
Hur många enskilda ex av alltihop är det?
Det är däremot hemligt : )

Jag har kommit fram till att antal böcker är svårt att jämföra. En författare kan sälja 5000 pocket och tjäna 1 kr per bok. Rollspel är mycket dyrare och har större marginaler. Då är det lättare att jämföra antal kronor. Och mer rättvist.

(Jag skrev för några år sedan att jag sålde ca 1000 böcker per år. Det har blivit fler sedan dess, men inga extrema uppgångar).