Nekromanti Fru jarl?

Erik_UBBT

Veteran
Häromdagen slog en rollperson fram en lågadlig titel på en av bakgrundstabellerna. Baron fick det bli, vilket enligt Riddaren motsvaras av titeln jarl om personen i fråga kommer från Drunok. Kort fråga bara, vad heter den kvinnliga motsvarigheten till jarl? Jarlinna, jarlessa, jarla? :gremconfused:

Ymir

Liten kantbaron
'Jarl' är en titel som användes i det tidigmedeltida Skandinavien, och det finns mig veterligen ingen kvinnlig motsvarighet - 'Jarlhustru' vore det närmaste. Rollpersonens situation - att en kvinna får jarltiteln som sådan - har väl helt enkelt aldrig inträffat i historien. 'Fru jarl' är det bästa förslaget, och i praktiken det enda som ligger väl i munnen rent grammatiskt.

- Ymir, tycker till

Utopi

Warrior
Tro det eller ej, men du har placerat en tämligen korrekt titel före Jarl. Drottning Margareta av Danmark blev under 1400-talet titulerad "Fru Kung", så jag skulle nog påstå att Fru Jarl borde fungera helt utmärkt. Annars är kanske Grevinna att rekommendera.

Se Valine Anar

Veteran
hitta på, jarlinna ?(Lt)

...eftersom ingen har hittat på en annan motsvarighet
kan vara svårt att va fru om man inte är gift

Lt lite text

MongoMan

Swordsman
Re: hitta på, jarlinna ?(Lt)

Man behöver ju inte vara farbror för att bli kallad för det,
det kanske gäller för fru också.
Framför allt brukar kvinnor inte få sådana adelstitlar utan att vara gifta med någon som redan är innehavare av den.

Och förresten, skriv [ANT] så att man förstår.

Se Valine Anar

Veteran

hehe, man behöver inte vara gud för att kalla sig det heller då, så då kan han säga att han är kejsaren av jargien då:)

MongoMan

Swordsman

hehe, man behöver inte vara gud för att kalla sig det heller då, så då kan han säga att han är kejsaren av jargien då:)
Det var ju ett välkommet tillskott till tråden.
Jag tror att jag borde skratta litet i min ensamhet.
Poängen var inte vad man kan göra i praktiken, utan vad man helt enkelt gör .
Förstår du? Jag personligen om jag skulle spela liten pojkspoling i Camard skulle inte
kalla den åldrande köpmannen på gatan för "Jargiens Kejsare", jag skulle helt enkelt säga "farbror" även fast han
inte är min fars bror eller ens släkt med mig.

/Mori - Irriterar sig

Dimfrost

Special Circumstances
Tro det eller ej, men du har placerat en tämligen korrekt titel före Jarl. Drottning Margareta av Danmark blev under 1400-talet titulerad "Fru Kung", så jag skulle nog påstå att Fru Jarl borde fungera helt utmärkt.
Margareta var aldrig drottning (på det sätt man tror) och definitivt inte kung. Visserligen var hon änkedrottning av Danmark och Norge (som stod i personalunion på den tiden) men hon var inte drottning i betydelsen "kvinnlig motsvarighet till kung"; det var egentligen helt otänkbart på medeltiden. I Sverige erkändes hon som rikets "fullmäktiga fru och rätta husbonde" och några fler titlar hade hon nog inte.

/Dimfrost - det här är rätt forum för historiebesserwisseri, va? :gremgrin:

Tell

Hero
Citat Debrett's correct

a peeress in her own right (other then Duchess)
"All peeresses in their own right are either Countesses or Baronesses ... whether their peerage is hereditary or for life are adressed as for the wife of a peer of the applicable grade..." - rätt tydligt. instämmer med Motonari.