Nekromanti Fruktansvärda magiska test

God45

#PrayersForBahakan
Jag kommer inom en snar framtid spelleda Dragonlance och om jag känner mig grupp rätt kommer vi ha mer än en magiker i gruppen. Jag älskar Dragonlance trollkarlarna av mer eller mindre alla anledningar som gör att andra hatar dem. Jag gillar de färgkodade rockarna, jag gillar månarna och jag älskar testet.

För er som inte vet är testet som alla magiker som vill vara en trollkarl i ordern måste genomgå. De som inte genomgår testet tillåts inte utöva magi och jagas ner och mördas av ordern. Testet är unikt för varje trollkarl, men det är alltid en fruktansvärd prövning som konfronterar trollkarlen med sanningen om vad de är och inte är och ärrar dem psykologiskt, emotionelt eller fysiskt för resten av deras liv. Testet förbannar med övernaturliga effekter, det ger trollkarlar post-traumatisk stress för resten av deras liv och det krossar ben eller ryggrader. De som inte är tillräckligt fokuserade på och dedikerade till magi på en nästan suicidal nivå misslyckas med testet och priset för misslyckande är att dö. Jag vill så klart spela ut det här med mina spelare och låta andra karaktärer berätta om sina test med skakande röster.

Så jag behöver tips på fruktansvärda magiska test att utsätta mina spelare för. Har ni några förslag?

Cybot

Mest spelbar
Offra den du älskar. Först måste du verkligen älska någon, sen måste du offra honom/henne för att visa att du älskar magin mer?

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n163278 said:
Offra den du älskar. Först måste du verkligen älska någon, sen måste du offra honom/henne för att visa att du älskar magin mer?
Det här är faktiskt en ganska vanlig del av testen som alltid involverar någon magikern älskar. Men en bra ide ändå!

olaberg

Hero
Schamanresa. Trollkarlen hamnar i trance och kommer till en drömvärld och får strida mot knepiga saker (tänk de konstiga geometriska figurerna i AD&D1ed Monster Manual 2), och utföra val som kräver kyligt och amoraliskt spelteoretiskt paretoeffektivt resonerande. Läs Loss Aversion och fångarnas dilemma och så. Jobbig grej är att det finns risk att tappa INT-poäng här.

Kalil

Swordsman
Kolla upp the harrowing från dataspelet dragon age. Det är exakt detta så du kan nog norpa lite ideer.

God45

#PrayersForBahakan
olaberg;n163283 said:
Schamanresa. Trollkarlen hamnar i trance och kommer till en drömvärld och får strida mot knepiga saker (tänk de konstiga geometriska figurerna i AD&D1ed Monster Manual 2), och utföra val som kräver kyligt och amoraliskt spelteoretiskt paretoeffektivt resonerande. Läs Loss Aversion och fångarnas dilemma och så. Jobbig grej är att det finns risk att tappa INT-poäng här.
Det här låter bra utom int-grejen. Jag kommer inte ta int från trollkarlar det första jag gör o_O Det är att göra deras karaktärer ospelbara.

.113

Swashbuckler
Låt dem tappa lite styrka och fysik istället ;) eller nån galen drömvärld som leder till olika fobier, typ arachnofobi osv (eftersom man var jagad av spindlar så klart).

Sen, olika pussel och utmaningar i drömvärlden som ger minus på con medan de är där typ, den tanken gillar jag. Låt dem. Sakta drainas av styrka och fysik, tills de får slut (om du har mogna nog spelare) och sentror de att de dött men vaknar upp hela igen . Vissa effekter är kvar, men inte alla. Låt nån bli biten så de tappar ett lillfinger, och när de vaknar är det borta. Konstant påminnelse.

.113

Swashbuckler
Det jag menade med mogna nog spelare var alltså att vissa kanske blir negg när de förlorat sju con ;)

Men låt deras hår vitna, deras ögon bli urgamla, osv. Låt dem Ha kvar fysiska men.

Det känns också passande dragonlance om man tänker på raistlinn eller vad han nu heter.

olaberg

Hero
God45;n163285 said:
Jag kommer inte ta int från trollkarlar det första jag gör
Jag tänkte att de kunde återfå den i äventyret genom att lära sig fatta rätt beslut. De kanske till och med kan få ett poäng högre intelligens som belöning för väl utförd schamanresa?

God45

#PrayersForBahakan
olaberg;n163300 said:
Jag tänkte att de kunde återfå den i äventyret genom att lära sig fatta rätt beslut. De kanske till och med kan få ett poäng högre intelligens som belöning för väl utförd schamanresa?
Fortfarande inte okej och jag är inte heller intresserad av att boosta magikern precis i början av spelet heller.

Mundo

Myrmidon
En intressant variant av, vad de än gör, kan ju vara att de måste göra det just utan att bryta ihop. Typ, för att lyckas formge din magikerstav måste du offra någon du älskar etc... Men du får inte bryta ihop av det iheller, typ utveckla någon fobi eller psykisk störning.

Ball hade ju varit då om karaktären utvecklade just något sådant, men samtidigt lyckats hålla det dolt (än så länge) för ordern.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Som runt på internet efter filosofiska tankesexperiment så kan du nog hitta en hel del saker som du kan kasta på dina spelare. Dessa kan bli speciellt jobbiga om du vet hur dina spelare/spelarnas karaktärer moraliska kompass är ut.

Tex, om du vet att en karaktär tycker att det alltid är fel att ljuga, använd en version av "murderer att the door" (tror den heter så) där de endast kan förhindra att något hemskt sker genom att ljuga för någon. Antingen sviker de sina ideal, eller så låter de något hemskt hända.

RasmusL

Champion
Placera magikern i en enorm mangel av magiresistent järn, stående på den med valfritt ett ben eller en arm ner i mangelzonen. Varje trollformel som kastas av magikern resulterar i att mangeln "rullar" två varv. Mangeln är placerad i ett åttkantigt rum tillsammans med två golem-väktare.

Periodiskt kommer dörrarna att öppnas och elakheter kommer in. Golems komer att hjälpa magikern men denne kommer att behöva disponera sin trollformler (har iiiiingen koll på systemet, kanske ge påse scrolls om typ D&D) för att inte ha ihjäl sig själv. Kommer elakheterna fram till trollkarlen äter de upp hens ansikte.

Under testet kommer någon trollkarlen älskar att knuffas in genom dörren och angripas av golem. Trollkarlen kan med en formel skingra golems men sabbar då sina odds och måste fortfarande försvara den älskade från nästa "rundas" elakheter.

RasmusL

Champion
Magikerna placeras naken i en trång cell tillsammans med 20 andra nakna fångar. Fångarna har fått sina ögon stulna på magisk väg och får dem endast tillbaka om de dödar trollkarlen. Trollkarlen kan se där andra är blinda, hen ges en kniv i sin hand och alla är emot hen. Detta är vad det innebär att bruka magi.

RasmusL

Champion
Svårighetsgraden och body horror-faktor kanske väl hög:

Kvällen innan testet är utannonserat tas trollkarlarna inbegripna i testet med för att fira att de nått så långt i sin träning. De fyra trollkarlarna förs till ett värdshus i en avsides liten by och festar på övervåningen. Plötsligt övermannas de av sina väktare, ges ögonbindel och binds ner på var sitt bord. Ett aborterat foster från en av de boende i byn fylls med demoniskt liv, hackas i fyra delar vilka tvångsmatas till respektive trollkarl. Demonen börjar direkt befästa sin position i trollkarlarnas inre och angripa detas sinne. Enda sättet att bli av med demonen är att hitta modern och äta av dennes kött samma del som de tvångsmatades av fostret.

*Trollkarlarna riskerar att besättas helt av demonen och kan svårligen lita på varandra (demonen vill inte att de ska lyckas)
*Trollkarlarna måste under tidspress hitta den aborterande modern, lär ej vara allmän kunskap
*Trollkarlarna måste lista ut vilken kroppsdel de tvångsmatats med och ta samma från modern. Byborna lär motsätta sig detta.

Demonen manifesterar genom sinneskontroll och fysisk fostermanifeststion på trollkarlarnas kropp, gradvis förändring som kommer att ge permanenta kroppsförvrängningar (och kanske en demon instängd i en utväxt formad som ett foster på trollkarlens bröst?).

RasmusL

Champion
Trollkarlen förs oklädd sånär som på ögonbindel ner i katakomberna. Det finns endast en väg ut, tolv falska. Labyrinten är utformad som en tratt, med allt fler förgreningar ju närmare utgången en kommer (serier av V-korsningar, typ kaskaddiagram). Fel utgång leder till säker död. I grottan finns även 12 kroppar vars medvetanden skiftats med en flock hungriga rabiessmittade vargar. Trots skiftet känner medvetandena smärta kopplat till sina kroppar och dessa 12 står i telepatisk direktkontakt med trollkarlen. Kartan till den rätta vägen ut är delad i 12 och intatuerad på kropparnas bakhuvuden. Bland kropparna finns så många bekanta ansikten som möjligt. Vargmedvetandena jagar även varandra med omättlig hunger.

Trollkarlen vet att medvetandena kommer att återföras till sina originalkroppar (döda eller levande) efter testet och då även ges minnen av vad de gjort (mördat och ätit sin förälder i rabieshungersmärtor, exempelvis).

Let the hunt, the murder and the mercy killing begin!

RasmusL

Champion
God45: Har du några exempel? Är det sadistisk härdning eller filosofiska tvetydigheter och djupa frågeställningar du vill ha? Jag gick på sadismen, typ.

.113

Swashbuckler
Ok efter lite googlande så är det alltså så här : man tar sig till tornet där man ska göra testet och där utsätts man för tre test.
Det är en risk att man dör, man ska nämligen vara beredd att dö för att försvara magin.

Ett test är mycket riktigt ofta med någon man älskar, gissningsvis handlar detta om att välja mellan den man älskar och magin. Ett test är dessutom väldigt ofta om något man fruktar, däremot hittade jag inte vad det tredje testet brukar handla om.

.113

Swashbuckler
Jag skulle med andra ord fråga spelarna i förväg om en person de tycker om i deras liv, samt vad de är rädd för. Sen skräddarsyr du deras test efter det lite. Eventuellt om någon är rädd för spindlar i verkligheten så kör du bara på det ;)

Det står ju också att man ofta får fysiska och psykiska men av testen så jag kan mycket väl tänka mig nåt i stil med det jag skrev tidigare att förlorar man tex ett finger till jättespindeln så är det borta sen.

RasmusL

Champion
.113;n163331 said:
Jag skulle med andra ord fråga spelarna i förväg om en person de tycker om i deras liv, samt vad de är rädd för. Sen skräddarsyr du deras test efter det lite. Eventuellt om någon är rädd för spindlar i verkligheten så kör du bara på det ;)

Det står ju också att man ofta får fysiska och psykiska men av testen så jag kan mycket väl tänka mig nåt i stil med det jag skrev tidigare att förlorar man tex ett finger till jättespindeln så är det borta sen.
Risken är att det är en allt för "billig" investering att hitta på en person med enda syfte att offra denne. Jag skulle försöka pusha det bestialiskt för att väcka avsmak trots känslomässig koppling hos spelaren.