Nekromanti FUCK STRATIFICATION!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Klockrent, inga konstigheter, även om jag tycker hen slår sig själv på bröstet lite väl mycket :)

Sen måste jag erkänna att jag upplever att texten är en smula full av något som jag känt av här på wrnu from time to time, nämligen det att storynow, collab, bleed, immersion och allt det där är det nya, nästa nivå, för dom som "vågar".

Även om hen faktiskt aldrig skriver det rent ut så kallar hen sig politisk och radikal. Jag tycker hen tillskriver sig själv lite väl många kvaliteter när det handlar om något så enkelt som "Gör det som är kul, och låt andra göra det dom tycker är kul."

Istället tycker jag hen målar ut sig som en förkämpe för ljuset och belittlar en del andra entusiaster genom att klappa dom på huvudet och säga "vad duktiga ni är om ni kan erkänna att ni är rädda för mig".

Men ja, människan har ju rätt i sak, det kan ju ingen sticka under stol med.

Intressant läsning, tack Rasmus!

RasmusL

Champion
Ape of Wrath;n69229 said:
Klockrent, inga konstigheter, även om jag tycker hen slår sig själv på bröstet lite väl mycket :)

Sen måste jag erkänna att jag upplever att texten är en smula full av något som jag känt av här på wrnu from time to time, nämligen det att storynow, collab, bleed, immersion och allt det där är det nya, nästa nivå, för dom som "vågar".

Även om hen faktiskt aldrig skriver det rent ut så kallar hen sig politisk och radikal. Jag tycker hen tillskriver sig själv lite väl många kvaliteter när det handlar om något så enkelt som "Gör det som är kul, och låt andra göra det dom tycker är kul."

Istället tycker jag hen målar ut sig som en förkämpe för ljuset och belittlar en del andra entusiaster genom att klappa dom på huvudet och säga "vad duktiga ni är om ni kan erkänna att ni är rädda för mig".

Men ja, människan har ju rätt i sak, det kan ju ingen sticka under stol med.

Intressant läsning, tack Rasmus!

Haha, ja det ligger en hel del i det du säger och det visar väl på hur lätt det är att premiera den egna spelstilen(även är budskapet är det helt motsatta!). :)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Missar man nåt på att bara hoppa till sista stycket och bara läsa raden, "if you play what you enjoy and enjoy what you play, POWER TO YOU!"...?

chrull

Stockholm Kartell
DeBracy;n69237 said:
Missar man nåt på att bara hoppa till sista stycket och bara läsa raden, "if you play what you enjoy and enjoy what you play, POWER TO YOU!"...?
En massa stora ord som skriks ut för fulla halsar som om de vore nya och märkvärdiga. Så nä :D

gizmo

temporary sunshine
Björn Wärmedal;n69243 said:
Man ska säga "gillar du att spela sådär? POWER TO YOU!"
men inte i min mors betoning av "Och du *gillar* såntdär?"

RasmusL

Champion
Intressant observation: de som är djupast ner i skyttegravarna har svårast att acceptera budskapet.

kloptok

Pensionerad astrolog
Det enda som sägs i blogginlägget är väl typ att alla har rätt till sina egna upplevelser och att du inte ska gnälla på andra när de spelar något som de gillar, oberoende av vad du själv tycker om det spelet eller vad du föredrar att spela. Det tycker jag kunde formulerats i ungefär två meningar, så jag är inte så värst imponerad. Däremot håller jag ju helt med om att man inte ska gå runt och gnälla på folk för att de gillar andra saker, men det känns mer som en allmän levnadsregel jag försöker följa. Jag tror inte att några av de här i tråden som är djupast nere i "skyttegravarna" (om du syftar på någon sorts OSR-dike alltså) motsäger sig budskapet, bara sättet det presenteras på.

RasmusL

Champion
Jag tror inte att man har behovet att raljera om man inte känner sig angripen. Varför känner någon sig angripen?

Jag bara antar att alla på forumet tagit sig förbi "jag förstår det här och måste påpeka min förträfflighet"-stadiet. Har ni inte det så säg till här, jag blockar er mer än gärna (nu har jag iggat er for good, så ni behöver inte svara :) ).

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Klart det finns mängder av människor som raljerar av helt andra anledningar än att de känner sig angripna!
Mycket märkligt antagande kan jag tycka.

Då tror jag det är betydligt vanligare att raljera för att man själv är lite osäker på anledningen till varför man håller på med det man gör, gör jag detta för att det är nytt eller för att jag verkligen gillar det, och då raljerar man för att skänka sin egen upplevelse mening, oftast på bekostnad av någon annan. Fast nu är jag hobbypsykolog och det är ju inte bra.

Vilka är i skyttegravarna menar du?

Om jag tänker på min egen tid här på forumet som säkerligen är kortare än många andra i tråden så upplever jag att angrepp mot trad är långt vanligare än åt andra hållet. Gliringar såsom "Spelar folk verkligen BRP fortfarande?" haglar titt som tätt upplever jag.

RasmusL

Champion
När man börjar opponera sig mot "alla är bra"-grejen är man fel ute. Den inobservante kanske även missat kontexten artikeln är skriven i och det har jag ingen förståelse eller förlåtelse för.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
RasmusL;n69354 said:
Den inobservante kanske även missat kontexten artikeln är skriven i och det har jag ingen förståelse eller förlåtelse för.
Ja, jag har helt missat om den är skriven i nåt särskilt sammanhang. Texten kändes kompakt och jag hittade ingen väg in i ämnet utan hoppade till sista stycket för att se om poängen var den som den verkade vara. Om det var något särskilt du ville lyfta fram hade det varit en stor hjälp för min del om du lite välvilligt gav några hintar om vad det var när du la ut länken. Är det verkligen något du inte kan ha någon som helst förståelse för?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ingen har såvitt jag kan se opponerat sig mot "Alla är bra-grejen", vem har gjort det menar du?

Och kontexten såsom jag förstod den är inte mer än att han skriver att folk omkring honom reagerade på sätt han inte nämner när han ville prata om hur man kunde göra spel och spelupplevelser på andra sätt.

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag förstod inte heller att texten skulle vara skriven i någon specifik kontext. Det kändes mest som någon som ville skriva av sig sina tankar. Du får gärna upplysa oss om kontexten Rasmus, för det låter på dig som att det är något viktigt som vi andra uppenbarligen har missat. I övrigt tycker inte jag heller att någon i den här tråden opponerat sig mot "alla är bra"-grejen.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Sen tycker jag att titeln är knepig,

Fuck stratification liksom.

Jag tror det är en väldigt mänsklig företeelse att kategorisera och dela in i fack för att göra sin omvärld begriplig och hanterbar. Problemet blir väl som jag ser det när håller fast vid sina kategorier och inte tillåter något att byta fack eller ens ändra form och utseende. Fuck sticking to your strata kanske?